„A zene az kell?” – Mit és hogyan hallgat a mai iskolás generáció? „Itt állunk a kapui előtt?” – Mire ad lehetőséget a Nemzeti Alaptanterv? „Kint is vagyok, bent is vagyok” – A rendhagyó énekórákról. „Zene nélkül mit ér?” – Mi mindenre lehet(ne) jó a könnyűzene? Ezek a Hangőr Egyesület Poptanítás munkacsoportja 2022. október 18-ai fórumának négy témája, és a négy panel egy-egy kérdése.
A könnyűzenei oktatással is foglalkozó Hangőr Egyesület Poptanítás munkacsoportjának tavaly őszi „Mindenki zenéljen!” című konferenciáján több előadásban is egyértelműen rámutattak arra, hogy miközben a diákság a legnagyobb zenefogyasztó, mennyire alacsony és esetleges a popzene jelenléte az iskolákban. A 2021-es tanácskozás szinte valamennyi előadója valamilyen formában kitért arra is, hogy a zenét, akár a könnyűzenét tanulók mennyivel jobban teljesítenek például matematikából, idegennyelvekből, mennyivel együttműködőbbek, szociálisan érzékenyebbek, sőt a hátrányos helyzetű csoportok felzárkóztatását is nagyban segítheti az iskolai zenehasználat. Továbbra is kérdés azonban, mit lehetne tenni azért, hogy a jelenleginél több könnyűzene jusson be az iskolákba, az órákra és a diákok szervezett szabadidős programjaiba vagy éppen a közművelődés 12-25 éves korosztály által is használt intézményeibe. Távlati célként akár azt is megfogalmazva, hogy a könnyűzene legalább úgy és annyira legyen jelen a közoktatásban és a közművelődésben, mint a képzőművészet, a komolyzene, a sport vagy éppen már sok helyen a népzene.
A Hangőr Egyesület Poptanítás munkacsoportja 2022. október 18-án, kedden 10.00 órától rendezi meg a „Könnyű zenét vinni az iskolákba?” című fórumát a Budapest Music Center könyvtárában (1093 Budapest, Mátyás út 8.). A fórum négy panelbeszélgetésen próbálja körül járni a könnyűzene és a közoktatás kapcsolatát és lehetőségeit.

Az „A zene az kell?” című panelbeszélgetés az ifjúság és a könnyűzene kapcsolatát tárgyalja, amelyet a 100 millió dal a mobilomon – Zenefogyasztási trendek: ki, mit, hol, min, mennyiért? című, a ProArt kutatásaiból kiinduló előadás vezet fel. Nem utolsó sorban amiatt is, hogy felmérések igazolják, az oktatásba fektetett erőforrások lényegében a jövő piacait építik.
A második beszélgetés – „Itt állunk a kapui előtt – a Nemzeti Alaptanterv (NAT) teremtette keretek és a zene, a könnyűzene iskolai megjelenésének lehetőségeiről, szabályairól, buktatóiról és kiskapuiról szól majd egy gyakorló iskolaigazgató, az ének-zene pedagógusképzés meghatározó szereplője, a zenetanárok civil szervezetének vezetője és egy alternatív zenei képzőhely képviselőjének részvételével. A panel bevezető előadás A könnyűzene lehetőségei a magyar közoktatási rendszerben címmel hangzik majd el.
A harmadik blokk ugyancsak a lehetőségek és buktatók számbavételére koncentrál a sokfelé eljutóm, úgynevezett rendhagyó énekórák művelőinek a tapasztalatai alapján. A „Kint is vagyok, bent is vagyok?” című panelt Az új technológiák befolyása a fiatalok zenefogyasztására előadás vezeti fel abból kiindulva, hogy az okos eszközök és a rajtuk lévő alkalmazások akár konkurenciái, de akár támogatói is lehetnek az élő és magyar könnyűzene iskolai
alkalmazásának.

A „Zene nélkül mit ér?” című, a fórum utolsó panelbeszélgetése a zene, a könnyűzene iskolán kívüli alkalmazási lehetőségeit tárgyalja, a különböző zeneterápiáktól kezdve, a hangszeres csapatépítéseken keresztül az egészségügyben történő használatig. A beszélgetést a Miért zene? – A zene, mint univerzális eszköz a 21. század kihívásai tükrében című előadás vezeti majd fel október 18-án.
Az NKA Hangfoglaló Program támogatásával megvalósuló „Könnyű zenét vinni az iskolákba?” fórumot élőben közvetítik a Hangőr Egyesület közösségi felületein. A panelbeszélgetések pedig hamarosan visszanézhetők lesznek a poptanitas.blog felületen is, így talán sokak számára egyértelművé válik a Hangőr Egyesület azon szándéka, hogy a fórum révén legalább szakmai körökben témává tegye, miként lehetne több könnyűzene a magyar közoktatásban.
Hogyan lehetne jelen több könnyűzene az iskoláinkban? Legalább úgy, mint a sport, a képzőművészet vagy a komolyzene. Nemcsak azért, mert kutatások bizonyítják, hogy boldogabb, aki zenével él, hanem, mert számtalan tantárgyból jobban teljesít, ráadásul szociálisan érzékenyebb, együttműködőbb lesz. Mindezek mellett az sem elhanyagolható, szintén kutatásokkal alátámasztott tény, hogy a zenével „megfertőzött” diákokból lesznek a jövő tudatos zenefogyasztói, akik fizetni is hajlandóak egy-egy produkcióért. Márpedig a könnyűzenei piac bővítése vagy legalább megtartása a szakma elemi érdeke.
Ezért azonban tenni kell(ene), ebbe fektetni kell(ene).
A Hangőr Egyesület Poptanítás munkacsoportja az NKA Hangfoglaló Könnyűzene Támogató Programja támogatásának köszönhetően azt teheti, hogy a könnyűzene közoktatásba vezető útjairól, lehetőségeiről és buktatóiról négy panelbeszélgetésből álló fórumot szervez. A tavaly őszi „Mindenki zenéljen!” konferencia egyik saját kutatáson alapuló előadása ugyanis egyértelműen megmutatta, milyen alacsony és esetleges a könnyűzene jelenléte a magyar iskolákban, az tanórákon és az azokon kívüli programokon.

A fórum programját folyamatosan online közvetítjük október 18-án a Hangőr Egyesület Facebook oldalán: https://www.facebook.com/hangoregyesulet
A fórum egyes paneljeinek videófelvételei visszanézhetők lesznek a poptanitas.blog.hu oldalon keresztül.
A cikk az NKA és a Hangfoglaló program támogatásával készült.

