/magánkiadás – 2024/

Hogyan születtek a rock-szvitek? Azon szerzők, akik mondanivalójuk tolmácsolásához kinőtték a hagyományos három-ötperces dalok időkereteit, egybefüggő, vagy egymáshoz kapcsolódó dalfüzérek formájában fejezték ki érzéseiket. Így tett (teljesség igénye nélkül) az Illés 1971-ben a Human Rights oratóriummal, az Omega a ’73-ban kiadott 5. albumának B oldalán szereplő hattételes Szvittel, vagy a Syrius a hanglemezgyár által betiltott Széttört álmokkal. Majd jött a P. Mobil az ugyancsak hányatott sorsú Honfoglalással, aztán ’80-ban az East Álmok című, összefüggő, instrumentális zeneművével. Mi a közös bennük?  Legfontosabb, hogy kivétel nélkül mindegyik az egyetemes magyar zenetörténet gyöngyszeme. Másfelől a sorsuk: nem éppen populáris zenei jellege lévén egyik sem ostromolta a slágerlisták élvonalát, valamint hosszúsága miatt a rádiók sem szívesen szerkesztették adásba. Mindemellett – valljuk be – a magyar néplélek (tisztelet persze a kivételnek!) sem túlzottan befogadó az effajta komolyabb, nehezebben emészthető, hosszabb lélegzetű darabok iránt. Hogy is mondta annak idején Erdős doktor? „Nem ehhe b…szik a magyah!”. Na, ja.

Éppen ezért némileg meglepő, hogy – az előzőekben ismertetett okokat figyelembe véve – egy jórészt ismeretlen, esztergomi illetőségű formáció, nevezetesen a Tűzrókák, vette a „bátorságot” és napjainkban előállt egy tematikus szvittel, amelynek jellemzésére akár a konceptalbum kifejezés is ráhúzható.  Alkotója az a Tóth Tamás Béla, aki 1990 óta bizonyít a hasonló nevű és ugyancsak esztergomi Tűzkerék társulatban, igaz, ott legfőképp a nagy példakép, Radics Béla szerzeményeit interpretálják. Nos, ebből a körből látszik kitörni a szerző, le sem tagadhatván, hogy a dicső hetvenes évek muzsikáján nevelkedett, amelynek hatása – hála Istennek – nem múlt el nyomtalanul munkásságában. Így kerekedik ki a Hős utcai gyufaárus lány története, aki a tiltott, ám ártatlan iskolai vécés cigizésekhez némi készpénz ellenében szolgáltatja társainak a tüzet, hogy onnan továbbfejlődve aztán valódi drog dealerré nője ki magát. Felbukkan persze a „kötelező” szerelmi szál is, hiszen Marci, a drogbanda feje reménytelenül szerelmes Júliába (itt akár a Széplányok, ne sírjatok! című kultfilmre is asszociálhatunk), aki viszont igazából a „toronyban” (azaz a padláson elbújva) a rockzenének és relikviáinak él. Mindeközben felsejlik szomorú, vagy inkább tragikus sorsa: a valóság. A többi csupán képzelgés, fantazmagória, álom marad. És persze a nem éppen happy endes végkifejlet, amelyhez az úgynevezett aranylövés, a szándékos és végzetes túladagolás adja a muníciót. A huszadik-huszonegyedik század szomorú korrajza…

A történet lassan bontakozik ki a megrázóan és plasztikusan megfogalmazott dalszövegekben (Nagy Tamás, Geletey György, Garam Dániel, Tóth Tamás) amely testhezállóan idomul a hetvenes évek világát idéző egyáltalán nem elborult, inkább könnyebben emészthető dallamokhoz, a témához illeszkedő, remek hangszereléshez. A progresszív rock, illetve a blues, valamint a musical jó érzékkel adagolt pszichedeliába hajló keveréke adja meg azt a hangulatot, amely az arra érzékeny hallgatót maximálisan képes magával ragadni. Utalások a Metró együttes dalszövegére, finom, háttérben maradó dallamtöredék a Pink Folyd legendás Money-jából, az Omega dalrészletek (ugyancsak szigorúan a háttérben) mind-mind egy kis alkotóelem ahhoz a hét darabos puzzle-hoz, amely a keresztségben – nem véletlenül – a Szavak címet kapta.  Hiszen a szavak suttogva, vagy kiabálva képesek információt közölni, ha kell, simogatni, vagy épp indulatot kifejezni, sebeket ejteni. Lehet velük dobálózni, vagy épp ki sem mondani…

A pszichedelikáért elsősorban a billentyű (amelyet Nagy Tamás hol szintetizátor, hol hagyományos Hammond hangszínen szólaltat meg) a felelős, erős szimbiózisban a gitárral, amely egyébként a torzított, vagy épp simán keményebb hangzású gitárszólók (Garam Dániel, Rósz György) mellett akusztikus formában is szerephez jut. Érdekesség a Török Ádámot idéző jellegzetes fuvolajáték (Kovács Adél), vagy éppen a fúvósok, amelyek jótékonyan színesítik a hangzást. Garam Dániel énekesként nem törekszik Caruso babérjaira, de tiszta, vagy épp elektronikusan modulált orgánuma telitalálatnak bizonyul a mondanivaló lélekre ható kifejezésére. A Petrás Ádám – dob, illetve a Tóth Tamás – basszus alkotta ritmusszekció pedig mindehhez precíz, kiváló alapot biztosít. Közreműködik még akusztikus gitáron, illetve énekel Maczkó Ferencz „Avala” is, az ő teljesítménye sem lóg ki a sorból, semmilyen irányban. A remek hangzás Rósz György stúdiós, hangmérnök munkáját dicséri.

A mellékelt booklet leírásából kiderül, hogy a szvit elsőként elkészült két dalát eredendően a Tűzkerék xT repertoárjába szánták, ám hamar kiderült, hogy az „szétfeszítette a hagyományos rock-blues, illetve hard rock kereteit”. Miként az is, hogy A gyufaárus lány, illetve az Elvarázsolt Júlia tétele előbb a Tóth Tamás Béla, Garam Dániel, illetve a legendás Atlantis- dobos Pintér István alkotta triójának (Crazy Dog’s) feljátszásában látott napvilágot. Szép gesztus, hogy bónuszként erről a verzióról sem feledkeztek meg.

A Szavak konceptalbum, avagy progresszív rock zenei szvit mindenképpen többet érdemel annál, mint hogy tokjában porosodjék valamely zeneértő rajongó lemezpolcán. Jó szövegkönyvíróval akár egész estés, zenés színházi darabként is megállná a helyét.

Tűzrókák- Szavak, CD, 29.01 perc, 2023-2024, magánkiadás