Égerházi Attila, a Djabe vezetője iskoláskora óta gitározik. A világhírű progresszív / jazz / world music együttes beindulása előtt többek között a Novus Jam nevű formációban is muzsikált. A harmadik etapban, a Djabe projekt, 1997-es, zenekarrá alakulásáról és az Arany Zsiráf-díjas “Witchi Tai To” albumról esett szó, az idén decemberben érkező új koncertalbum kapcsán.
Az előző részben elmesélted, miként készült el az 1996-ban megjelent első Djabe album. Majd annak 25 éves jubileumi újrakiadásáról is megtudhattunk részleteket. Talán induljunk tovább onnét, hogy az új box set második CD-jén hallható a valaha volt legelső Djabe koncert egy három számos részlete, mely 1997. április 7-én került rögzítésre. Magyarán előbb volt a Djabe projekt és album, minthogy a Djabe, mint zenekar működni kezdett volna…
Ez egy folyamat volt. Valóban megszületett a zene és a kiadvány. Úgy éreztem, hogy a Novus Jam helyett egy új zenekart kell létrehoznunk Sipivel, amely a Djabe album anyagából indul ki, és amelyiknek értelemszerűen Djabe lett a neve. Az album meghatározó közreműködőiből szerettem volna összerakni a csapatot. Sipi elkötelezett volt, sőt egy évvel később hajlandó volt a színházat a zenekarra cserélni. Ellenben Karvaly Tibi nem akart koncertezni. Így a lemez vendégszólistái felé fordultunk. Először Kovács Öcsit kérdeztem meg, de ő a Dresch és Szabados projektek miatt nem tudta vállalni a zenekart. Muck Feri igent mondott, és Barabás Tamás is, akit külön motivált, hogy 1997-re felépítettem a saját stúdiómat, ahol ő lett az egyik hangmérnök. Ráadásul az egyik stabil “ügyfele” a Djabe zenekar lett.
1997-ben jelent meg a második kiadvány Djabe név alatt. Mit érdemes tudni a “Visions” című kazettáról, miért nem került be a hivatalos diszkográfiákba?
Mert az egy átmeneti kiadvány. A “Visions” egy marketing célokból megírt zene, egy dekor kozmetikum család corporate zenéje volt. A cégnek, mely az Oriflame, több reklámzenét is írtunk. Ezek képezik a kazetta alapanyagát. Olyan kompozíciók, amelyek aztán Djabe számként is működtek. Például a “Confidence”, vagy a “Visions After The Rain”. A céggel közös ötlet volt, hogy készüljön egy kazetta, amit árusítanak a hálózatban, de a lemezboltokban is lehetett kapni. Az Oriflame vitte a hírünket a hálózatokon belül, mi pedig az övéket a zeneiparon keresztül. Az első Djabe koncert 1997. április 7-én, egy Oriflame rendezvényen került megrendezésre, a Mariott Hotelben. A kazettára kiegészítésként olyan felvételeket raktunk fel, amelyek bárki számára könnyen emészthetők. Továbbá Mucky hozott még pár instrumentális sláger feldolgozást is.
Az első Djabe CD-ről felkerültek a “Djabe”, a “Venezia” és a “Passage” című számok. A címadó “Visions” már a következő Djabe CD-t a “Witchi Tai To”-t vetítette előre. Sőt már maga a címadó is rákerült, egy korai változatban. Érdekesség, hogy a kazettára alapvetően még ketten játszottuk fel Sipivel a “Witchi Tai To”-t, mindössze Mucky szaxofonozik benne. A “Visions” kazettát nem erőltettük a későbbiekben, mert egy része már megjelent korábban az első CD-n. Ami pedig arra érdemes volt, felkerült a “Witchi Tai To” albumra, több esetben sokkal jobb változatban.
A négytagú zenekar az első három évben rendszeresen kiegészült Bakó Gábor táncos koreográfus tánctanárral és tánckarával. Az előadások látványvilágát pedig minden esetben a korszak legmodernebb fény- és látvány-technikája, a Vari*Lite egészítette ki. Nem apróztátok el a dolgot! Honnét jött az indíttatás, hogy ennyire komplex műsorral lépjetek a közönség elé?
Bakó Gáborék 1997 tavaszától, mindjárt az első koncerttől, 1999. áprilisig, a “Witchi Tai To” turné végéig dolgoztak velünk. Utána lecseréltük a táncosokat háttérvetítésre. A Vari*Lite kifejlesztése a Genesis együttes együttműködése volt a dallasi Showco céggel. A mozgófejes, színváltó lámpákat nekik készítették. Mint nagy Genesis rajongó, imádtam ezt a látványvilágot. Amikor elérhető lett Magyarországon, még a marketingjébe és a finanszírozásába is beszálltam, hogy a Djabe zenekarnak is a rendelkezésére álljon a turnékon. Nekem a koncert egy komplex élményt jelent. Zenében és látványban. Akkor megengedhettük magunknak, hogy a világ legjobb fénytechnikájával dolgozzunk. Egyedi dolog volt ez, különösen egy világzenei, később pedig egy jazz/world produkció esetében. Ami miatt sokan azt hitték, hogy külföldi zenekar vagyunk…
1998-ban érkezett a második album, dupla CD, LP és kazetta formátumban, némileg eltérő programmal. Miért érezted szükségét, hogy komoly feltűnést keltve, nagylemez is készüljön a “Witchi Tai To” anyagából? A vinil-kiadványokat épp temette a mainstream média, miként a szakmában és kereskedelemben is mostohagyereknek számított akkoriban a “bakelit” nagylemez…
Kiskoromtól fogva nagylemezre vágytam. A CD is oké volt, de az nem nagylemez. Ezért, nem érdekelt, hogy a formátum akkor épp már megszűnőben volt. Legyártattam. Az ötszáz darab egyébként húsz év alatt fogyott el. Pont akkorra, amikor kijött a half-speed, 45 RPM dupla változat. Annyi előnye viszont volt 1998-ban a lemeznek, hogy a High-End rendszerek esetében a vinil akkoriban is töretlenül az elsőszámú hanghordozónak számított, így az a kör megismert bennünket. Mivel az angol nyomású lemezünk remekül szól, így rengetegen használták tesztlemeznek, rendszer beállító lemeznek. És szerencsére a zene is sokaknak tetszett, külön szeánszokat szerveztek a CD és LP változat összehasonlítására. Ráadásul akkoriban már csak a nagyformátumú zenekarok adtak ki vinilt. Akaratlanul elkezdtek minket is oda skatulyázni.
Mikor és hol készültek a “Witchi Tai To” album felvételei?
A Witchi Tai To felvételei már a saját stúdiómban készültek. 1997 szeptemberében nyitotta meg kapuit a Gramy Recording Studio. Zenekarokat és reklám felvételeket is kiszolgálunk.
„A stúdiónk bár kicsi volt, de az egyik legjobb akusztikájú és technikájú az egész országban. Egyik első ügyfelünk a Friderikusz Show volt, illetve nálunk készült Cserháti Zsuzsa “Adj még a tűzből” című albuma. Természetesen a Djabe megkötések nélkül használhatta a stúdiót, ami rendkívüli lehetőség volt a korábbi albumok felvételi körülményeihez képest.”
A felvételek röviddel a stúdió megnyitása után kezdődtek és 1998 tavaszán fejeződtek be. A dupla CD, az MC és az LP nyáron jelent meg, az országos bemutató turné pedig szeptemberben kezdődött.
A saját kompozíciók mellett egy feldolgozás is szerepel az albumon, ráadásul épp Jim Pepper klasszikusa lett a címadó tétel. Miért pont erre esett a választás, akár feldolgozandó anyagként, akár főcímként?
Én a magam részéről nagyon szerettem és mai is szeretem ezt a kompozíciót. A szerzője, a részben kaw indián szaxofonos, a néhai Jim Pepper, aki saját népének autentikus motívumait használta fel a dalhoz. Mivel a Djabe sok autentikus ritmust és éneket épített a zenéjébe Sipi révén, így jó anyag volt ahhoz, hogy hozzá is nyúljunk. Ráadásul ezt a kompozíciót az ECM kiadóhoz tartozó jazz zenészek is rendszeresen feldolgozták és játszották a koncertjeiken. Például az Oregon, Jan Garbarek vagy akár Jack deJohnette. Így ezt a témát sokan ismerték, ami egy ismeretlen zenekarnak jól jött, sikerült vele magunkra vonni a figyelmet. Ugyanakkor segített a Djabe zenekart is elhelyezni a lemezboltosok és a közönség fejében is. A kereskedők tudták, hogy hová kell rakni az LP-t, a CD-t és a kazettát a tárlókban. A jazz, progresszív rock és világzene kedvelők pedig sejthették, hogy ez a zene nekik szól. A nemzetközi zenei térbe is könnyebben ki lehetett lépni ezzel a lemezcímmel. Tehát ez egy tudatos zenei- és marketingfogás volt. Ugyanakkor mélyen a szívünkből jött és kedvünkre való volt. Egyébként mi alapvetően mindig is a saját szerzeményeinket játszottunk, tehát ez a szám a kevés kivétel egyike.
Az akkori Djabe kvartett mellett vendégművészként hallhatjuk még az albumon Herczeg Judit énekesnőt, Snétberger Ferenc gitárművészt és Szalóki Béla fúvóst is. Avasd be, kérlek az olvasókat a részletekbe!
Herczeg Judit kiváló énekesnő, Barabás Tamás felesége. Így amikor női énekhangra volt szükség, ő egyből elérhető volt. Szalóki Bélát Muck Ferenc javasolta vendégnek. Az “Early Morning Snow” című számba szerettem volna trombitát, de Feri inkább szárnykürtöt ajánlott és Béla remekül megoldotta a feladatot. Mivel az album a Djabe zenekar tudatos építkezésének jegyében készült, szerettünk volna minél erősebben berobbanni a köztudatba. Ennek érdekében kerestünk olyan vendégzenészt, akinek a nemzetközi piacon is neve van.
„Snétberger Feri akkor már Németországban élt, és nagy sztár volt, ráadásul Muckynak korábbi zenésztársa, így könnyen kötélnek állt és elvállalta a közreműködést. Mivel Snétberger akkorra már Németországban edződött profi volt, a gázsija is ehhez igazodott. Remekül játszik az albumon, de a várt nemzetközi áttörést a személye nem hozta meg.„
Azzal az “Update” album megjelenéséig várnunk kellett, ami 2001-ben történt. És ott sem az angol vendégzenész segített ebben minket.
Mutasd be, kérlek a “Witchi Tai To” album anyagát!
A “Witchi Tai To” anyagát elsősorban Sipivel írtam. Mucky is hozott két kompozíciót, illetve ott volt még a Jim Pepper feldolgozás. A “Coffee Break” lett a nyitószám. Ez Mucky szerzeménye, melynek hangzását nagyban alakította Snétberger remek gitárjátéka. A “Sziget”, a “Vágta”, az “Óda” és a “Desert” korábbi Novus/Djabe kompozíciók átszabása volt a quartett felállásra. Az “Early Morning Snow” és az “Odyssey” akkori friss szerzeményeim. A “Visions” trilógia, amit Sipivel írtunk 1997-ben, az albumra kiegészült Mucky “Last Vision”-jével. Továbbá a remix CD-re felkerült Mucky „Confidence” című száma és ott van még a címadó, lényegében ennyi.
A gyönyörű dupla digipak kiadás második korongja egy úgynevezett “Enchanced” CD, melyen remixek, videók és egyéb anyagok kaptak helyet. A multimédiás CD-ről elérhető internetes tartalmak szintén kisebb szenzációnak számítottak akkoriban.
Egy Tony Levin és egy King Crimson CD-n találkoztam azzal a megoldással, hogy a zeneanyag mellett megmaradt tárhely kapacitást kihasználták az előadók. Ezen a területen, külön partícióként számítógépben lejátszható videót, szöveges és képi tartalmat lehetett elhelyezni. Az egész le volt programozva, a weblapokhoz hasonló struktúrában. Nagyon tetszett, hát utána néztem, hogy hol készülnek ezek a lemezek. Az Abbey Road Studios-hoz vezettek a szálak. Én is bejelentkeztem az Abbey Road Interactive részlegére, ahol a “Witchi Tai To” második korongja volt a tizenhatodik ilyen album, amit valaha készítettek. Tizenhatodik az egész világon…
Szóval ez is egy nagy dobás volt a részünkről. Ennek a CD-nek a zene anyaga is más lett, mint az első korongé. Az az “Év Világzenei Albuma” lett, míg a második CD-n rádiós mixek vannak. Ezeket a mixeket a rádiók és a televíziók is sokat játszották. Ez pedig szintén segítette a csapat berobbanását a köztudatba, a kiadvány a jó lemezeladási számokat és a teltházas koncerteket produkált.
A multimédiás CD kapcsán érdemes megemlíteni, hogy a djabe.hu weblap is kiemelkedett a hazai együttesek oldalai közül. Több televíziós műsorban is bemutatták akkoriban, mint mértékadó zenekari honlapot. A két CD-t pedig a szintén világ újdonságnak számító holland Van De Steeg által kitalált-gyártott digipak papírcsomagolásba tettük – egy szép és színes booklettel. Mára már ez a legelterjedtebb CD csomagolási technika, de akkor még csak Hollandiában készítettek ilyet. Ez a minőségi esztétikai kivitel is segített magunkra vonni a figyelmet. A hifistákat és a vinil szerelmeseit pedig az LP-vel vettük le a lábukról. Rengeteg ötlet volt – mind a zenében, mind a körítésben és a marketingben.
A “Witchi Tai To” komoly szakmai és közönségsikert ért el. Az album és a Djabe együttes nívós díjakat nyert. A klipeket és a remixeket pedig komoly rotációban adták a zenei adók. Mi több, a “Coffee Break” úgynevezett “dance version” remixét Kovács “Nagyember” felszerkesztette a tánczenék kedvelői körében legendásnak számító “Juventus Mix” CD sorozatra is.
Nagyon örültünk a szakmai- és a közönség sikernek egyaránt. Fontos volt, hogy a zenét is értékeljék, ne csak a tudatos építkezés és a marketing legyen sikeres. A Juventus Mix nagyon jól esett, de később már nem mentünk ebbe az irányba, bár remixek még egészen 2003-ig készültek.
Kérlek, vágj rendet a változatok között! Kezdjük az eredeti kiadások különféle hanghordozóinak műsorával. Mi egyezik és mik a különbségek?
A digipakba csomagolt dupla CD első korongja az album. A másodikon vannak a remixek és a számítógépes tartalom, amely egy félórás koncertfelvételt is tartalmaz, ami az 1997-es Pecsa koncertünk interjúkkal kiegészített filmfelvétele. A kazettán az első CD anyaga van, plusz a “Djabe” című szám remix változata a második CD-ről. A szimpla LP az első CD anyagának közel ötven perces kivonatát tartalmazza.
1999-ben két, a “Witchi Tai To” albumhoz kapcsolódó kiadvány is napvilágot látott. A “Djabe Live – Witchi Tai To Tour 1998-1999” videókazetta és a “A szépség világa” című CD. Mit érdemes tudni, e manapság már komoly ritkaságnak számító kép- és hanghordozókról?
A “Witchi Tai To Tour” koncertfilm VHS kazettán jelent meg, a maga korának audiovizuális hordozóján. A videókazetta tartalma az első Djabe album és a “Witchi Tai To” anyagára épül. “A szépség világa” CD pedig az Oriflame hálózat számára készült. A “Visions” kazettához hasonlóan az Oriflame számára rögzített Djabe zenék kerültek rá, illetve a címadó dalt Herczeg Judit énekelte fel, ami egy nemzetközi Orifame reklámzene magyar változata. Kizárólag az Oriflame hálózatban terjesztették, de közel tízezer darabban talált gazdára.
A kirobbanó siker hosszú távon is keresetté tette a “Witchi Tai To” albumot. Melynek az évek során számos újrakiadása készült. A sort 2014-ben indította a WTT DVD-Audio kiadása.
2013-ban újra kevertük az anyagot az eredeti soksávos felvételekből. Barabás Tamás remek munkát végzett, ami révén sokkal jobb lett az anyag hangzása. A régit is szerették az audiophile hangzás szerelmesei, de ez hatványozottan nagyon jól sikerült. A DVD-Audio adta stúdió minőség, a 24 bit / 96 kHz révén olyan hangzással lehet meghallgatni az albumot, ahogy azelőtt még sohasem. Természetesen az újrakeveréssel együtt elkészült az 5.1-es változat is. A lemezen látható néhány vizuális extra is, melyek közül elsősorban a “Coffee Break” és a “Djabe” videoklipek érdemelnek figyelmet.
Mindkét esetben komoly stábbal forgattatok. Mind a buszos, mind táncos, mind a plakátolós jelenetek emblematikus momentumai maradtak a Djabe életművének. Milyen élményeket őrzöl a sűrű forgatási napokról?
Nagy László – jelenleg amerikában élő barátom- volt az operatőr, a klipeket ketten találtuk ki és közösen rendeztük, illetve vágtuk. A “Djabe” klipet 35 mm filmre forgattuk, a “Coffee Break” esetében már csak broadcast videóra volt pénzem. Nagyon jó hangulat volt, rengeteg ötlettel, sokat bohóckodtunk. Mindkettő remekül sikerült. Sipi színészi képességei nagyon erősen hozzájárultak a végeredményhez. Ma is szívesen nézegetem ezeket. A médiabookra egy kibővített Coffee Break videó is készült, a korábban fel nem használt snittek hozzáadásával.
2015-ben egy újabb csodálatos kiadvány érkezett, egy négykorongos, 2CD+2DVD Mediabook.
A DVD-Audio mellett elkészült az új keverés CD változata is, valamint egy extrákat tartalmazó CD, amin elsősorban koncertfelvételeket hallhatunk 1998-ból. A négylemezes kiadvány tartalmaz egy extra DVD-t is, amelynek törzsanyaga az 1999-ben megjelent “Witchi Tai To Tour”, eredetileg VHS-en megjelent, koncertfelvétele is, melyet 1998. november 14-én vettünk fel Budapesten a Petőfi Csarnokban rendezett teltházas koncerten. Az 5.1-es keverést is hozzáadtunk. Erre a DVD-re még további Djabe videókat szerkesztettünk, valamint egy, a korabeli TV interjúkból és fellépésekből összevágott filmet is felraktuk. Látható rajta továbbá egy akkor friss, 2015-ös interjú az alkotókkal. A négy lemez egy LP méretű keményfedeles, 64 oldalas, színes könyvben található, mely sok száz fotót és rengeteg írást és ismertetőt is tartalmaz a “Witchi Tai To” albumról és a keletkezési körülményeiről.
Három évvel később pedig még magasabbra emeltétek a lécet. A hifisták és a komoly lemezgyűjtők körében 2018 egyik szenzációja volt, világszinten is, a “Witchi Tai To” audiofil, half-speed master újrakiadása, 45-ös fordulatszámú, dupla hanglemezen.
A húsz éves jubileumra készítettük el az új LP változatot. Mivel az 1998-as albumot is szívesen használták a HiFi és High-End berendezések tesztelésére vagy beállítására, úgy gondoltam, hogy ebben is szintet kell lépni. Megvizsgáltam, hogy hogyan lehetne ebből az új keverésből kihozni a lehető legjobb LP hangzást. Ismét az Abbey Road Studios falai között találtam magam. A lemez minőségének egyik legfontosabb meghatározója a felvétel minőségét követően, a gyártáshoz használt mesterlemez vágása. Erre a legjobb megoldást a half-speed mastering, azaz a félsebességes vágás adja. A bejátszó és a vágógép is a tényleges sebesség felével dolgozik, így a vágótű pontosabban viszi fel a tartalmat a lakklemezre, amiből a metál nyomólemezt állítják elő. A vágást a világ legismertebb half-speed specialistája, Miles Showell végezte. És, hogy mindez a lehető legjobb minőségben szóljon, a 45 RPM fordulatszámot választottuk. Ezzel jobb hangzást lehet elérni, mint a 33-as sebességgel. Végül a gyártást a holland Record Industry-ra bíztuk, amelyik jelenleg a legjobb gyár Európában. A dupla lemezre 45-ös fordulaton egy óra is elfér, így az 1998-as kiadáshoz képest 15 perccel több hanganyag van rajta. Viszont létezik olyan szám is, ami rajta van a ‘98-ban megjelent, eredeti 33-as kiadáson, ezen viszont nem. Így mára a “Witchi Tai To” album minden száma megjelent már CD-n és vinilen is. A lemezt óriási sikerrel mutattuk be a 2018-as budapesti Hi-Fi Show kiállításon.
Az újrakiadást több Hi-Fi és High End bemutató követte, majd a “Witchi Tai To Live” miniturnéval koronáztátok meg a már a megjelenése napjától etalonnak számító vinil kiadást.
A 2019-es a tavaszi turnénkat a “Witchi Tai To” album anyagára építettük, népszerűsítendő a 2018-as LP kiadást – így velünk tartott Mucky is. A 2019-es koncerteken egyebek mellett eljátszottuk az “Early Morning Snow”-t is, amit korábban még sohasem. Ebben a számban Barabás Tamás bőgőzik, ami üde színfoltja volt a koncerteknek. Az előadások érdekessége volt továbbá, hogy surround hangrendszert építettünk a nézőtér köré, így a közönség élőben hallhatta 5.1-ben a zenekart.
A turné felvételeiből élő album és koncertfilm is napvilágot lát hamarosan. Avasd be, kérlek az olvasókat a részletekbe!
A 2019-es turné budapesti állomásáról készült felvételeket CD+DVD kiadvány formájában jelentetjük meg. A DVD természetesen 5.1-es hangot is tartalmaz, így átélhető az a hangzásélmény, amit a MOMKultban hallhatott a közönség. Az LP változat pedig a Quality Vinyl Projects gondozásában jelenik meg és a Record Store Day alkalmával lát napvilágot. A CD+DVD 2022. március elsején jelenik meg, a “Djabe 25” koncert alkalmából, mely szintén a MOMKultban kerül megrendezésre.
„De még előtte, 2021. december 19-én is lesz egy kapcsolódó eseményünk. Muck Feri 65 éves születésnapi koncertjén a GroupenSaX és a Muck Éva Trió mellett fellép a Djabe zenekar is. Az “Fm6/5” című előadáson a terveink szerint a “Witchi Tai To Live 2019” LP anyagát fogjuk bemutatni a BJC színpadán, mellette pedig még a márciusi megjelenés előtt megvásárolható lesz néhány bemutató példány a CD+DVD változatból, melyeket kérésre a helyszínen dedikálunk is.”
Érdemes lesz korán érkezni!
https://www.facebook.com/events/1022175661961105
Fotók: Égerházi Attila archívuma, Pawel Boron, kiadói archívumok