2LP / CD – Inside Out / Sony / Magneoton 2024

Különleges albummal jelentkezett a Leslie Mandoki által vezetett nemzetközi szupergroup. Egyrészt a három, javarészt Bartók művek ihlette progresszívebb lemez után most ismét a saját daloké a főszerep. Ráadásul a korábbi kiadványoknál könnyebben emészthető, jó értelemben vett populáris dalcsokor ezúttal teljesen analóg módon lett rögzítve, keverve, vágva és préselve. Ezáltal a 2024-es Soulmates album hangminősége még a legmagasabb audiofil igényeket is képes kielégíteni vinilen, miközben a CD verzió hangzása is messze kiemelkedik az idei lemezdömpingből.

A Memory Of Our Future frontborító, 2024

Van abban valami csodálatos, mikor egy zenekar még évtizedekkel a megalakulása után is akar és tud is művészi üzeneteket közvetíteni a világnak. Különösen értékes ez egy olyan korszakban, mikor az egész világ forrong és egyre nagyobb szerepe van egy-egy jól ismert és ihletett művész szavainak.

A borítót díszítő fekete hattyú egy baljós szimbólum. Arra utal, mikor olyan ritka, váratlan és intenzív esemény történik a társadalomban, mely hatalmas elmozdulást jelent az addig megszokottakhoz képest. Magát a metaforát Nassim Nicholas Taleb A fekete hattyú című könyvéből ismerhetjük, aki egyebek mellett arról írt, hogy Ausztrália felfedezése előtt a többi kontinens lakossága nem tudta, hogy létezik fekete hattyú, így viszont annak a lehetőségét is kizárta, hogy létezhet olyan. Aztán viszont mindent át kellett értékelni, amit a hattyúkról addig tudtak és gondoltak. Hasonló világhelyzetben készült a Soulmates erősen gondolatébresztő új albuma is. Kezd a feje tetejére állni minden, amit évtizedekig biztosnak gondoltunk.

Az is mindig megsüvegelendő, mikor egy befutott művész nem fullad-, majd hülyül kissé bele a munkájával kivívott jómódjába, hanem biztos egzisztenciával rendelkező, jól szituált, meglett, tehetős, befutott emberként is megtartja a szociális érzékenységét. Mikor valaki mindig tudatában van, kicsoda, honnan indult el és mi a felelőssége. Mikor egy alkotó nem csak a kiváltságosoknak fenntartott elefántcsonttornyokban megélt luxusproblémáival van elfoglalva, vagy az önsorsrontás különféle formáinak szomorkás következményeit énekli meg, hanem inkább a többiekre is gondolva, olyanfajta egészséges társadalmi felelősségvállalás dolgozik benne, hogy lehetőség szerint szebbé, jobbá, tisztábbá és boldogabbá tegye a környezetét.

A Memory Of Our Future egy olyan lemez, melynek minden egyes tétele arra sarkallja a hallgatót, hogy ne csak elszenvedje a világ változásait, hanem tegyen is a boldogulásáért, tegyen a negatív tendenciák ellen, nyilván ki-ki a lehetőségeihez mérten. Ha máshogy nem, hát emelje fel a hangját, hogy elég volt az erőszakból, az egyenlőtlenségből és az erkölcstelenségből.

A nyitó Blood In The Water egyből a dolgok közepébe vág, hiszen többnyire mindig az emberi cápák tevékenységéből következik a vérontás. Akik ráadásul ópiumként ható hazug ideológiákkal kábítják az áldozataikat. Az ilyesfajta jelenségeknek pedig tényleg csak egy mániákus megy neki konzekvensen újra és újra, mint arról Enigma Of Reason értekezik. Mert az ilyesmihez tényleg kell egyfajta mániás elhivatottság, amolyan örökös igazságkereső, lázadó attitűd.

A The Wanderer az utódaink sorsáért érzett aggódás, felelősségérzet és egyben a példamutatás dala. Mikor eljön az ideje, el kell tudni engednünk a fiainkat és leányainkat, akármilyen gonosz is ez a világ. Bízva abban, hogy amiképpen mi is megtaláltuk az utat, ők is sikeresek lesznek. Főleg, mert a The Big Quit refrénjében is megénekelt ördögi kör nemzedékről-nemzedékre folytatódik, hát éppen ideje volna már megtörni az átkozott körforgást.

Hard times creating hard people
Hard people making easy times
Easy times creating easy people
And easy people bring us hard times again

There’s no way out
In this circle in the round

Mivel a fegyveres harcok idején minden oldal katonái és civiljei szenvednek és pusztulnak, szintúgy ideje volna már felébredni és kimaradni az uszításból. Például a védett hajlékaikból manipuláló háborús uszítók éltetéséből és ajnározásából. Főleg, hogy a modern technika mára már nemcsak az emberölést könnyítette meg jelentősen, hanem a hamis ideológiákkal bekábított alattvalók manipulálását is.

When both armies lie dead
And with no peace ahead
From the ashes who will rise?
Maybe someone from the other side

Social media becomes
The devil’s encyclopedia

Erősen ráerősít az addig elhangzottakra a kvázi címadó, A Memory Of My Future című szerzemény szövege is, mert valóban mindannyiunk felelőssége, milyen bolygót hagyunk az utódainkra. A dal és a vers egyben egy szótlan felszólítás is, hogy igazán félretehetnénk már az egónkat, és elkezdhetnénk az eddigieknél sokkal jobban szeretni egymást.

A memory of my future
Looking back at tomorrow
Will we see what we’ve done?

A második lemez, illetve a CD második fele az I Am Because You Are / My Share Of Your Life párosával nyit, mely sokadszorra is az egymásra figyelés és az önzetlenség fontosságára hívja fel a figyelmet. Túl sok kapcsolatot tettünk már tönkre az éretlen érzelmeink és a hibás értékrendünk miatti figyelmetlenségünkkel és az érzéketlenségünkkel. Majd az instrumentális Age Of Thought, azaz a gondolkodás korának dallamai vezetnek át A Memory Of Our Future album talán legfontosabb párosához.

Arról, hogy mit jelentettek számunkra Frank Zappa, a The Doors és a többi, akkori emblematikus előadó dalai. Mennyit is ért a szögesdrótos határon átszivárgó szabadabb művészet egy-egy apró darabkája. Miként álmodtuk magunkat az aktuális szerelmünk mellé, mondjuk egy, az Egyesül Államok nyugati partján robogó Ford Mustang vezetőülésébe. És persze arról, hogy a nálunk sokkal keményebb korszakban felnőni kényszerült apáink és nagyapáink mindig, minden körülmények között arra tanítottak, hogy sose adjuk fel az álmainkat.

Don’t dream your life,
But live your dreams
That’s what my father said to me

Don’t dream your life, live your dreams
That’s what my father said to me
The world outside is not what it seems,
Not what it seems to be, not what it seems to me

A végső üzenetnek is felfogható We Stay Loud pedig arra bátorít, hogy most se adjuk fel a reményt, bármennyire is besötétülni látszik az ég. Bármennyire is fokozódik a világpolitikai helyzet. Igenis, változtathatunk a dolgokon. Miként idővel a gyermekkori álmaink egy jó része is megvalósult. Pedig milyen reménytelennek is tűntek a vörös diktatúra sötét évtizedeiben. Merjünk tehát ismét másnak lenni, kilógni a sorból. Igenis ússzunk szemben az árral és maradjunk hangosak! Ez az igazi rock and roll, nem pedig az ördögi világtrendeknek való örökös elvtelen behódolás.

I don’t care about extra time
Just faith in this fickle life
Let’s swim against the current
Be different!
We’re rewinding, we’re reloaded
For restart, we stay loud!

Az anyagot záró második instrumentális kompozíció, a Melting Pot egy újabb csodaszép darab, mely alkalmas arra, hogy egy kicsit még a gondolatainkkal maradjunk, mielőtt befejezzük a zenehallgatást. Vagy elkezdjük ismét előlröl pörgetni a jövőnk emlékeit…

A többségében zenekarvezetőkből álló formáció természetesen ezúttal is hozza a kötelezőt. A közel nyolcvan perces album minden pillanatában csodák történnek. A tizenkét 5 és 10 perc közötti kompozíció mindegyike önmagában is egy kis kerek egész, csodás részekkel, saját dramaturgiával. De az átgondolt szerkesztés folytán együttesen is jól erősítik, illetve ellenpontozzák egymást. Ha kishazánkban volna érdemi rockzenei oktatás, az ilyesmit már az első órákban a nebulók elé lehetne és kellene is tárni, majd alaposan kielemezni. Ami a művészi közlést illetően sokkal fontosabb tudnivaló, mint a puszta zeneelmélet vagy a hangszeres készségek fejlesztése. A Memory Of Our Future album az elejétől a legvégéig fantasztikus zene. A Soulmates tagjai egytől-egyig zseniális művészek. A mérleg ez esetben mégis a fontos és aktuális üzenet közlésének, egyfajta belső, erkölcsi közléskényszernek az oldalára dől kissé, mint hogy csupáncsak a fülnek adna kellemes hallgatnivalót, vagy a bulizásoz jófajta talpalávalót.

Miként a többféle nép zenéjéből táplálkozó folkos elemek is fontos részei a produkciónak. Nemcsak zeneileg emelik az album kompozícióinak a fényét, de egyben üzenetértékű is, hogy nekünk, embereknek, különféle embercsoportoknak valójában nem egymással van problémánk, hanem az önzéssel, önimádattal, hiúsággal, irigységgel, törtetéssel, átkozódással, gyűlölködéssel, veszteni nem tudással, mértéktelenséggel és egyéb jellemhibákkal, melyekből a különféle háborúságok, tehát az erőszak és az elnyomás is egyenesen következnek. Ezért nem egymás kultúráját kell gyűlölnünk, hanem a korábbiaknál is sokkal jobban megválogatni a saját vezetőinket, hogy a háborúskodás helyett inkább a béke megőrzése irányába vezessenek minket. Mindezt persze érdemes kiegészíteni a jelenlegi kultúránkat és életformánkat megalapozó bibliai erkölcsök megismerésével és következetes megtartásával. Mert leginkább magunkban, magunkon lehet hitelesen elkezdeni a változást.

Kiemelendő még, hogy a Mándoki produkciók esetében mindig minden hangszer csodásan szól, jól hallhatóan és gyönyörű hangszínekkel kényeztetve a hallgatót. Míg napjaink friss felvételein szinte kizárólag csak az elektromos gitárok és szintetizátorok ütnek át, az akusztikus hangszerek már jóval kevésbé, a dobok pedig szinte csak a triggerelt elektronikus verziók esetén; az újrakiadott, illetve a fanatikusok által előásott archív anyagok pedig kis kivétellel túlvezérelt, torz borzalmak; addig itt például valami pazar a Hammond hangzás. Miként különféle rézfúvósok és ütőhangszerek is úgy szólalnak meg, hogy az ember csak kapkodja a fejét a fotelben. Az egyik hangfaltól a másikig hajolgatva, hogy vajon nem egy zenekari próbára tévedt, hogy ez vagy az a hang tényleg ebből a cuccból jött ki…

A Memory Of Our Future 2LP, 2024

Bár nyilván a formátum korlátai miatt azért nagyságrendekkel másként szól, mint egy profik által előkészített analóg szalagról, profik által vágott és préselt hanglemez. Szerencsére a jelenkor audió rákfenéjének számító túlvezérlést és torzulást sehol sem lehet tapasztalni. Mind a hangerő, mind a dinamika, mind az arányok megfelelőek. A Memory Of Our Future egy amolyan minden tekintetben kielégítő, régisulis pop-rock album, melyet az évtizedek alatt jól bevált módszerek és formulák hozzáértő alkalmazásával, szívvel készítettek az alkotói.

Az ismét divattá vált LP, majd a túltolt vinilmánia miatt némelyek által már lenézett CD formátum tehát igenis tud jól szólni. Nyilván kell hozzá az igény, a profi hozzáállás, a felvételi technika, a hozzáértés és persze egy jó adag ízlés is. De tessék, íme a bizonyíték, lehet ezt jól is csinálni. A végeredmény pedig nem csak, hogy megszólal, de ahogy pestiesen mondják, ez bizony hét nyelven énekel. Nem nagy bátorság megkockáztatni, hogy ezt a minőséget a hazai mezőnyben csak néhány producer, hangmérnök, kiadó tudja még produkálni. Nagyjából egy kezünk is elég hozzá, míg a névsor végére érünk.

A csodaszép formalakkozott hárompaneles softpak csomagolás, a csillogó fekete lemezeket idéző optikai lemez, valamint a tartalmas booklet pedig szintén az egész Red Rock / Soulmates produkcióra jellemző rendkívüli igényességről árulkodik. A 24 oldalas füzetkében minden egyes dalhoz tartozik egy illusztráció. A fő motívumot jelentő fekete hattyú jelentését pedig a főoldalon szereplő festményen egészítették ki művészien. Mely így még inkább aláhúzza a jelenkor történéseit leíró narratívák és az azokat követő döntések sorsdöntő voltát.

A dalszövegek nemcsak szépek és pontosak, de az ismertetőkhöz hasonlóan, olvasható betűmérettel szerepelnek. Szép és olvasható fonttípusok, -színek és -méretek kreatív alkalmazásával teszik még egyértelműbbé az üzenetet. A hátterek és margók, valamint a tipográfia összes egyéb eleme is tanítanivaló.

A Memory Of Our Future CD, 2024

Maga a diszk is figyelemreméltó. Hiszen a korong, -hasonlóan a BudaBest, Living In The Gap, Hungarian Pictures és a többi modernkori Mándoki CD-hez,- teljesen fekete műanyagból készült. Melynek a felső felén még némi dombornyomást is kaptak a vinil barázdákat imitáló körívek. Oké, hangszedővel nyilván így sem lehet lejátszani, viszont stabilan megvan az illúzió. Ez valóban egy LP szerű, vinil-replika CD. Nem pedig egy normál CD-re került megúszós, ócska LP-mintás grafika. Vagy az önkalózkodás rettenete, egy ultragagyi írott lemezre nyomtatott kontársági bizonyítvány.

Persze látszólag ezek nem is olyan fontos elemek, amolyan huszadrangú dolgok a kiváló muzsika mellett. Valójában azonban nagyon is fontos egy-egy ilyen jelzés. Például arról, hogy az alkotók urai a helyzetnek. Hogy értnek ahhoz, amit csinálnak. Hogy mindenre kiterjed a figyelmük. Hogy nem ismer határt az igényességük. Tartalomhoz a forma. Így is lehet. Ismét egy referenciaértékű kiadványpáros született.

Legyünk nagyon büszkék rá!

Mandoki Soulmates: A Memory Of Our Future
2LP / CD 2024

LP 1

Side A

1. Blood In The Water
2. Enigma Of Reason
3. The Wanderer

Side B

4. The Big Quit
5. Devil’s Encyclopedia
6. A Memory Of My Future

LP 2

Side C

7. I Am Because You Are
8. My Share Of Your Life
9. Age Of Thought

Side D

10. Matchbox Racing
11. We Stay Loud
12. Melting Pot

Leslie Mandoki – ének, dob, udu, ütőhangszerek
Ian Anderson – fuvola
Al Di Meola – gitár
Mike Stern – gitár
Randy Brecker – trombita, szárnykürt
Till Brönner – trombita, szárnykürt
Tony Carey – ének, billentyűs hangszerek
Cory Henry – billentyűs hangszerek
Nick van Eede – ének
Richard Bona – basszusgitár, ének
Jesse Siebenberg – ének, gitár
John Helliwell – szaxofon, klarinét
Julia Mandoki – ének
Bill Evans – szaxofon
Mark Hart – ének
Simon Phillips – dob
Steve Bailey – basszusgitár
Fausto Beccalossi – tangóharmonika
Deobrat Mishra – szitár
Michael Flauer – billentyűs hangszerek
Ada Rovatti – szaxofon
Joseph Angyal – szaxofon, hegedű, fuvola