Tarca László dobos hatéves kora óta zenél. A rockrajongók a Rockwell együttesből ismerhetik, a metálosok a Pokolgép klasszikus felállásának oszlopos tagjaként zárták a szívükbe, de sokféle más stílusban is kipróbálta magát.

A beszélgetés negyedik részében a Pokolgép 1990 és 1991 közötti időszaka került terítékre. Az új tagok, a kiadóváltás és az első Rudán-korszak bemutatkozó nagylemeze, az első magyar metal konceptalbum: az “Adj új erőt”.

Az előző részben ott fejeztük be, hogy Nagyfi és Kalapács balra el, majd Omen éven folytatták. Ti pedig ott maradtatok hárman és elkezdtetek új tagok után nézni.

Az új felállás kialakulása fokozatosan ment. Először is megtaláltuk Rudán Jocit, akit Besnyő Laci ajánlott. Azzal, hogy van egy jó pécsi együttes, a Coda, aminek az énekese valami csoda. Ezért aztán, mikor az Azték Klubban játszottak, lementünk Pazdera Gyurival és megnéztük Joe-t, meg a zenekarát. A buli végén egyből oda is mentünk hozzá, hogy: Joci, a Pokolgépben kéne énekelni. Aztán találkoztunk négyesben is, végül azt mondta, hogy elvállalja, de a Codát továbbra is akarja mellette csinálni. Mondtuk neki, hogy: jó, csináld!

Majd, 1990 szeptemberétől fogva elkezdtük összerakni az “Adj új erőt” lemez nótáit. Rendszerint lenn voltunk a Poscher-ben, ahol a Triton zenekar is próbált. Kun Peti, Tobola Csabi és Vörös Gabi – így voltak hárman. Mikor mi megálltunk a próbateremben a zenével, hallottuk, hogy miket játszanak a másik teremben. Majd Kukovecz Gabi elhívta Kun Petit, hogy gitározzon nálunk. Csináltunk is egy demót, egy nótát, a “Győzd le a gonoszt”.

Ami mára már igazi kuriózum….

Igen. Az az egyetlen Pokolgép stúdiófelvétel létezik, amin Kun Peti gitározik. Méghozzá a saját szólóját, a saját hangszínén, a saját gitárjával. A Fekete Lyuk stúdiójában rögzítettük, Nagy Feróéknál. A sávokat Füxi keverte, a szerzeményből az a felvétel került fel a lemezre, de már nem Kun Peti gitárjával, mert később Gábor újravette az ő részeit. Ugyanis, mire elkezdtük felvenni a nagylemezt, Peti már dobbantott az Eddába.

A kettő között volt még ez-az… Például az 5. Metal Karácsony, Nagy Feró és az SDI társaságában. A Körcsarnokbeli nagy buliról régóta terjed egy gyengébb minőségű VHS-felvétel. Létezik abból keverős, profi felvétel is?

Létezik egy videó, amin Kun Peti gitározik, játsszuk a programot, nyomja a “Master Of Puppets”-et is, meg ugye a “Rock and Roll”-t a Led Zeppelin-től. Csak VHS-en van meg, és elég sz@r a minősége.

Volt ott még egy dal, ami lemaradt az “Adj új erőt”-ről. Egy atomos, talán csernobiles szövegű darab. Kár, hogy akkor nem volt nálam magnó, mert nagyon tetszett Kun Petivel és Joe-val és sokáig sajnáltam, hogy nincs meg kazettán.

A Csernobil témájú dal eltűnt a ködben. Már nem emlékszem pontosan a részletekre, de valószínűleg az lehetett a döntés mögött, hogy nem fért bele az album koncepciójába. Más lett a nagylemez témája.

Mennyire reccsentetek meg, hogy Pataky viszi Kun Petit? Gyors egymásutánban ez a harmadik tagcsere volt…

Fel se tudtunk ocsúdni belőle. Főleg, hogy addigra már nyakig benne voltunk az “Adj új erőt lemez” munkálataiban. Akkor már jártam fel Kukovecz Gáborhoz, raktam össze a dobalapokat a készülő nótáknak. Közben Cselőtei Laci írta a szövegeket.

Érdekes, hogy viszonylag gyorsan kiszivárgott, hogy őt takarja a „Péter László” szerzői álnév, mégsem rohant senki nyilatkozni, és hivatalosan sem hangzott el a frankó. Akkoriban még létezett diszkréció… Amúgy ténylegesen az összes szöveget ő írta?

Igen. Úgy emlékszem, de azért mérget nem vennék rá.

Kun Peti Kukovecz Gábor 1990

Mert ugye a borítón mások is vannak…

Az nem számít. Sokféle megfontolásból, bármi lehetett a borítón. De ezt inkább Kukovecz Gábortól kellene megkérdezi.

A “Győzd le a gonoszt” szövege is változott kissé, mire a koncertek után az albumra került. Az is a koncepció miatt volt vagy csak a szokásos csiszolás?

Menet közben alakult.

Az “Adj új erőt” egy konceptalbum, mely sokak szerint a Pokolgép karrierjének az abszolút csúcsa.

Szerintem is. És ugye az “Adj új erőt” CD-n már nem hallhatók idegen témák. Végre eltűntek azok a “bocs, de ez Dokken” címszó alatt futó riffek. Az “Adj új erőt” anyaga, úgy, ahogy van, originális. Meg akartuk mutatni, hogy bármi is történt, Magyarországon akkor is a Pokolgép a No. 1 metal zenekar. Mindenki más csak utánunk jött…

Az eredeti kiadások borítóin egy levél olvasható. Ami akár lehet egy elhunyt búcsúlevele is, hogy mi vezetett a dalokban hallható karakter haláláig, vélhetőleg öngyilkosságáig. De a dalszövegekben is bőséggel található áthallások okán akár régebbi tagokról is szólhat: nekik is üzenhet, a közönségnek is, magáról a korábbi Pokolgép formáció végéről… Mennyire volt tudatos ez a kettősség?

Nyilván volt benne tudatosság. Ki kellett adjuk magunkból a csalódottságunkat, miként a rajongókkal is meg akartuk osztani az érzéseinket.

A búcsúlevelet is Cselő alkotta?

Már nem emlékszem.

Pokolgép 1991

Nagyon fájlaltam, hogy amikor az EMI 2000-ben újra kiadta a CD-t, már lemaradt a levél. Ami ugye leginkább azért gáz, mert a későn érkezőknek és a fiatalabbaknak – főleg az mp3-as nemzedéknek-, már nem volt kapaszkodója, miről is szólnak az “Adj új erőt” dalok, együtt, albumszinten…

Nem tudtunk vele mit csinálni, mert a kiadói szuverenitás kiterjedt az összes általuk gondozott felvételre. Bennünket senki sem kérdezett meg. Lényegében a tudtunk nélkül és a hátunk mögött készültek az újrakiadások.

Honnan jött az indíttatás, hogy az ötödik stúdiólemezre egy koncept albumot rakjatok össze?

Alapvetően arról volt szó, hogy Nagyfiék lelépése után szövegírót kerestünk. Az addigi szerzők kiestek. Paksi régóta Ossianozott, Feró is el volt foglalva az újra életre hívott Beatricével. Józsa Béla már nem volt aktív. Kalapács szintén kilépett, Horváth Attila pedig ment velük az Omenhez. Akkoriban már nekem sem volt elég kapacitásom, hogy még a szövegekkel is foglalkozzak, mert a zenekar újraszervezése az addigiaknál is több feladatot jelentett. El is maradtak a díszletek. Aztán Gábor megtalálta Cselőteit, hogy: írna-e a Pokolgépnek szöveget? Aki azt válaszolta, hogy persze, már régóta várt ilyen lehetőségre. Majd ketten összeültek és elkezdtek a következő lemez témáján agyalni. A konceptlemez ötlete tőlem származik. Gáborral megcsináltuk a nóták szerkezetét, én a dob részeket, ő pedig felvette a gitártémákat a négysávos kazettás magnójával. Magyarán csináltunk egy előzetes demót, kiindulásnak. Az szolgált alapul mindenhez a későbbiekben, a szövegekhez is.

A demó megvan még?

Nekem nincs, de Gábornak lehet, hogy megvan. Szóval az alapra felrakta az összes gitárszólamot, amit ő gondolt, majd Gyuri felbasszusozta az összes nótát, mindenhova, amit kellett. Majd Kukovecz felnyekeregte “lappul”, tehát kamu angollal, hogy milyen lesz az énekdallam, hol vannak a hosszú és hol a rövid szótagok, majd ezzel a komplett szerzeményeket tartalmazó demókazettával felment Cselőteihez. Valamint ezzel párhuzamosan a borítót is Gábor intézte.

Letisztult, puritán, szép munka. Aminek az eleje egy tiszta lap, gondolom részben szintén az omenes srácoknak üzenve, illetve a búcsúlevélhez tartozó kvázi boríték, a hátulja meg egy “Long Live Rock ‘n’ Roll” vagy “Heaven And Hell” idézet, egyfajta klasszik rock utánérzés.

Igen, a hátoldalon egyértelműen Rainbow hangulatú a grafika. Mindenesetre Gábor elkészítette az album komplett demóját, majd kidolgozta a koncepciót és elkezdte instruálni Cselőteit, hogy mire is gondolt az adott nóták témájául.

Ami szövegvilág akkor, a szakítás után duplán ütött. Miként a búcsúlevél is.

Igen, a búcsúlevél ütött. És azért persze egy-két szám ki-kiszólt a történetből. Két nóta kifejezetten Nagyfiéknak is. Az egyik a “Pokolra szállsz”, a másik a “Megátkozott világ”. Tudod, “Szép múltunk porba hullt, tűz marja szét…

Becsületetekre legyen mondva, hogy nem csak az üzengetés ment, hanem maga a produkció is igen meggyőzőre sikeredett. Általános vélemény, hogy az “Adj új erőt” anyaggal szintet léptetek, az a nagylemez egy másik ligába tartozik, mint az egész addigi hazai metal termés.

Abba a két nótába bele lett szőve az a fajta trauma, amit az árulás okán el kellett szenvednünk. Persze, azt teljesen konkrétan csak Gábor tudja, hogy mikor és hogyan instruálta Cselőt. De az üzenet iránya és tartalma egyértelmű volt. Gondolom úgy dolgoztak, hogy Cselő bedobta a témát, aztán Gábor meg volt, amelyikre azt reagálta, hogy: jó lesz, dolgozd ki! Ezt nem tudom biztosan, mert ebben a folyamatban nem vettem részt. Inkább csak sejtem, a korábbi lemezek tapasztalatai alapján. Mert volt egy kialakult work flow-nk.

Akkoriban számomra a “Nincs könyörület” is gyanús volt, hogy szintén áthallásos.

Persze. Az a szöveg is kétfenekű.

Miért váltottatok kiadót? Az “Adj új erőt” már az EMI előőrsnek számító Quintnél jött ki. Igaz a pletyka, hogy Wilpert Imre volt a háttérben?

Exkluzív szerződésünk volt a Hungarotonnal. De mikor Kalapácsék elmentek, az Omennel is kötött egy exkluzívat Wilpert. Lehet, akkor már tudta, hogy egy másik kiadóhoz fog átigazolni. Időközben ugyanis bejött az EMI Magyarországra…

…persze csak a fű alatt…

…és Bors Jenő meg Wilpert átmentek az EMI-hoz. Majd megdumálták, hogy Wilpert csábítsa át a Quinthez azokat a zenekarokat, amelyeknek ő volt a márkamenedzsere – amennyit csak tud. Mert ugye a terjeszkedéshez kellett az EMI-nak jó pár ütős helyi zenekar is. Amiből az következett, hogy Wilpert üzent Nagy Ferónak, meg nekünk is, meg másoknak is, hogy: nézzük át a Hungaroton szerződésünket, mit enged meg, és ha tudjuk, akkor mondjuk fel a szerződést a hanglemezgyárral, és ha tudunk, akkor menjünk át, mihamarabb.

Tehát így került oda a Hungarotontól a Beatrice, a Pokolgép, a Republic és a többiek. Emlékszem, mikor Benkő Laci mesélte, hogy az első elképedést követően hetekig röhögött, miután megkapta az “Üss a kazettára” demóját, mint a “szerződést teljesítő” “Republic 2.” albumot… Mondjuk volt annyi üzleti- és humorérzéke, hogy azért lazán kiadta…

Mi is átmentünk. Alapvetően azért, mert Wilperttel volt egy működő munkakapcsolatunk, meg ugye Bors Jenővel is. Ők is tudták, mi mit tudunk. Mi is tudtuk, tőlük mire számíthatunk. Ezért döntöttünk a Quint mellett.

Adj új erőt levél 1991

Erdész Robi, hogy került a képbe?

Tudni kell, hogy Kukovecz Gábor komplexen hangszerel. Egy csomó mindent beletesz a zenébe, amiket azután nem győztünk kiirtani. Tehát Gábor telejátssza a dalokat – többek között ez sem tetszett Nagyfinak… Mert ő viszont azt szereti, ha nyersen van három akkord és az zúzzon, azt jól van. Kukovecz meg mindig telerakta, mint a karácsonyfát. Alig tudtál valamire odafigyelni. Szóval Erdész Robi úgy került a képbe, hogy mikor az “Adj új erőt” csináltuk, azt mondtuk, hogy ha már konceptlemez, akkor a hangzásban is kell újítani. Az a lemez a megújulásról is szól. Nem csak az új énekes szempontjából, nem csak a megújult szövegvilág szempontjából, hanem hangszerelési szempontból is. Azt gondoltuk, hogy ahhoz, hogy a konceptlemez hangulata végig meglegyen, az azt alkotó dalok között kell valami átvezetés. Ezeket az átvezetéseket pedig effeketekkel és zajokkal lehetne jól megoldani. Ami részben ki is válthatná az agyonhangszerelt dalokban szereplő milliónyi sávot.

Honnan ismertétek Robit? Miért pont rá esett a választás?

Én ismertem már régről, a Solarisból. Tehát felkerestem és mondtam neki, hogy neked vannak jó kis kütyüid, csináljunk már a készülő Pokolgép konceptlemezhez jó kis zajokat! Elvállalta, és hozzátette azokat a dolgokat, amiket ő, a metalhoz képest kívülállóként, más füllel hallgatva az anyagot, beleérzett. Rengeteg hangulati aláfestést, meg átvezetést. Már egyből az elején, mikor a pap mondja az imát és közben nyikorog a koporsó, meg fúj a szél, azzal kifejezetten filmes megközelítése lett a dolognak. Azt akartuk, hogy végigmenjen a történet. Egyszer se álljon meg. Ne az legyen, hogy egyik nóta, majd snitt, másik nóta és megint snitt. Mert akkor mindig kiszakadsz abból a flow-ból, amiben a sztori által vagy. Ehhez kellett egy olyan profi, mint Erdész Robi, aki az összes átvezetést, effektes, kütyüs, hangbankos, hangmintás, billentyűs megoldást hozzá tudta tenni.

Nagyon jól sikerült. Bejött az újítás. Az “Adj új erőt” ebből a szempontból is egy míves mestermű. Magasan kiemelkedik az akkori metal mezőnyből.

Ennél a lemeznél sok mást is újítottunk. A magam részéről például azt, hogy első alkalommal szólt digitálisan a dob. Ugyanis minden korábbi stúdiózás alkalmával az volt a tapasztalat, hogy a törökbálinti stúdiónak rosszul van kalibrálva a keverőszobája. Visszahallgattuk, és arra jutottunk, hogy az összes korábbi Pokolgép lemezen rosszul szól a dob. Nekem legalábbis nem tetszik. Pedig mindig a lehető legjobb dob cuccokkal dolgoztam. A Sonorom például a dobok Rolls-Royce-a, de még abból sem bírt kihozni egy normális hangot Rozgonyi Peti. Agyvérzést kapok tőle, mikor az első négy albumot visszahallgatom. Mert, ha megnézed, az “Éjszakai bevetés” lemezen már a Sonorom van, a “Metál az ész”-en és a “Vedd el, ami jár”-on is ugyanaz a Sonorom van, és a három között ég és föld a különbség. Mert a “Vedd el, ami jár” lemezt már Újpesten vettük fel a Proton Stúdióban. Ott szintén Rozgonyi Peti volt a hangmérnök, tehát korábban sem rajta múlt a hangzás. Érdekesség, hogy Karp Laci is ott volt a stúdióban, aki később a dobokat programozta “A Gép” albumra. Szóval abban a stúdióban ugyanaz a dob volt, mint korábban; a hangmérnök is ugyanaz volt, mint Törökbálinton, mégis sokkal jobban szól a “Vedd el, ami jár”, mint a korábbiak.

A törökbálinti rossz tapasztalatok után azt gondoltam az “Adj új erőt” lemeznél, hogy akkor kísérletezzünk a dobnál is a lehetséges hangzásokkal, mert nem akarom, hogy ismét rosszul szóljon. Ami elviszi az egésznek a hangzását. Akkor inkább legyen digitális, mint a Judas Priest “Turbo” lemeze. Mert a digitális, az átszól a zenén. Akkoriban a stúdiókban még nem voltak jó kompresszorok, meg zajzárak és ahogy a mikrofonok beszedték a sok zajt, elveszett a dobnak a dinamikája, meg az a jó kerek hangzása, ami ehhez a műfajhoz nagyon kell. Így végül úgy döntöttem, hogy cseréljük le a komplett dobsávot samplingekre, és akkor az szóljon végig. Mert a samplerezett dobsáv egységesen szól, ugyanazzal a hangerővel, ugyanazzal a hangszínnel, akkor az végre át fog szólni a zenén és sokkal erőteljesebb és dinamikusabb lesz. Ez is egy újítás volt és ez is működött. Sajnos a basszusgitár viszont sovány lett. Nincs elég low endje a lemeznek.

De még azzal együtt is egy jól sikerült, népszerű, maradandó album lett. Itthon is, külföldön is etalonnak számít. Mit szóltál hozzá például, mikor kiderült, hogy a Hammerfall fel kívánja dolgozni a “Hol van a szó” című dalt?

Örültem, bár én nem tartom őket elsőligás csapatnak. Ennek az volt a folyománya, hogy utána jött a számlámra egy kerekebb összeg. Viszont az, hogy egy dal önálló életre kell, nem rajtunk múlik. A közönség dönt, melybe a többi zenekar tagjai is beletartoznak, hallgatóként, rajongóként.

Folytatjuk!

Fotók: Tarca László archívuma / facebook csoportja, Deák Gábor, Papp János, kiadói archívumok, TTT Nemzeti Rockarchívum