Idén utoljára gyűltek össze Bajorország fővárosában a hifi és a highend szerelmesei, a világ legnagyobb highend kiállításán, audiofil showján és szakmai vásárán. Aggodalomra persze semmi ok, csak a helyszín változik, mert a programnak eddig helyet adó MOC – Event Center Messe Munich tulajdonosváltása után 2026-tól már Bécsben rendezik meg a HIGH END Society által szervezett, vezető nemzetközi audio showt.

Bár a két plusz két napos, szakmai és nyilvános kiállításon mindenki tudta, hogy ez nem a vég, hiszen jövőre ugye see you in Vienna, mégis volt egyfajta még egyszer, utoljára érzete a rendezvénynek. Mert érzetre mindenesetre a tavalyinál jóval több érdeklődőt lehetett felfedezni a mindenféle minőségi eszközökkel és hanghordozókkal rogyásig pakolt standoknál. A világ minden országából összesereglett zenerajongók így aztán egymásnak adták a stafétákat, mikor a legkülönfélébb csúcskategóriás hangrendszerek tesztelésére került sor. A kiállítók közül pedig idén is többen levonták a korábbi tanulságot: aki itt nincs jelen, szinte nem is létezik.
Bár a kiállítás mérete és a felhozatal bősége okán talán még egy hét sem lett volna elég, hogy az utolsó müncheni audiofil világkiállításon mindent végignézzünk, végighallgassunk, több-kevesebb ideig azért elidőztem itt-ott. Például a mindig végtelenül kedves és vendégszerető olaszok egyik standján maga a főnök, Giuseppe Blanda invitált a lehallgató helyiségükbe, hogy füleljek bele az Audio Analogue olasz zeneszerzőkről elnevezett eszközeinek a hangzásába. Továbbá megismerhettem a Korf Audio vezetője, Alexey Korf által bemutatott különleges hangkarokat, melyek egyszerre koncentrálnak a mozgás minőségére és a nagy merevségre, ezért a nulla súrlódású flexure csapágyak mellett olyan anyagokat is felhasználnak a lehető legnagyobb merevség elérése érdekében, mint a rozsdamentes acél, az alumínium, a kerámia és a zafír. Jens Modrow pedig szintén személyesen üzemelte be a Djabe standján a Modrow Audio HPA rendszerét, mely speciális fejhallgató- és előerősítő felülmúlhatatlan természetességgel közvetíti a hanghordozókon található felvételek hangzásvilágát. Mindez persze csak egy-két kiragadott példa, amolyan kis cseppek a végtelen óceánban, miféle csodákat is lehetett Münchenben megtapasztalni 2025. május 15. és 18. között.
Érdekes volt ismét rácsodálkozni, hogy bár a tömegmédia továbbra is elsősorban az olcsó és silányabb minőségű zenehallgatási szokások propagálását részesíti előnyben, ezúttal is számtalan családot lehetett felfedezni az érdeklődők között. Úgy tűnik, a minőségi zenehallgatás ugyanolyan apáról-fiúra szálló hagyománnyá válik, miként a minőségi zenék felkutatása és a környezetünkkel való megszerettetése is.
Szintén mindig különös megélni, hogy a csilliárdos csúcs szuper cuccok egy jelentős részén a már eleve gyenge minőségű felvételeket, tömörített formában, online forrásokról szólaltatják meg, nemritkán mobilnetről, ami legalább annyit ront a műélvezeten, mikor a világverő hiper-szuper csúcserősítőt a legolcsóbb villanydrótokkal csatlakoztatják az elektromos hálózathoz, illetve a további eszközökhöz. Ezért aztán a QVP, a GR1993 Records és a Djabe Audiophile Vinyl Records and Master Tapes standja igazi hiánypótlónak bizonyult. Hiszen egy világszínvonalú magyar zenekar és egy szintén világszínvonalú magyar kiadó mutatta újra be, hogy mi mindennel lehet a négy óriási csarnokban felhalmozott csúcstechnikák valódi hangminőségét, illetve teljesítményét tesztelni és ténylegesen prezentálni. Nem csoda, hogy a szakma nagyjai folyamatosan egymást váltották a QVP / GR1993 pultnál, a Djabe széles hanghordozó-kínálatával ismerkedve, hogy aztán a saját pavilonjaikban is azokkal mutassák be az általuk fejlesztett, illetve forgalmazott csúcsminőségű audió rendszereiket, készülékeiket.
Az Égerházi Attila vezette kiadó ezért aztán az idén is elsősorban az olyan csúcskategóriás analóg „termékekre” helyezte a hangsúlyt, mint a Djabe és művészbarátai által feljátszott albumok vinil, négysávos magnószalag vagy kétsávos mesterszalag-másolatai, közte a kiállítók egyik favoritjának számító Art In Tone album direct to tape és direct to disc változatai.
Szintén nagy sikert arattak a Djabe with Chieli Minucci formáció 24 sávos analóg technikával készült Tour Of Waterfalls albumának különféle formátumai. Így a dupla szalag, tripla LP, dupla CD mellett a referencia minőségű koncertfelvétel Blu-ray kiadása is. Utóbbit a Koscsó Ferenc által összeállított hangrendszeren lehetett meghallgatni, ami számtalan látogatót állított meg a Djabe standja előtt.

Sokak nagy meglepetésére rendkívül jó minőségűnek, így egyben nagyon sikeresnek bizonyultak a GR1993 legújabb magnókazettái is. Mert bizony a Zeke Attila és a Dream Audio által biztosított Nakamichi mangó népszerűsége vetekedett a kiadó antik Studer szalagos magnójáéval. Mindkettő egyfajta szupererős látogató-mágnesként vonzotta a hifi szerelmeseit, akik az új kazetták kapcsán többségében ugyanúgy leesett állakkal reagáltak a hallottakra, mint az etalonnak számító szalagok vagy az audiofil lemezek hallgatásakor.

A HIGH END Munich 2025 keretében került bemutatásra a Djabe The Magic Stag In Debrecen – Live című koncertalbuma, Muck Ferenc, Szabó László és Karvaly Tibor közreműködésével, audiókazetta formátumban. Mely felvétel korábban csak Panta Rhei 50 + Djabe 30 From Debrecen With Love díszdobozában volt elérhető, CD-n. Szintén a müncheni kiállításon volt először hallható a Djabe & Steve Hackett Freya – Arctic Jam című új stúdióalbumának magnókazetta változata.

A francia RTM által gyártott kiadványok újabb szintlépést jelentenek a GR1993 Records eddig is rendkívül magas színvonalú kazettáihoz képest. Konkrétan olyan hangminőséggel rendelkeznek, hogy bátran lehetett velük demózni a duplalemezes, a négysávos magnószalagos, a Blu-ray vagy CD kiadásokat is. Azon kiállítás-látogatók, akik mosolyogva léptek a pulthoz, hogy jé, kazetta, de jópofa, néhány másodperc múlva döbbent tekintettel nyugtázták, hogy igen, jól hallják, ez a hangminőség egy normál magnókazetta normál szalagjából érkezik a fejhallgatójukba…
Természetesen számos egyéb hazai kiállító és szakmai szereplő volt még jelen az utolsó müncheni highend shown. Így például tiszteletét tette Soltész Rezső, a budapesti HIFI Show főszervezője, ifj. Zeke Attila, a Budapesti Audio Expo vezetője, vagy Láng Péter, a müncheni Artist Studio alapítója. Miként minden bizonnyal idén is folytatódik majd Égerházi Attila és a Revox együttműködése, hiszen a Djabe & Steve Hackett Back To Győr albumának Revox kiadása még mindig a legnépszerűbb műsoros szalagok közé tartozik. Tehát folytatódik a diadalmenet, szinte biztosan lesz mit bemutatni a 2026-os bécsi vásáron is.
Auf Wiedersehen München! Hello HIGH END Vienna!
Fotók: Égerházi Attila, Koscsó Ferenc, Jozé, TTT Nemzeti Rockarchíum