2CD / BD / 2CD+BD+LP, Sony / Columbia 2025

2025. szeptember 5-én jelent meg Jean-Michel Jarre és Brian May rendhagyó közös tavalyi pozsonyi koncertjének kép- és hangfelvétele. Bármennyire is elmélyedünk már korábban hőseink életműveiben, a háromféle formátumban kapható koncertfilm, illetve lemez több szempontból is újdonságot jelent, egyedi élményt nyújt.

Live in Bratislava BD, frontborító 2025

Mint közismert, a francia zeneszerző, az elektronikus zene élő ikonja, Jean-Michel Jarre 2024. május 12-én együtt lépett színpadra Brain May-jel, a Queen legendás gitárosával, mikor is a Starmus Earth 2024 fesztivál pozsonyi nyitókoncertjén, a Bridge From The Future című előadáson mutatták be a kifejezetten arra az alkalomra készült közös műsorukat. Érdekesség, hogy May három nappal később pedig már az Offspring vendége volt, szintén a Starmus sorozat keretében.

Aki látta-hallotta mostanában Jarre valamelyik előadását vagy koncertfelvételét, az nagyjából tudja, hogy mely klasszikusok, illetve újkori szerzemények milyen sorrendben, verzióban, illetve látvánnyal megspékelve, koreográfia szerint szoktak elhangozni. Mindez alapvetően Pozsonyban sem változott, mégis minden egészen más volt, mint a megszokott koncerteken. Egyrészt, mert a két harmincméteres tornyot is magában foglaló gigaszínpad mérete és az épített városi környezet egy egészen új szintre emelte a már ismert screen-filmek, illetve show-elemek hatását. A látványos lézershow és tűzijáték, a környékbeli épületek bevonása a vetítésbe, remekül működtek a már eleve monumentális színpad kiterjesztéseként. Mindehhez társult a gyülekezés ideje alatt hallható új Jarre kompozíció felvezető jellege. Valamint a négyszáz drónból álló égi balett, mely az ikonikus UFO híd kivilágításával együtt unikális kulisszákat biztosított a csodás zeneművek előadásához.

Mindeközben szinte folyamatosan látszott, miként a koncertfilmben is rendszeresen feltűnik a szépen kivilágított Pozsonyi Vár, melynek látványa minden igaz magyar szívét megdobogtatja. Hogy mást ne is említsünk, mikor 1052-ben a németek sokadszorra is betörtek az országba, III. Henrik csapatai nyolcheti ostrommal sem tudták Pozsony várát bevenni, majd miután ráadásként Búvár Kund megfúrta a császár hajóit, az agresszorok kénytelenek voltak dolgavégezetlenül hazakullogni.

A világbajnok látvány mellett a Bridge From The Future színpadán fellépő művészek száma és összetétele is eltért a modernkori Jarre bulikon megszokottaktól. Az alapzenekart ezúttal egy trió képezte: Jean-Michel Jarre szintetizátor, EWI, vocoder, lézerhárfa, Adiescar Chase szintetizátor, hegedű, szólógitár, basszusgitár, didzseridu, vokál és Claude Samard szintetizátor, dob, ütőhangszerek felállásban. A program során hozzájuk csatlakozott a Szlovák Filharmonikus Kórus, Jan Rozehnal karvezetővel, a Szlovák Filharmonikus Zenekar harsonás tagjai, Stuart Morley karmesterrel és a már említett kiemelt speciális sztárvendég, Brian May, természetesen szólógitáron. Így aztán a pozsonyi koncert során volt olyan pillanat is, mikor harmincan működtek közre egy kompozícióban.

A különleges koncert-show előtti ráhangolódásként Jarre Bridge From The Future című szűk negyvenperces új kompozíciója hangzott el. Ez került az Ultimate Collector’s Edition alcímű limitált díszdoboz kékszínű vinil lemezére. Mindeközben a közönség összegyűlt, a végére pedig nagyjából be is esteledett.

Bridge From The Future LP, 2025

Majd a visszaszámlálás után az utóbbi időkben már megszokott nyitány jött, mely ezúttal The Opening Bratislava címen kapott helyett a koncertlemezen, illetve koncertfilmben. Aztán az Epica Oxygene érkezett és hosszú kihagyás után az Oxygène 2 előtt Pozsonyban elhangzott Suite For Flute is, bár ezt a kiadványok borítói nem tüntetik fel.

Aztán a további alapművek után jött a nagy durranás, mikor is a Szlovák Filharmonikus Zenekar rézfúvós tagjaival és a Szlovák Filharmonikus Kórussal közösen előadott a Deuxième Rendez-Vous vagyis a második randevú közben a színpadra sétált a Queen gitárosa, Brian May. Az unikális performansz után May gitárfantáziája, majd Antonín Dvořák klasszikusa, Az Újvilágból címen is ismert 9. szimfónia II. Largo tételének feldolgozása következett, amit egy, a Brighton Rock-ra hajazó második gitárdarab koronázott meg. Egy kis hamisítatlan May hangulat a Queen klasszikus ’74-es Sheer Heart Attack albumáról. Mindez a hivatalos kiadásokon már, mint Rendez-Vous Bratislava, Cosmic Guitar Solo Part 1, New World Symphony Bratislava és Cosmic Guitar Solo Part 2 szerepel. Utalva a helyszínre és a gitáros asztrofizikus képzettségére, illetve talán az utolsó Queen stúdiólemez The Cosmos Rocks címére is.

A program a klasszikus JMJ albumok közül az Oxygène, Équinoxe és a Rendez-Vous tételeire helyezte a hangsúlyt, miközben a modernkori kompozíciók esetében az Electronica 1-2 igen jól sikerült kollaborációi vitték a prímet. Néhol közel eredeti verzióban, máskor felújítva, továbbgondolva, modernizálva. A műsor későbbi részében elhangzó Oxygène Part 19 például a Notre-Dame féle remake verziót vette alapul. Majd az előadás végére, a The Time Machine élményszámba menő, már-már rockos előadására visszatért Brian May is. Ami dob, basszusgitár, szólógitár, lézerhárfa közös élő verziót végül Bratislava Time-ra kereszteltek át a lemezre.

„A koncert film- és hanganyaga közvetlenül a Szlovák Nemzeti Televízió / RTVS által HD és sztereóban készített felvételről származik, majd az 5.1-es verzióhoz felkevertem. Az élő körülményekkel kapcsolatos technikai korlátok ellenére meg akartam osztani ezt a különleges pillanatot a közönséggel, tanúságtételként egy számomra egyedülálló projektről.” – Jean-Michel Jarre

A dupla CD és a Blu-ray a koncertshow teljes felvételét tartalmazza. A 4K-s BD-n a koncertfilm rendezői változatát tekinthetjük meg, mely értelemszerűen sokkal átgondoltabb, kifinomultabb és jobb vágást mutat be, mint az eredeti tévéközvetítés.

A háromféle választható hang mindegyike meglehetősen jól szól. Bár a 24 bit / 48 kHz PCM 2.0, DTS HD 5.1 és Dolby True HD 5.1 sávok nagy valószínűséggel a már korábban is használt sztereó verzió felkeveréséből származnak, nem pedig az eredeti többsávos felvételek felhasználásával létrehozott valódi mixből, a végeredmény mégiscsak meggyőző. Ez a Blu-ray tényleg egészen más élményt nyújt, mint a CD vagy a kibertérben található filmváltozatok.

A dupla CD és a Blu-ray esetében sajnos ezúttal megy az ordas hazudozás, amit „természetesen” az összes lelkiismeretlen terjesztő is átvett, miszerint digipak csomagolásról van szó, pedig dehogy. Lemeztálcáról szó sem volt, „ilyenekről nem dalolt a Hold”. Mely igénytelenség már a dupla CD esetében is ultragáz, a 4K-s BD pedig szinte ordít a rendes csomagolásért. Részint a korong karcmentes állapotát fenntartandó, részint pedig, hogy mehessen szépen a sorba, a testvérei közé a polcra, a többi ultra-nagyfelbontású Blu-ray mellé. Ezt leszámítva viszont nagyon rendben van a cucc.

A különálló optikai lemezek 12 oldalas fotó-booklettel egészülnek ki, míg a csodás kivitelű deluxe box szethez egy 40 oldalas könyv is tartozik.

Jean-Michel Jarre special guest Brian May – Live In Bratislava:

CD 1:

1. The Opening Bratislava
2. Epica Oxygene
3a. Suite For Flute
3b. Oxygene 2
4. Web Spinner
5. Equinoxe 4
6. Equinoxe 7
7. Falling Down
8. Industrial Revolution P2
9. The Architect
10. Zero Gravity
11. Rendez-Vous Bratislava (Brian May)
12. Cosmic Guitar Solo Part 1 (Brian May)

CD 2:

13. New World Symphony Bratislava (Brian May)
14. Cosmic Guitar Solo Part 2 (Brian May)
15. Azimuth
16. Exit
17. Herbalizer
18. Oxygene 19
19. Glory
20. Rendez-Vous 4
21. Stardust
22. Bratislava Time (Brian May)

BD:

1. Countdown
2. The Opening Bratislava
3. JM Jarre Speech
4. Epica Oxygene
5a. Suite For Flute
5b. Oxygene 2
6. Web Spinner
7. Equinoxe 4
8. JMJ „Thank You!”
9. Equinoxe 7
10. Falling Down
11. Industrial Revolution P2
12. The Architect
13. Zero Gravity
14. Jm Jarre „Thank You, & Introduce Musicans”
15. Rendez-Vous Bratislava (Brian May)
16. Cosmic Guitar Solo Part 1 (Brian May)
17. New World Symphony Bratislava (Brian May)
18. Cosmic Guitar Solo Part 2 (Brian May)
19. JM Jarre „Bravo, Thanks Brian May” And presents Conductor Of The Choirs
20. Azimuth
21. JM Jarre Introduce Exit & Edward Snowden
22. Exit
23. Herbalizer
24. Oxygene 19
25. Glory
26. Rendez-Vous 4
27. Stardust
28. JM Jarre Thanks The Audience
29. Laser Harp
30. Bratislava Time (Brian May)
31. JM Thanks Bratislava With Brain May
32. Credits

LP:

Side A:
Bridge From The Future Part 1

Side B:
Bridge From The Future Part 2

Mielőtt a gép elé ültem, hogy bepötyögjem a gondolataimat, minimum negyvenszer megnéztem, illetve meghallgattam ezt a bizonyos pozsonyi előadást. És bár sok mindenről lehetne még írni, mert ez tényleg valami egészen különleges produkció, ami valóban kiáltott a tisztességes learchiválásért, valamiért mégis mindig ugyanaz lett a gondolatsor vége. Miszerint, vajon miért nem tudunk mi magunk is a kishazánkba hozni hasonló kaliberű zenei géniuszokat és minimum ilyen szintű szuperprodukciókat? Mert bizony, akár állami-, akár önkormányzati-, akár magánrendezvényekről van szó, többségében szinte sajnos mindig csak a tehetségtelen középszer közepesen olcsó bohócait utaztatjuk ide. Mikor pedig néha mégis átlépi a határt egy igazán potens, korszakalkotó és aktuális művész, akkor meg azonnal beindul a mutyi-vonat, az ócsítás, a „megoldjuk okosba’” mentalitású lelketlen művészetgyilkolás, az alávaló olcsójánoskodás és a gittrágó ócska pitiánerség… Nagy-nagy tisztelet a kevéske kivételnek!

Fogalmam sincs, min kéne változtatni, vélhetőleg a büggyentőtyüttyösi kettes művház helyettes beugró programszervezőjétől, a teljes szakmai „eliten”, a minőségi zene ellen kétszeresen beoltott ízlésficamos helyi erős embereken, az impotens döntéshozókon, valamint a pénzosztó fa- és vízfejeken át, egészen a főpolgármesterig, úgy en bloc mindent. De nem gondoljuk már végre, egy cseppet sem kedves nagyságos urak és illetékes elvtársak, hogy az egykori magyar főváros után esetleg, talán a jelenlegi is megérdemelne egy hasonló léptékű és színvonalú multimédiás zenei programot? Amibe egyszer az életben kivételesen tisztességesen belerakjátok a lóvét, nem pedig nagyvonalúan kiveszitek a közösből a már jó bevált és unalomig nyúzott ezerféle kamu indokkal?