A világhírű producer felfedte kreatív titkait egy új, Anderson Coopernek adott interjúban – közölte a napokban a MusicRadar. A modern kor egyik leghíresebb és legbefolyásosabb zenei producere, Rick Rubin kilenc Grammy-díjat nyert már, és olyan világsztárokkal dolgozott, mint a Red Hot Chili Peppers, a Metallica vagy Johnny Cash. A névsort még hosszan lehetne folytatni….
Joggal feltételezhető egy ilyen kaliberű, sikeres fickóról, hogy tud hangszeren játszani vagy mondjuk a keverőpultot kezelni. Rubin új könyve, a The Creative Act: A Way of Being megjelenése idején adott önmagát leleplező interjút, amiben mindezeknek az ellenkezőjét állította. A 60 Minutes műsorvezetőjével, Anderson Cooperrel produceri képességeiről beszélgetve Rubint megkérdezték, játszik-e egyáltalán valamilyen hangszeren. A producer így válaszol: „alig”. Folytatva a kérdések sorát, felmerült, hogy tudja-e használni a keverőpultot. „Nem” – felelte Rubin. „Nincsenek technikai képességeim, és semmit sem tudok a zenéről.” Majd így folytatta: „Tudnod kell valamit. Meghatározó vagyok abban, hogy mit szeretek és mit nem.” Aztán feltették neki a „10ezer dolláros kérdést”, hogy vajon akkor mire is fizetik őt producerként… Válasz: „Az ízlésembe vetett bizalom és az a képességem, hogy kifejezzem, amit érzek, hasznosnak bizonyult a művészek számára.”

Az interjú megkezdése előtt Rick megkérte a riportert, hogy üljön csendben két percig és meditáljon. Ezt követően Cooper megkérdezte, hogy a gyakorlat jelentős szerepet játszik-e az alkotói folyamatában. „Megtisztít és megszabadít a zavaró tényezőktől” – válaszolja Rubin. „A zavaró tényezők akadályozhatják a teremtő erővel való közvetlen kapcsolatot.”
A beszélgetés egy másik részében Rubin azt taglalja, hogy nem fontos tudni, hogy a közönség mit akar, mi az elvárása. „A közönség az utolsó” – mondja. „A közönség nem tudja, mit akar. A közönség csak azt tudja, mi történt korábban….” Cooper nem értett egyet ezzel, és bizonygatta, hogy a zenei üzletág egésze a köré épül, hogy kitaláljuk, mit szeret a közönség. Rick frappáns válasza: „Talán valaki másnak, de nem nekem!”

Azok, akik nem ismerik Rubin produceri sajátosságait, meglepődhetnek, amikor megtudják, hogy nem tudja a technikai eszközöket kezelni, de még hangszeren sem tud játszani. Rick felfogásában a producernek nem az a feladata, hogy egyszerűen rögzítse egy előadó zenéjét vagy módosítsa a kompresszor beállításait. Inkább arról van szó, hogy segítsen a megfelelő irányba terelni a zenészeket és az általuk írt zenét . Ezt úgy éri el, hogy figyelmesen hallgat, gondolatokat és véleményeket mond a hallottakról, és megfelelő feltételeket teremt a művész kreativitásának kibontakoztatásához. Ez egy olyan megközelítés, amit a világ sok híreses művésze megszeretett, míg másokat megosztott. „Ő az összes hallgató vége” –mondta egyszer Anthony Kiedis, a Red Hot Chili Peppers énekese. „Ez tette őt minden idők egyik legnagyobb producerévé, a zene bármely műfajában: a hallási képessége. Hallgat, elmegy, majd visszatér a megoldással. Ő mindent hall!”
Rubin egy új könyvben fejti ki kreativitásának filozófiáját, amely a napokban jelent meg. „Nem számít, milyen eszközöket használsz az alkotáshoz” – írja Rubin a könyv bevezetőjében-, „az igazi eszköz te vagy.”
Az eredeti beszélgetésből itt látható egy rövid részlet: