2024. november 10-én érkezik a progresszív rock legenda Solaris következő stúdióalbuma. A három sci-fi novellán alapuló három prog rock szvitből álló harmadik Marsbéli Krónikák lemezanyag részleteiről Jozé kérdezgette Erdész Róbert billentyűst, zeneszerzőt, sci-fi írót.

A folytatásban a dupla korongok tartalmát, az új albumhoz kapcsolódó kiegészítő kiadványokat és a hivatalos megjelenésre időzített dedikálás részleteit ismerhetjük meg. Továbbá szóba került még Robi régóta várt második szólóalbumának, a Welcome To My Brain anyagának sorsa, jelenlegi állapota is.

Marsbéli Krónikák III. – magyar változat, frontborító 2024

Mennyire kaptál szabad kezet a zenekartól, hogy az A.I. novellákkal jelöld ki az utat az új zenei anyagok kidolgozásához? Ez egyébként is mindig a te feladatod?

Igen, ez általában az én feladatom. Az első lemeztervünk sztoriját még a nyolcvanas évek legelején írtam, NOAB címmel. A lemezből akkor nem lett semmi, a novella pedig elkallódott, de már akkor is ez volt a módszerünk. Kivéve az első Marsbéli Krónikákat. Bradburyt Cziglán István, Czigi javasolta. Én akkoriban Asimov-ban gondolkodtam, nagy álmom volt az Alapítvány-trilógia feldolgozása.

Ha jól tudom, erre sosem került sor.

Sajnos, nem. Később visszatértünk a saját történetekhez, mint korábban már meséltem neked, a Marsbéli Krónikák II-höz újra én írtam sztorit. Ezt a vonalat folytattuk a harmadik Marsbéli albummal is, de sok segítő kérdést kaptam a többiektől. Az Özönvíz balladája szvit címadója például eleve Kollár Attila volt, ez indította el bennem A Bárka történetét. Bár azt hiszem, ezt is említettem már. (nevet) De azért ne gondold, hogy egyedül én szerettem a science fictiont. Czigi, Attila, Seres Attila Jata és a néhai Tóth Vili se állt messze a műfajtól. Gyakorlatilag minden alapító tagról elmondható volt ez. Maga a zenekari névválasztás is úgy zajlott Czigivel, hogy ötletelés közben megakadt a szemünk a Lem-köteten. Azonnal tudtuk, hogy ez a megfejtés.

Hogy érzed, mennyire tudta zeneileg lekövetni a novellákban megfogalmazott üzeneteket, történéseket a három új szvit?

Mindhárom másként. Egyik sem szigorú értelemben vett programzene, nem lépésről lépésre követik a történeteket. Hogy érthető legyen, Bogdán Csaba ZOO Galaktika szvitjének szerkezete például az Egy kiállítás képeire vagy Bartók A kékszakállú herceg vára operájára hajaz leginkább. De míg Muszorgszkijnál egy zenei promenád-téma vezet egyik képtől a másikig, Csabinál ez egy súlyos ajtócsapódáshoz hasonló hangeffekt és a köré épített audió-környezet. Ennek a különféle variációi választják el egymástól az egyes tételeket, mint a Kékszakállúban az ajtók a szobákat. Az ajtók mögött azonban az A.I. univerzum-szerte űzött, évezredes kutatásainak alanyai várnak… De ennél jobban most sem szeretném elszpojlerezni a történetet. Mindezzel együtt azt remélem, hogy ezek zenék önállóan is élnek.

Mit gondolsz, mennyire igaz az a meglátásom, hogy az első két szvit inkább a korábbi Solaris-ra, a nyolcvanas évek világára hajaz, míg a harmadik új inkább a Marsbéli II. és a Nostradamus 2.0 világához áll közelebb?

Tökéletesen igaz. A ZOO Galaktika mindenképpen az első lemez világát hozza, annak is leginkább a B-oldalát (Apokalipszis, Ha felszáll a köd stb.), de az első Marsbélit megelőző párhuzamok is vannak (Óz, Mickey Mouse, A Viking visszatér). Az a korszak nagyon Csabi világa, ilyeneket csináltunk akkoriban együtt. Az Apokalipszis-t például annyira, hogy van abban egy fő téma, ami az elején hallható (dúdolja a dallamot), ennek az első fele volt a kiinduló ötlet egy próbán. Csabi másnap hozta a dallam folytatását, és be kellett lássam, hogy így lett csodásan kerek az egész. Ez a vonal a ZOO Galaktika legfőbb stílusjegye, ezért idézhette föl benned az első lemez emlékét.

A harmadik szvit valóban az újabb Solaris-albumokra, illetve azokra a lemezekre hasonlít leginkább, amiket az ajánlódban írtál. Sőt, a Cabaret párhuzam is jogos, egyrészt Ullmann Zsuzsi, másrészt Csabi és Attila miatt. De ugyanígy érvényes kapcsolódási pont a Meeting Point is. Az Özönvíz balladája az egyetlen, amivel nem teljesen értek egyet. Mert, persze, vannak benne határozottan solarisos részek, de a nagyzenekari hangszereléssel Attila időnként el is távolodott ettől a vonaltól. Számomra ez benne a legizgalmasabb. Szirtes Edina Mókus hegedűjátéka és Sturcz András csellószólamai. Meg a brutális vokálok: Ulmann Zsuzsi, Gerdesits Ferenc és Demeter Gyuri. Imádom.

Miként alakult ki, hogy a három basszusgitárosotokból ki és mit játsszon föl?

Az egyes tételek stílusa döntött. A korai Solaris-szal rokon tételeket Jata basszusozta, míg az első Marsbéli hosszú szvitjéhez közel állókat Pócs Tomi. Kisszabó Gábor pedig – nagyon sajátos, dallam-centrikus muzsikus lévén – az Óz és az Éden hangulatát csempészte kicsit az anyagba. Rövid fretless-szólói elképesztően jól sikerültek. Nagyon élveztem a háromféle basszusgitárt. Mindenki abban a térben mozoghatott, ami közel áll hozzá.

Marsbéli Krónikák III. – előzetes EP változat, frontborító 2022

Miben változott a végleges album anyaga az előzetes EP-n hallható felvételekhez képest?

Sok mindenben. 2022-ben még csak a kiinduló ötleteink voltak meg. Csabi öt tételéből kettő, az enyémből egy, Attiláéból akkor még egy sem. Illetve ez nem teljesen igaz, mert az EP-n ott van a Duó 2, amit Sturcz Andrással játszanak, de az végül a kislemez különlegessége maradt, mert Attila Az Özönvíz Balladájával egészen más irányba indult el. Szóval az anyag teljesen máshol landolt, mint ahonnan elindultunk.

Marsbéli Krónikák III. – angol változat, frontborító 2024

A borító is megváltozott…

Ezért. Mikor belekezdtünk, egy kicsit ironikusnak gondoltam az egészet. Az EP borítója még ezt a szándékot tükrözi. De aztán minden megváltozott. A sorban megszülető történetek vezették a kezünket, egyre inkább azt éreztem, hogy se ezek, se a zene nem bírják el ezt a fajta ironizálást. Már nem.

2024. november 10-én jön el a hivatalos megjelenés napja, mely alkalommal egyúttal dedikálásra is sor kerül majd. Avasd be, kérlek a Rockiform olvasóit a részletekbe!

Az ELTE Gömb Aulájában, a LemezPiac – Budapesti Lemezbörzén lesz először kapható a Marsbéli Krónikák III / Mi vagy M.I. album: digipak borítós, dupla CD változatban és dupla LP formátumban. Továbbá az A.I. történeteket tartalmazó három füzet: különleges, 305 x 305 milliméteres LP-méretben. Valamint még egy kiegészítő csomag is lesz azoknak, akik jobb szeretik a hagyományos, műanyag CD-tokot, az úgynevezett jewel case-t. A CD-borítóból választható angol- vagy magyar-nyelvű változat. És hogy teljes legyen a történet: aznap 11 órától dedikálást is tartunk a helyszínen!

Mondj pár szót a füzetekről!

A Marsbéli II-höz készült novellát annakidején a Galaktikában jelentettük meg, ám sokan kérdezték, hogy miért nem lehet azt a lemezzel együtt is kézbe fogni? Ezért most úgy döntöttünk, teszünk egy próbát. Csinálunk három LP formátumú füzetet, amiket, hogyha valaki szeretné, odatehet a nagylemez mellé. Aki pedig inkább CD-ben gondolkodik, az is be tudja szerezni. Ezáltal mindenkinek módja lesz a zene mellett végigkövetni a kapcsolódó történeteket is.

Búcsúzóul még egy kérdés, ami időről-időre kikívánkozik belőlem. Mikor lesz már végre kézbe fogható a Welcome To My Brain album?

Hát ez, tudod, egy 2003-as történet, akkor kezdtük el csinálni…

Titkon reménylettem is tavaly egy 20 éves, jubileumi első kiadást… (nevetés)

A jó hír az, hogy a teljes zeneanyagról készült egy komplett videó-felvétel, ami DVD-re rögzítésre készen áll. A rossz az, hogy a hangkeverés viszont nem. Még azon is elgondolkoztam, hogy esetleg csinálok még egy vagy két bónusz tracket a 2003-as anyaghoz, de ez egyelőre csak terv… Ám nem lesz mindig így! Isten bizony.

Borítóképek: Solaris Music Productions