– Újragondolták a legendás LGT-albumot
Rajongók és szakmabeliek időről időre összerakosgatják minden idők legfontosabb magyar poplemezeinek listáját: ötven év eltelte után még mindig közöttük emlegetjük a Locomotiv GT legendás, 1973-as Bummm! című albumát. Pénzes Máté, a Blahalouisiana billentyűsének még a gyerekkorba visszamenő mély kapcsolata van az LGT dalaival. Ezt az alapélményt gondolta újra és helyezte mai zenei környezetbe Pénzes Máté és a Zseb néven kollégáival, Boros Levente dobossal, Heilig Tamás basszusgitárossal és Kiss Péter gitárossal, mely mind online, mind vinyl formájában már elérhető Na Bummm! címmel. A lemezt természetesen be is mutatják december 30-án a Magyar Zene Házában.
Mindössze 8 éves volt Pénzes Máté, amikor 1995-ben, a Kölyök Band tagjaként összeismerkedett Somló Tamással, akivel közösen el is játszottak egy számot egy nyíregyházi stadionban.
– Ebben az évben vettük fel Pesten az E-stúdióban az első saját lemezünket. Tomi a lemezen énekelt egy dalt, egy másikban szaxizott és vokálozott is – meséli Máté. – Amikor Tomi megérkezett a stúdióba, húsvét lévén hatalmas csoki nyuszikat hozott nekünk ajándékba. Majd mire kijöttünk a feljátszóból pihenni, kiderült, hogy a kutyája – talán Bazilnak hívták – lelopta az asztalról az összes sonkát, amit ebédre szántunk. Később több tv-felvételen játszottunk együtt, többek között a Dévényi Tibi bácsi-féle Három kívánság című műsorban is. Ezeket otthon VHS-kazettákon őrzöm.
Itt az E-stúdióban találkoztam először testközelből Hammond orgonával. Papp Gyula orgonája és Leslie-je volt akkoriban ott és megengedték, hogy használjam. Mivel 8 éves voltam, nem értem el a hangerő pedált, de még a Leslie-kapcsolót sem tudtam egyszerre kezelni meg játszani, így míg én játszottam, egy ember az orgona alatt kezelte a hangerő pedált és egy ember a Leslie-kapcsolót.
Ekkor dőlt el minden. Évekig megszállottan próbálgattam minden megfizethető klón hangszert, majd a gyerekkori élmények után szinte napra pontosan 20 évre sikerült megvennem az első saját orgonámat és Leslie-met. Ráadásul mindkettő ugyanaz a típus, amit gyerekként használhattam.
A Somlóval való barátság soha nem szakadt meg: évekkel később, már a Blahalouisiana tagjaként dolgoztak újra egy videóklipben, amelyben ráadásul Kovács Kati és Solti János dobos is szerepelt, majd Somló meghívására a zenekar fellépett a Loksi Fesztiválon.
– A Somló emlékére rendezett koncerten a Blahából Schlochblocher Barbival, Jancsó Gáborral és a MAO-val közösen léptünk fel – teszi hozzá Máté. – Ekkor találkoztam először Presser Pici bácsival.
Szintén a Blaha kapcsán, az Adamis Anna tiszteletére rendezett tv-felvételen játszhattam először Solti Jánossal. Emlékszem, hogy a próbát felvettem telóval és hazafelé menet nem bírtam ki, hogy ne menjek el a termembe és játsszak a felvételre. Hihetetlen élmény volt azt a groove-ot és dobosoundot hallgatni, amin felnőttem.
A Na Bummm! lemez koncepciója már évek óta formálódott Máté fejében, a megvalósítása pedig komoly logisztikai kihívásokat jelentett.
– Mivel ezzel párhuzamosan saját, EGO című szólólemezemen is dolgoztam, amelyen minden dalban másokkal játszom, iszonyatosan nehéz volt minden sessiont leszervezni. Meg is csúszott kicsit a lemez. Márciusban mutattam meg a srácoknak az első Na Bummm!-demókat. Ezeket a dalokat úgy elénekelni nem lehet, ahogy az eredetileg megismertük. Ezért a koncepcióm az lett, hogy az énekdallamokat instrumentális témáknak fogom használni. Közben beleszerettem a vocoderbe és a talkboxba és néhány számot ezekkel “énekelek”.
Heilig Tomi és én is imádjuk az ilyen típusú dalokat, leginkább Herbie Hancock Sunlight című lemezét, amin Hancock is vocoderrel énekel. Így például Tomival a Szabadíts meg című dalban talkbox duettet adunk elő. De természetesen valódi ének is van a lemezen.
– Boros Levi énekli a Kék asszonyt, illetve Nagy Barni (Pontiac) a Mienk itt a tér című dalt – mondja Máté. – Viszont úgy illett, hogy Pici bácsival is tudassam, mi a tervem és őszintén szólva nem tudtam, hogy hogyan fog reagálni, sőt azt sem tudtam, hogy egyáltalán megtehetem-e, hogy egy teljes lemezt újra felveszek és átdolgozok.
Szabó Attila (Csík zenekar) segített kapcsolatba lépni Pici bácsival, aki egyik este felhívott. Azonnal összerándult a gyomrom és úgy emlékszem, hogy másodpercekig csak hebegtem-habogtam. De aztán annyira barátságos és laza volt Pici, hogy azt hiszem, el tudtam mondani, mit szeretnék, hogyan és miért szeretném.
Azt kaptam tőle útravalónak, hogy legyünk mi a Loksi Joe Cockerei, akinek a With A Little Help from my Friends című Beatles-feldolgozása nagyobb siker lett, mint az eredeti dal.
A lemezen szinte csak olyan billentyűs hangszerek szólalnak meg, amelyeket Presser Gábor is használt, igaz, nem mindet a Bummm! lemezen. Hammond orgona, Rhodes, clavinet, analóg szintik és nem mellesleg vocoder is hallható az LGT-albumain. Az utómunka egy 24 sávos Studer analóg szalagos magnón készült, a master szintén szalagon.
A Bummm! lemezborítója legendás, ráadásul az 50 éves évforduló kapcsán nemrég a hetedik kerületben, a Dob utcában óriás formában falra került Kemény György alkotása. A Na Bummm! lemezborítója egy igazi önparafrázis, hiszen az idén 87 éves örökifjú, Kemény György szintén újragondolta a legendás covert.
– A Blahalouisiana Ott van a nap klipforgatásán ismertem meg Kemény Dávidot, aki a főszereplője volt a klipnek és mellesleg annak a Kemény Györgynek a fia, aki ’73-ban a Bummm! lemez borítóját (és még más Loksi-lemezek borítóját is) készítette. Esélyt sem láttam arra, hogy Kemény György elvállalja, hogy Na Bummm! borítót tervezzen, de úgy voltam vele, hogy nincs vesztenivalóm, úgyhogy azonnal írtam Dávidnak, hátha. – meséli Máté. Gyuri bácsi megtiltotta, hogy bácsizzam, szóval azt kértem Gyuritól, hogy nem az eredeti borítót szeretném újragondolni, hanem arra lennék kíváncsi, hogy ha ma kérnék fel öt Bummm! borítót csinálni, akkor az hogyan nézne ki.
Egy héten belül ajándékba kaptam tőle egy lemezborítót, a mostani absztrakt világával, de az eredeti borító színeit megidézve, illetve a lemez hátulján ott a teljes eredeti borító.
Személyesen nem is találkoztunk még, csak hajnali órákban messengeren beszéltünk. Nem nagyon találtam a szavakat és még mindig nem tudom, hogy fogom megköszönni neki.
A lemez nemcsak online, hanem 180 g-os vinyl formában is megjelenik korlátozott példányszámban, míg a december 30-i Magyar Zene Házában tartandó lemezbemutató koncertre – melynek fényét számos illusztris vendég: Nagy Barnabás, Schoblocher Barbi, Gerendás Péter, Solti János fogja emelni – már kaphatók a jegyek.
Pénzes Máté és A Zseb – Ringasd el magad (video)
Rendező: Pénzes Bence
Pénzes Máté és a Zseb: Na Bummm! album (2023)
https://lnk.to/nabummm
A. oldal
- Ringasd el magad (Presser Gábor – Adamis Anna)
- Kék asszony (Presser Gábor – Adamis Anna)
- Gyere ki a hegyoldalba (Barta Tamás – Presser Gábor)
- Visszamegyek a falumba (Barta Tamás – Presser Gábor)
- Bárzene (Barta Tamás)
B. oldal
- Ő még csak 14 (Barta Tamás – Adamis Anna)
- Szabadíts meg (Barta Tamás – Adamis Anna)
- Vallomás (Barta Tamás – Adamis Anna)
- Mondd, mire van? (Presser Gábor – Adamis Anna)
- Miénk itt a tér (Presser Gábor – Adamis Anna)
Sajtófotók: Nagy Márton
Kiadó: Mertez Management, 2023
Facebook esemény: https://www.facebook.com/events/335286309015579