2024. október 12-én rendhagyó jubileumi koncertet fog adni az Invocatio Musicalis együttes, illetve annak elődje, a Musical Witchcraft. A Marcziban tartandó különleges előadás és a jövőre érkező új kiadványok részleteiről Jozé faggatta Kollár Attila fuvolistát, zenekarvezetőt.

Invocatio / Musical Witchcraft Jubileumi koncert 2024, plakát

Elsőként nyilván adja magát a kérdés, hogy vajon mitől „jubileumi” a szombati koncertetek? Az első Musical Witchcraft CD huszonhat éve jelent meg, az Invocatio Musicalis Live pedig kilenc. De egyéb kerek évszámokhoz sem igazán tudnám hirtelen kötni az idei dátumot…

2000 augusztusában volt az első élő koncertünk, a Feneketlen-tó mellett, a Budai Parkszínpadon.

Egy jó kis prog rock fesztiválon.

Igen, az After Crying és Varga Jánosék léptek még fel. Annak lett volna 2020-ban a 20. évfordulója, de akkor a pandémia miatt nem valósulhatott meg a tervezett jubileumi koncert. Aztán, amikor már kezdtünk feléledni, akkor viszont a Solaris Marsbéli Krónikák III. munkálataival kezdtünk intenzívebben foglalkozni. Mivel a zenei szabadidőm jelentős részét a Solaris töltötte ki, egy kicsit odébb toltam az Invocatio – Musical Witchcraft koncert időpontot. Azzal, hogy azért majd megcsináljuk.

Idén nyáron, mikor elkészültünk az új Solaris anyaggal és látható volt, hogy lesz egy kis időm, mivel az új Solaris lemez megjelenését őszre időzítettük, azt gondoltam, hogy itt van két-három hónap, amikor rá tudunk készülni erre a régóta halogatott koncertre. Miután sikerült egyeztetni a Marczibányi Téri Művelődési Központban a szervezőkkel, akkor került a régóta tervezett koncert 2024. október 12-re.

https://www.facebook.com/events/1054088859493803

Kérlek, a fiatalabb olvasóink kedvéért foglald össze, hogy anno miért alakult meg a Musical Witchcraft, illetve miért váltottatok később nevet!

1997-ben történt, hogy elkezdtem azokat a szerzeményeket magamban forgatni, amelyekből nem születtek Solaris dalok. Néhány eleve kikerült a pixisből, másokat pedig sosem valósítottuk meg a zenekar keretei között. Akkor döntöttem úgy, hogy csinálok belőlük egy önálló lemezt. Főleg olyan kompozíciókat válogattam össze hozzá, melyek kicsit akusztikusabbak vagy fuvola-centrikusabbak. A felvételeken természetesen közreműködtek Solaris tagok és Naszádi Gábor gitáros barátom is, akivel még a gimnáziumban koptattuk együtt a padokat és akkoriban duóban zenéltünk. Ezért az első jelentősebb közös szerzeményünk, a Poseidon szintén hallható az anyagban.

Még a Solaris Nostradamus – Próféciák Könyve című CD-jének megjelenése előtt készült el és jelent meg az első szólólemezem, melynek Musical Witchcraft lett a címe. Később aztán a zenekarnak is ez lett a neve, ami a produkciót élőben is bemutatta. Az utána készült két albumot, az Utópia, valamint a Zsoltárok és filmzene CD-ket már eleve ezen a néven adtuk ki.

Ide gyorsan beszúrnék még egy kérdést. Itt-ott látható és a gyűjtők körében is elterjedt egy Musical Witchcraft Unplugged 2004 CD is. Az mennyiben tekinthető hivatalosnak?

Semennyire, az csak egy saját, élő koncertfelvétel. Viszont a Progrock ‘55 című szerzői válogatás lemezem nyugodtan odatehető még a sor végére, mert néhány Solaris dal mellett számos Musical Witchcraft és Invocatio felvétel is szerepel rajta.

Miért került sor a névváltásra?

A Musical Witchcraft zenei boszorkánykonyhát jelent. Abban készültek azok a korai instrumentális felvételek, melyek az első három albumon hallhatók. Mivel Naszádi Gáborral, a gitárosunkkal mindketten reformátusok vagyunk, egy idő után felvetődött a kérdés, hogy miért ne dolgozhatnánk föl református énekeket és zsoltárokat is a mi zenei ízlésünk szerint? Elkezdődött hát egy feldolgozási folyamat, ami azóta is tart. Viszont, mivel éreztünk némi disszonanciát a református énekek és a „zenei boszorkánykonyha” kifejezés között, ezért hát úgy döntöttünk, hogy átkereszteljük a zenekart Invocatio Musicalis-ra, ami egyben visszaadja a lelkületünket is.

Kik fognak szombaton a Marczi színpadán fellépni?

Bogdán Csaba, Naszádi Gábor és Vámos Zsolt gitárosok, Pócs Tamás és Király Lóránt basszusgitárosok, Őry Tamás és Kornis Ferenc ütősök, valamint Sturcz András csellóművész és én. Úgy álltam neki, hogy ha potenciálisan lehetséges, akkor szeretnék mindenkit meghívni azok közül, akikkel együtt játszottunk korábban. A szervezés időpontjában Sárik Péternek és Szirtes Edina Mókusnak sajnos már le volt kötve egy-egy koncertje erre a napra. Akkor jutott eszembe, hogy kéne még egy másik vonós hangszer, ami a fuvolát méltó módon kiegészíti. Mivel Sturcz Andrissal együtt dolgoztunk a Marsbéli Krónikák III felvételein, ezért megkerestem, hogy ha van ideje és kedve, akkor őt szeretném megtámadni azzal a kéréssel, hogy legyen ő úgymond sztárvendége ennek a koncertnek. Hál’ Istennek rábólintott, így kiválasztottuk azokat a dalokat, melyeket úgy gondoltuk, hogy erre az alkalomra érdemes csellóval megspékelve is megszólaltatni.

Készül a jubileumi koncertről felvétel? Tervezel valamilyen kiadványt a rendezvényről?

Többkamerás videó-felvételt tervezünk. Emellett természetesen hangfelvételt is, de jelenleg még gondolkodunk a technikai részletein. Azt szeretném, hogy mivel ez a koncert egy elég jelentős mérföldkő, ezért jó lenne, hogy ha megmaradna az utókornak.

A Progrock ‘55, az Invocatio Musicalis és Musical Witchcraft CD-khez képest számíthat újdonságra, új dalra vagy új verziókra a közönség?

Néhány dalt elég jelentősen áthangszereltünk. A Witchcraft nóták, melyek a műsor első felének fogják a gerincét adni, jelentősen átalakultak az idők során. Már a Progrock ‘55 esetében is volt hasonlóra példa, ahol a XV. századi vándorok két gitárral, bongóval és fuvolával hangzott el. Most is hasonlóan fogjuk átdolgozni, miközben kiegészül basszusgitárral és dobbal is, amitől egy kicsit erőteljesebben fog megszólalni.

Az Invocatio esetében pedig több olyan zsoltár és ének is van, melyeket még nem adtunk ki lemezen. Például a legutóbbi feldolgozásunk, a pünkösdi 372. református ének sem került még kiadásra, ami most szombaton is szerepelni fog a programban. Tehát ilyen szempontból lesz új nóta is a koncerten.

Elsőre talán kissé bulvárosnak hangozhat, de már régóta szeretnék rákérdezni, hogy tervezel-e, terveztek-e valamiféle megemlékezést Török Ádám emlékére? Már csak azért is, mert közismerten Mini rajongó vagy. Valamint, mert akárhonnan is nézzük a dolgokat, mindmáig ti ketten vagytok a magyar prog rock fuvolista ikonjai. Ráadásul, ha jól tudom, volt is szó közös produkcióról, mely Gyugyó halála miatt már biztosan nem fog tudni az eredeti tervek szerint megvalósulni. De mondjuk egy emlékdal, vagy valamilyen rendezvény, mondjuk egy emlékkoncert alkalmával még fújhatnál valamit róla, tőle, érte…

Örömmel veszek részt, hogyha bármiféle ilyen van. Engem eddig még nem kerestek meg ilyenfajta felkéréssel. Ha úgy alakul, örömmel állok elébe. Persze azt át kéne gondolni, hogy milyen formában történne meg. Nagyon szeretem a Mini albumok jelentős részét, Ádám fújása pedig unikális volt a magyar progresszív zenében.

Egyébként valóban, Böszörményi Gergőnek volt korábban egy terve, hogy legyen egy olyan sorozat, ami hangszerek köré épül. Tehát Night of the Keyboard, Night of the Guitar, Night of the Flute és így tovább, ilyen estek. Tehát utóbbi esetben sok jazz és progresszív vonalon játszó fuvolista lépett volna fel. Köztük mi is.

A Mini mellett van egy másik nagy közös kedvencünk is, a Focus együttes. Melyet itthon még a prog rockerek is kevésbé emlegetnek, talán kevésbé is ismernek, mint a többi, klasszikussá érett progresszív előadót. Miként fuvolás zenekarként is jobbára mindig csak a Jethro Tull neve merül fel, pedig a King Crimson, a Genesis, a Camel, az If, a Focus és még sok másik nagyszerű banda is használt fuvolát a koncertjein, hangfelvételein.

Szóval azon morfondíroztam, hogy ha esetleg te, mint egy közismert és elismert művész, nem mellesleg műértő Focus rajongó, valahol, valamikor előadnál néhány Focus alapművet, az biztosan segítene Thijs van Leer-ékre irányítani a fókuszt. Miközben egy ilyen mozzanat nyilván a bányászbéka közelében lévő hazai rockzenei edukációnak is hatalmas szolgálatot tenne.

Azt gondolom, hogy az, amit a Focus letett az asztalra a progresszív vonulatban, az a maga nemében a legjobbak közé tartozik. Tulajdonképpen már két generáció is felnőtt a dalaikon. Mivel ezek a nóták a maguk idejében megjelentek lemezen, mi is megismerhettük, volna miből válogatni.

Főleg, hogy míg hazánkban tucatnyi banda játszik Pink Floyd-ot, King Crimson-t már csak egy tribute csapat. Focus-t, Colosseum-ot, Renaissance-ot, Triumvirat-ot, Kraan-t, Camel-t, Wishbone Ash-t, Supertramp-et, Iron Butterfly-t meg senki…

Bőven lenne egy estére való Focus nóta, ami kitöltene egy kellemes másfél órát. Egyébként ehhez nem csak az alkalmat és a helyszínt kéne megtalálni, hanem olyan zenészeket is, akik hajlandók ilyesmire. Mert ugye itt azért Jan Akkerman gitározása is meghatározó volt… Nem is kis mértékben! Persze a basszusgitáros és a dobos is ugyanúgy mesterien játszottak.

Hallottad már az új lemezt?

Az egészet még nem. Eddig még csak egy-két dalt hallottam a Focus 12 anyagából, de nagyon nagyon érdekesnek tartom.

Bár tudtam róla, mikor meghallottam mégis megütött, hogy a Béla konkrétan Bartók tiszteletére íródott. Így érnek össze a nagy szellemek. Török Ádi utolsó CD-je is Bartók Béla tiszteletére készült, aki sokak mellett Thijs van Leer számára is példakép és nagy-nagy kedvenc.

Egyébként, ha már itt tartunk, konkrétan Thijs van Leer Introspection című lemez-sorozata indított el abba az irányba -ahol alapvetően komolyzenei témákat és feldolgozásokat játszik el-, hogy én is keressek néhány olyan témát, ami eredetiben fuvolán szólalt meg, vagy nem teljesen ugyan, de jól megszólaltatható lenne fuvolán is egy megfelelő hangszerelésben. Úgyhogy tervezünk hasonlót az új Invocatio lemezre is fölvenni.

Igen, erre is feltétlen rá akartam kérdezni. Szóval akkor igazak a pletykák, nemcsak a jubileumi koncertből lesz kiadvány, hanem új Invocatio Musicalis anyaggal is készültök a jövő évre?

Igen, 2025-ben, vagyis jövőre tervezzük ennek a megjelentetését. A zeneirodalom hatalmas és érdemes a további református dalfeldolgozások folytatása mellett “invocatios” feldolgozásokat is készíteni.

Konkrétan milyen szerzőktől várhatók Invocatiora hangszerelt új hangfelvételek?

Johann Sebastian Bach az egyik nagy kedvencem, tőle feltétlenül, de nemcsak a barokk zenéből fogunk szemezgetni, hanem a romantikából is. Ebből a korszakból több olyan zeneszerző is van, akiket nagyon szeretek. Így például Liszt Ferenc. De Franz Schubert is olyan fantasztikus dolgokat szerzett, amiket érdemes újra átgondolni. Messze nem csak a dalairól van szó, hanem a szimfóniái között is van több olyan téma, amelyek nagyon megmozgatták a fantáziámat. Emellett Georges Bizet Az arles-i lány című kompozíciójában nagyon hangsúlyos és nagyon fajsúlyos zenei témák vannak, melyeknek szintén tervezzük a feldolgozását.

Folytatjuk!