- avagy gondolatok a 2025-ös dupla budapesti Iron Maiden koncertről…
Még javában tart a Vasszűz idei The Future Past elnevezésű (részben múltidézős) turnéja (jelenleg már az USA-ban), ám a Rod Smallwood vezette Phantom menedzsment máris egy vadonatúj turnét jelentett be a jövőre esedékes jubileum kapcsán, amikor is 50 éves lesz az Iron Maiden. Mondhatni, hogy szinte a semmiből érkezett a hír (egy sejtelmes animációs film jelezte csak előtte való nap, hogy valami bejelentés érkezik), és hozzá egyből egy adag turnéidőpont is a kétévesre tervezett koncertsor első, európai szakasza. Sokat látott, felkészült rajongónak tartom magam, de még engem is meglepett a dolog, főként azért, mert korábban egyetlen egy kerek évfordulót sem ünnepeltek meg a srácok, se a 40-et, se a 30-at, és így tovább. Úgy tűnik az 50 már elég patinás szám az ünneplésre – van is mit, hiszen azért ezt a kort nagyon kevés banda éri/érte meg.
A hír hallatán fel is bolydult a tábor elég rendesen, idehaza főleg nagy lett az izgalom hiszen kiderült, hogy a Run For Your Lives turné egyenesen Budapesten startol majd el jövő május végén. Volt már ilyenben részünk, sokan emlékeznek még biztosan arra, hogy a Dance Of Death turné 2003 októberében Debrecenben a Főnix csarnokban indult útjára. Egy turnéstart mindig fontos esemény lévén, hogy ott derül ki, milyen dalok kerültek be a műsorba, milyen látványelemek színesítik a dalokat és ezek a várakozással teli kérdőjelek hihetetlenül megdobják a nyitó koncert hangulatát. Igazi népünnepély egy-egy ilyen koncert amiatt is, hogy a világ minden részéről jönnek a fanatikusok az első bulira, így van ez már régóta és így lesz nálunk is.

Az hír okozta örömkönnyek azonban hamar az arcára fagytak sokaknak, hiszen tudták, hogy a
Papp László Budapest Sportarénába meghirdetett koncert már elég szűkös a Vasszűz számára. Ez egyszerű matek: ha a legutóbbi Groupama stadionos koncerten 22 ezren voltak, akkor a 12 ezres arénába, hogy fér be majd annyi ember? Ráadásul az előbb vázolt turnéstart miatt extra mennyiségű olyan rajongó is jön majd, akik alapból nem lennének jelen egy pesti koncerten. Mindezt tetézte az a tény is, hogy a bejelentés után 5 nappal már kezdődött is a jegyértékesítés, szóval, aki nem kapcsolt időben, vagy egyszerűen anyagilag nem engedhette meg magának az adott pillanatban, hogy több tízezret kifizessen előre, egy 8 hónappal későbbi rendezvényre, az hoppon maradt. Kapta is az ívet rendesen a bulit szervező Live Nation, amikor a jegyértékesítés napján pár óra alatt szinte teljesen elfogytak a jegyek és már csak a méregdrága VIP szekcióban maradt lehetőség. Amikor már mindenki a Xanax-ért nyúlt volna, vagy a kardjáért, hogy beledőljön, jött a felmentő hír, másnap lesz egy második buli is. Persze arra is elfogytak a jegyek elég hamar, így ismét felerősödtek a kritikus hangok, én magam is rengeteg olyan kommentet olvastam, ami arról szólt, hogy miért így kellett ezt csinálni, miért nem egy buli van egy nagyobb helyen stb… Magát a folyamatot, hogy kihirdetnek egy koncertet (ami csak jövőre lesz), majd rá pár nappal már ott kell remegni a gép előtt, bekészítve a nyugtatót, hogy lesz-e jegy vagy sem, ezt én sem tartom jó dolognak, de a rendszer már jó régen így működik kiemelt fontosságú rendezvényeknél, sajnos. Az megint egy másik kérdés, hogy a jegyvásárló rendszer, hogy működik (vagy nem) egy ilyen terhelt helyzetben, de sok olyan kommentet olvastam, ami sajnos arról árulkodik, hogy az emberek nincsenek tisztában (honnan is lennének…) a dolgok menetével a koncertek kapcsán, így talán érdemes szót ejteni pár dologról.
Ennél a konkrét esetnél azoknak, akik már rutinosabbak voltak és ránéztek a turné menetére rögtön feltűnhetett, hogy a turnényitó buli és az utána következő koncert között 4 nap telik el, ami egyből arra enged következtetni (már csak a korábban említett matek miatt is), hogy ha hamar elmennek a jegyek az első koncertre, akkor lesz egy második is, hiszen van idő rá. Tüzetesebben megvizsgálva több ilyen hézagot is felfedeztem a turné menetében és azóta ki is derült, hogy a pozsonyi és a helsinki (hamarosan azok is duplák lesznek) bulikon kívül minden olyan helyszínt bedupláztak (Párizs, Berlin), ahol nagyobb hézag volt, Stockholmba pedig eleve két bulit hirdettek meg. Ez már egy régóta bevett szokás, emlékezzünk a tavalyi Future Past kör esetében a szlovén turnéstart után rögtön két Prága, majd két finn koncert következett. Az sem lehet mondani, hogy nálunk még ne történt volna ilyen, igaz a Maiden esetében még nem, de több banda is duplázott, miután hamar telházas lett az első előadás.
Egy kis kitérővel érdemes megemlíteni, hogy kétszer is volt már olyan eset kis hazánkban a Maiden kapcsán, hogy majdnem beduplázódott a buli, de végül máshogy alakult. Az első eset rögtön a legendás ’84-es első hazai Maiden koncert volt. A BS parkolós tömegrendezvény kapcsán merült fel elsőként a duplázás lehetősége, de mivel az akkori rendszernek csak egy bulira volt pénze, a szervezők viszont tudták, hogy jóval nagyobb lesz az érdeklődés, mint amit a BS elbír, ezért döntöttek az egy buli mellett, viszont jóval nagyobb helyen és nézőszámmal, hogy kijöjjön a matek. Még ma is vannak visszaemlékezések a koncertről, ahol tévesen azt az elhíresült infót írják le újra és újra, hogy azért volt a parkolóban a buli mert az akkori vezetés féltette a BS-t a megvadult rock rajongóktól, de ez baromság. Dokumentum bizonyítja, hogy két előadást terveztek, de csak egyet lehetett megtartani – azt viszont jóval nagyobb közönséggel. A második alkalom ennél jóval kevésbé ismert, igazából most kerül először leírásra. 1994 februárjában úgy volt, lesz egy rövid bemelegítő turné az újdonsült Blaze Bayley-vel, hogy megbizonyosodjanak róla, hogy élőben is működik a dolog. Akkor tervben volt két magyar koncert is egymás után, valamint egy cseh és egy román buli, a mini turné pedig a Real Dead one a Live on Stage nevet kapta volna, de Blaze motorbalesete meghiúsította a koncerteket még a beharangozásuk előtt, bár vannak rajongók, akik emlékeznek rá, hogy a bukaresti előadást már bejelentették…

Visszatérve a dupla pesti turnéstarthoz, sokakban felmerült az a kérdés is, hogy: miért nem egy nagyobb helyen kerül megrendezésre a koncert? Erre a kérdésre több válasz is létezik. Az egyik fő oka, hogy valószínűleg abban az idősávban nincs szabad kapacitása egy nagyobb helynek, amiből azért nincs sok. A Maiden még nem képes megtölteni itthon a Puskást, vagy, ha mégis, azt előre én sem merném megjósolni, ahogy azt sem mondtam volna meg előre, hogy két arénás buli teltházas lesz pár nap alatt – amikor korábban sosem volt még példa rá nálunk.
Azt is érdemes tisztázni, hogy mivel itt indul a koncertsorozat, a produkció jóval több napot tartózkodik a városban, mivel a buli előtti napon tartják majd a főpróbát is. Az Iron Maiden az a zenekar, akik nem szoktak zenekarilag beállni, csakis a legelső koncert előtt, utána csak a road-ok állnak be a hangszerekkel, a banda már nem. Tehát, a szokásos egy, vagy esetleg, ha day off van, akkor két nap helyett három, négy napig is itt tartózkodik majd a produkció, tehát jóval több ideig kell helyet biztosítani. Ilyen esetben nagyon sokat számít, hogy mit mennyiért bérelnek ki. Nem ismerem az árakat, de szinte biztos, hogy az arénás verzió volt a legkedvezőbb. Arról már nem is beszélve, hogy a turné nagy része zárt helyeken zajlik, valószínűleg a Maiden menedzsment is azt kérte, hogy zárt helyen legyen a koncert, hogy egy csarnokra lőjék be a cuccot a bandával. És végül, én személy szerint sokkal jobban örülök annak, hogy kétszer egymásután itthon látom őket, mintha csak egy buli lett volna valamilyen nagyobb helyen. Az már egy további kérdés, hogy a turnéra hol fog próbálni a zenekar… Az idei Maiden koncertsor Ausztráliában indult és a banda előtte két hétig ott próbált, tavaly az európai kör Ljubjanában indult és a Maiden onnan nem messze, Splitben készült a túrára. Ezek csak zenekari próbák, ismétlem, a produkciós próba az már jó ideje az adott turné első helyszínén van, rendszerint a buli előtti napon. Legutóbb például pont ezen a próbanapon játszották először színpadon az Alexander The Great nótát és emiatt tudta már mindenki előre, hogy bizony megvalósul, amire már évtizedek óta várt a Maiden tábor… Ez a helyzet amúgy a zenekar tagjaira vadászó rajongóknak is jó hír, hiszen jóval több ideig tartózkodnak majd a banda tagjai Budapesten, mint általában. Legutóbb az Intercontinentalban laktak, kivéve Bruce-t, aki fenn a várban a Hyltonban…

Fontos megemlíteni azt is, hogy a turnényitó előestéjén hazánk legendás tribute bandája, az Iron Maidnem is szervez egy úgynevezett elő Iron Maiden bulit a Barba Negrában – a Vasszűzre való hangolódás jegyében. Stílszerűen ők is két bulit tolnak le, némi szünettel 2×80 percet, ami már magában egy nagy vállalás, de Töfiék nem ijednek meg a feladattól, volt már ennél grandiózusabb vállalásuk is. Azon kívül, hogy náluk aztán tényleg felbukkanhatnak (és fel is bukkannak) olyan nóták, amit hiába is várnánk a Maidentől, várhatóan már erre a koncertre is ellátogatnak a világ minden tájáról összesereglett fanatikusok, így egy igazi glóbális Maiden ünnepnek ígérkezik az esemény. Volt már ilyen bulija Maidnem-éknek, akkor is voltak szép számmal japán, brazil, svéd stb. rajongók az egykori Rocktogonban…
A jubileumi turné esetében is az egyik legjobban mantrázott kérdéskör a set lista. A Maiden természetesen már jó előre hergeli a népet, hiszen a turnéhoz készült Eddie grafika (a Maiden házi grafikusa Akirant készítette) is tele van utalásokkal, és magát a turnét is úgy hirdetik, hogy csakis az első 9 album (tehát az első albumtól a Fear Of The Darkkal bezárólag) dalai kerülnek műsorba. Ez a tény is sokakat felcsigázott, főként azokat, akik nem annyira kedvelik az utolsó 25 év lemezeit, de számomra egyértelműen kérdéses, hogy az első 9 albummal, hogy lehet egy 50 éves pályafutást megünnepelni?… Tudom, hogy nagy az életmű, de a Fear óta megjelent 8 album is az 50 év része. Ráadásul a Maiden a kortársait megelőzve az utóbbi 25 évben a fiatalabb generációkat is sikeresen állította a maga oldalára, akiknek viszont nem a klasszikus albumok a kiindulópontok, hanem például a Brave New World…

Természetesen a koncertplakát alapján vad találgatások indultak, de így is nagyon sok kérdőjel maradt, ráadásul sokan tévesen értelmeztek pár utalást. Nézzük is szerintem, hogy áll a dolog, mi várható és mi nem. A végén aztán majd úgy is kiderül kinek lett igaza, hiszen én is csak találgatok, ahogy mindenki más. Eleve a kép sok helyen csak részleteiben látható, az utalásokért érdemes a teljes grafikát kutatni.
A kép kapcsán két fontos csoportba sorolhatók az elrejtett jelek, egyrészt vannak konkrét nagylemezes utalások, de több olyan motívum is van, ahol egy-egy dal sejlik fel a motívum mögött. Az is érdekes, hogy a nagylemezek is más-más hangsúllyal jelennek meg a képen, nem tudni, ebben mennyi a tudatosság. Például a grafika alapvetően egy újragondolt Killers borító, de nem hinném, hogy az-az album adja majd a turné nagy részét, ahogy a kép alapján várható lenne. Maga Eddie, baltával a kézben és a körülötte lévő romos épületek elhelyezkedése is a Killers borítóról van. A házak tetején lévő kémények és antennák keveréke például egyértelműen arra utalnak. A lámpaoszlop is pont ott van, ahol anno a Killers-en, de az utalhat az első albumra is, ahogy a téglafal is, amin a Maiden plakát viszont már a Sanctuary borítót és a dalt vetíti előre, a romos épületen átszűrődő fény viszont a 2 Minutes To Midnight nótát. Anno, 2005-ben, 3 dalt is kaptunk a Killers-ről, a The Early Days turnén (+intro), én most is várom, akár azt a hármat, ami akkor volt – sokan nem látták azt a turnét sem, egy Another Life, egy Murders ma is nagyot ütne… A The Number Of The Beast lemezt ránézésre semmi sem képviseli a képen a háttérben tomboló lángokon kívül, de az égbolt akár a Run To The Hills borítójára is utalhat, ahogy a Number album hátsó grafikájára is, de még a Flight Of Icarus borítóján is hasonló van. A Flight felbukkanása amúgy nem várható szerintem, a négyévesre duzzasztott Legacy Of The Beast turné kellően megadta neki, amit megérdemel a nóta. És, ha már Piece Of Mind, Eddie összecsavarozott fején kívül semmi sem utal az albumra, pedig lenne mit játszani róla. Én magam a Die With Your Boots On-t simán esélyesnek tartom, utoljára 2003-ban volt műsoron, de nagyon mantrázom a To Tame A Land-et is, az Alexander The Great után bármi előfordulhat, ráadásul anno játszották is, nagy húzás lenne most is. Ha előkerül, tőlem már bármi jöhet, még a Wrathchild is, én már elégedett leszek. A Piece album kapcsán az utóbbi években folyamatosan műsoron volt a Revelations, a már említett Flight Of Icarus és a Where Eagles Dare is, így logikus gondolatmenet, hogy ezek a dalok már nem lesznek, viszont a Troopert szerintem nem fogják elengedni, pedig jó lenne. Van még egy érdekes mozzanat a képen, aminek köze lehet a Piece Of Mind albumhoz. A tűzfalon látható plakát mellett a messzeségben egy tipikus japán épület látható. Ezt első körben sokan a Maiden Japan számlájára írták, ám annak így semmi értelme, viszont Steve Harris, a jelenleg zajló turné egyik japán állomásáról bejelentkezve, sejtelmes utalásokat tett a következő turné és Japán kapcsolatában, aminek az lett a vége, hogy többen is a Sun And Steel nóta felbukkanását vélték kiolvasni Steve szavaiból… Nagy húzás lenne, hiszen nem játszották még soha, én csak támogatom az ötletet…

Az idén 40 éves Powerslave albumot sem képviseli semmilyen utalás, csak a már említett 2 Minutes To Midnight borítós ablakon beszűrődő fény. Anno a Somewhere Back In Time turné igazságot szolgáltatott a lemeznek, volt címadó, gigantikus Rime Of The Ancient Mariner, nem hinném, hogy valamelyik is előkerül, az Aces High pedig csúcsra lett járatva – szintén a Legacy turnén évekig szerepelt. Pedig sokat tudni vélik, hogy Eddie fején az a golyó nyom az Aces High borítóra utal. Van benne igazság, de az előbb vázoltak miatt semmi sem indokolja a dal újra előkerülését, lehet, hogy a hasonszőrű repcsis nóta a Tailgunner bújik meg az utalás mögött… Ebben több lehetőséget látok, a No Prayer For The Dying album kifejezetten mellőzött mű a Maiden koncerteken az elmúlt bő 25 évben. Annak idején szinte az egész albumot eltolták, a Fear Of The Dark turné még felszínen tartotta a Taingunner és a Bring Your Daughter dalokat, de aztán kikoptak azok is. A Bring Your Daughter még egyszer lehetőséget kapott 2003-ban a Give Me Ed turnén, de azóta semmi. Nagyon itt lenne az ideje, hogy onnan is komolyabban merítsenek. A mostani képen látható Eddie bőrkabátja nagyon hajaz az anno, a Hooks In You dalhoz készült Eddie képen látható kabátra, remélem Adrian a sarkára áll és ragaszkodni fog majd az akkori utolsó Maiden nótájához, jó lenne, ahogy bármi a No Prayer albumról – akár a címadó, vagy a lendületes, igazi koncertnóta, a Public Enema Number One… A Bring Your Daughter felbukkanását erősíti az a tény is, hogy az új képen Eddie valami nagy szemétkupacból emelkedik ki, pont úgy, mint a Bring Your Daughter borítóján, csak azok a fura lények már nincsenek ott. Ez a motívum amúgy a sima plakátok esetében rejtve marad, nem látszik. A Somewhere In Time és a Seventh Son albumok kapcsán nem várok nagy meglepetéseket, azt hiszem megkaptuk már, amit akartunk, nyilván, mivel nem volt a mostani Future Past turnénak magyar dátuma, itthon sokan nem, de alapvetően pipa mindkét album, senki ne várjon ezekről a lemezekről már semmi extrát, de ne legyen igazam és porolják le az olyan dalokat, mint például az Infinite Dreams, vagy a Sea Of Madness! Az Infinite Dreams ráadásul tervben volt a Maiden England turné esetében, de végül nem került be a programba, talán majd most…Nagy kérdés még a Fear Of The Dark lemez, ami szintén nem hangsúlyos a képen, de a címadón kívül (kihagyhatatlannak gondolom a nótát – eddig csak egyetlen egyszer maradt ki a műsorból a megjelenése óta, 2005-ben) több dal is esélyes, bár ez sincs kőbe vésve…
Az imént vázolt gondolatmenet végén még mindig ott tartunk, hogy 6-8 dalon kívül szinte semmi sem biztos a műsorban, de jól van ez így, legyen meglepetés, ám ne felejtsük el, lehet, hogy ez lesz az utolsó alkalom, hogy kedvenceinket láthatjuk élőben, így bármilyen műsorral is áll ki jövőre a Vasszűz, annak bizony örülni kell.
Up The Irons!