Égerházi Attila, a Djabe vezetője iskoláskora óta gitározik. A világhírű progresszív / jazz / world music együttes beindulása előtt többek között a Novus Jam nevű formációban is muzsikált. A harmadik etapban, a Djabe projekt, 1997-es, zenekarrá alakulásáról és az Arany Zsiráf-díjas “Witchi Tai To” albumról esett szó, az idén decemberben érkező új koncertalbum kapcsán.

Az előző részben elmesélted, miként készült el az 1996-ban megjelent első Djabe album. Majd annak 25 éves jubileumi újrakiadásáról is megtudhattunk részleteket. Talán induljunk tovább onnét, hogy az új box set második CD-jén hallható a valaha volt legelső Djabe koncert egy három számos részlete, mely 1997. április 7-én került rögzítésre. Magyarán előbb volt a Djabe projekt és album, minthogy a Djabe, mint zenekar működni kezdett volna…

Ez egy folyamat volt. Valóban megszületett a zene és a kiadvány. Úgy éreztem, hogy a Novus Jam helyett egy új zenekart kell létrehoznunk Sipivel, amely a Djabe album anyagából indul ki, és amelyiknek értelemszerűen Djabe lett a neve. Az album meghatározó közreműködőiből szerettem volna összerakni a csapatot. Sipi elkötelezett volt, sőt egy évvel később hajlandó volt a színházat a zenekarra cserélni. Ellenben Karvaly Tibi nem akart koncertezni. Így a lemez vendégszólistái felé fordultunk. Először Kovács Öcsit kérdeztem meg, de ő a Dresch és Szabados projektek miatt nem tudta vállalni a zenekart. Muck Feri igent mondott, és Barabás Tamás is, akit külön motivált, hogy 1997-re felépítettem a saját stúdiómat, ahol ő lett az egyik hangmérnök. Ráadásul az egyik stabil “ügyfele” a Djabe zenekar lett.

Djabe 1997

1997-ben jelent meg a második kiadvány Djabe név alatt. Mit érdemes tudni a “Visions” című kazettáról, miért nem került be a hivatalos diszkográfiákba?

Mert az egy átmeneti kiadvány. A “Visions” egy marketing célokból megírt zene, egy dekor kozmetikum család corporate zenéje volt. A cégnek, mely az Oriflame, több reklámzenét is írtunk. Ezek képezik a kazetta alapanyagát. Olyan kompozíciók, amelyek aztán Djabe számként is működtek. Például a “Confidence”, vagy a “Visions After The Rain”. A céggel közös ötlet volt, hogy készüljön egy kazetta, amit árusítanak a hálózatban, de a lemezboltokban is lehetett kapni. Az Oriflame vitte a hírünket a hálózatokon belül, mi pedig az övéket a zeneiparon keresztül. Az első Djabe koncert 1997. április 7-én, egy Oriflame rendezvényen került megrendezésre, a Mariott Hotelben. A kazettára kiegészítésként olyan felvételeket raktunk fel, amelyek bárki számára könnyen emészthetők. Továbbá Mucky hozott még pár instrumentális sláger feldolgozást is.

Djabe Live 1997

Az első Djabe CD-ről felkerültek a “Djabe”, a “Venezia” és a “Passage” című számok. A címadó “Visions” már a következő Djabe CD-t a “Witchi Tai To”-t vetítette előre. Sőt már maga a címadó is rákerült, egy korai változatban. Érdekesség, hogy a kazettára alapvetően még ketten játszottuk fel Sipivel a “Witchi Tai To”-t, mindössze Mucky szaxofonozik benne. A “Visions” kazettát nem erőltettük a későbbiekben, mert egy része már megjelent korábban az első CD-n. Ami pedig arra érdemes volt, felkerült a “Witchi Tai To” albumra, több esetben sokkal jobb változatban.

A négytagú zenekar az első három évben rendszeresen kiegészült Bakó Gábor táncos koreográfus tánctanárral és tánckarával. Az előadások látványvilágát pedig minden esetben a korszak legmodernebb fény- és látvány-technikája, a Vari*Lite egészítette ki. Nem apróztátok el a dolgot! Honnét jött az indíttatás, hogy ennyire komplex műsorral lépjetek a közönség elé?

Bakó Gáborék 1997 tavaszától, mindjárt az első koncerttől, 1999. áprilisig, a “Witchi Tai To” turné végéig dolgoztak velünk. Utána lecseréltük a táncosokat háttérvetítésre. A Vari*Lite kifejlesztése a Genesis együttes együttműködése volt a dallasi Showco céggel. A mozgófejes, színváltó lámpákat nekik készítették. Mint nagy Genesis rajongó, imádtam ezt a látványvilágot. Amikor elérhető lett Magyarországon, még a marketingjébe és a finanszírozásába is beszálltam, hogy a Djabe zenekarnak is a rendelkezésére álljon a turnékon. Nekem a koncert egy komplex élményt jelent. Zenében és látványban. Akkor megengedhettük magunknak, hogy a világ legjobb fénytechnikájával dolgozzunk. Egyedi dolog volt ez, különösen egy világzenei, később pedig egy jazz/world produkció esetében. Ami miatt sokan azt hitték, hogy külföldi zenekar vagyunk…

Koncert Bakó Gáborékkal 1997

1998-ban érkezett a második album, dupla CD, LP és kazetta formátumban, némileg eltérő programmal. Miért érezted szükségét, hogy komoly feltűnést keltve, nagylemez is készüljön a “Witchi Tai To” anyagából? A vinil-kiadványokat épp temette a mainstream média, miként a szakmában és kereskedelemben is mostohagyereknek számított akkoriban a “bakelit” nagylemez…

Kiskoromtól fogva nagylemezre vágytam. A CD is oké volt, de az nem nagylemez. Ezért, nem érdekelt, hogy a formátum akkor épp már megszűnőben volt. Legyártattam. Az ötszáz darab egyébként húsz év alatt fogyott el. Pont akkorra, amikor kijött a half-speed, 45 RPM dupla változat. Annyi előnye viszont volt 1998-ban a lemeznek, hogy a High-End rendszerek esetében a vinil akkoriban is töretlenül az elsőszámú hanghordozónak számított, így az a kör megismert bennünket. Mivel az angol nyomású lemezünk remekül szól, így rengetegen használták tesztlemeznek, rendszer beállító lemeznek. És szerencsére a zene is sokaknak tetszett, külön szeánszokat szerveztek a CD és LP változat összehasonlítására. Ráadásul akkoriban már csak a nagyformátumú zenekarok adtak ki vinilt. Akaratlanul elkezdtek minket is oda skatulyázni.

Mikor és hol készültek a “Witchi Tai To” album felvételei?

A Witchi Tai To felvételei már a saját stúdiómban készültek. 1997 szeptemberében nyitotta meg kapuit a Gramy Recording Studio. Zenekarokat és reklám felvételeket is kiszolgálunk.

A stúdiónk bár kicsi volt, de az egyik legjobb akusztikájú és technikájú az egész országban. Egyik első ügyfelünk a Friderikusz Show volt, illetve nálunk készült Cserháti Zsuzsa “Adj még a tűzből” című albuma. Természetesen a Djabe megkötések nélkül használhatta a stúdiót, ami rendkívüli lehetőség volt a korábbi albumok felvételi körülményeihez képest.”

A felvételek röviddel a stúdió megnyitása után kezdődtek és 1998 tavaszán fejeződtek be. A dupla CD, az MC és az LP nyáron jelent meg, az országos bemutató turné pedig szeptemberben kezdődött.

A saját kompozíciók mellett egy feldolgozás is szerepel az albumon, ráadásul épp Jim Pepper klasszikusa lett a címadó tétel. Miért pont erre esett a választás, akár feldolgozandó anyagként, akár főcímként?

Én a magam részéről nagyon szerettem és mai is szeretem ezt a kompozíciót. A szerzője, a részben kaw indián szaxofonos, a néhai Jim Pepper, aki saját népének autentikus motívumait használta fel a dalhoz. Mivel a Djabe sok autentikus ritmust és éneket épített a zenéjébe Sipi révén, így jó anyag volt ahhoz, hogy hozzá is nyúljunk. Ráadásul ezt a kompozíciót az ECM kiadóhoz tartozó jazz zenészek is rendszeresen feldolgozták és játszották a koncertjeiken. Például az Oregon, Jan Garbarek vagy akár Jack deJohnette. Így ezt a témát sokan ismerték, ami egy ismeretlen zenekarnak jól jött, sikerült vele magunkra vonni a figyelmet. Ugyanakkor segített a Djabe zenekart is elhelyezni a lemezboltosok és a közönség fejében is. A kereskedők tudták, hogy hová kell rakni az LP-t, a CD-t és a kazettát a tárlókban. A jazz, progresszív rock és világzene kedvelők pedig sejthették, hogy ez a zene nekik szól. A nemzetközi zenei térbe is könnyebben ki lehetett lépni ezzel a lemezcímmel. Tehát ez egy tudatos zenei- és marketingfogás volt. Ugyanakkor mélyen a szívünkből jött és kedvünkre való volt. Egyébként mi alapvetően mindig is a saját szerzeményeinket játszottunk, tehát ez a szám a kevés kivétel egyike.

Snétberger Ferenc 1998

Az akkori Djabe kvartett mellett vendégművészként hallhatjuk még az albumon Herczeg Judit énekesnőt, Snétberger Ferenc gitárművészt és Szalóki Béla fúvóst is. Avasd be, kérlek az olvasókat a részletekbe!

Herczeg Judit kiváló énekesnő, Barabás Tamás felesége. Így amikor női énekhangra volt szükség, ő egyből elérhető volt. Szalóki Bélát Muck Ferenc javasolta vendégnek. Az “Early Morning Snow” című számba szerettem volna trombitát, de Feri inkább szárnykürtöt ajánlott és Béla remekül megoldotta a feladatot. Mivel az album a Djabe zenekar tudatos építkezésének jegyében készült, szerettünk volna minél erősebben berobbanni a köztudatba. Ennek érdekében kerestünk olyan vendégzenészt, akinek a nemzetközi piacon is neve van.

Snétberger Feri akkor már Németországban élt, és nagy sztár volt, ráadásul Muckynak korábbi zenésztársa, így könnyen kötélnek állt és elvállalta a közreműködést. Mivel Snétberger akkorra már Németországban edződött profi volt, a gázsija is ehhez igazodott. Remekül játszik az albumon, de a várt nemzetközi áttörést a személye nem hozta meg.

Azzal az “Update” album megjelenéséig várnunk kellett, ami 2001-ben történt. És ott sem az angol vendégzenész segített ebben minket.

Mutasd be, kérlek a “Witchi Tai To” album anyagát!

A “Witchi Tai To” anyagát elsősorban Sipivel írtam. Mucky is hozott két kompozíciót, illetve ott volt még a Jim Pepper feldolgozás. A “Coffee Break” lett a nyitószám. Ez Mucky szerzeménye, melynek hangzását nagyban alakította Snétberger remek gitárjátéka. A “Sziget”, a “Vágta”, az “Óda” és a “Desert” korábbi Novus/Djabe kompozíciók átszabása volt a quartett felállásra. Az “Early Morning Snow” és az “Odyssey” akkori friss szerzeményeim. A “Visions” trilógia, amit Sipivel írtunk 1997-ben, az albumra kiegészült Mucky “Last Vision”-jével. Továbbá a remix CD-re felkerült Mucky „Confidence” című száma és ott van még a címadó, lényegében ennyi.

A gyönyörű dupla digipak kiadás második korongja egy úgynevezett “Enchanced” CD, melyen remixek, videók és egyéb anyagok kaptak helyet. A multimédiás CD-ről elérhető internetes tartalmak szintén kisebb szenzációnak számítottak akkoriban.

Egy Tony Levin és egy King Crimson CD-n találkoztam azzal a megoldással, hogy a zeneanyag mellett megmaradt tárhely kapacitást kihasználták az előadók. Ezen a területen, külön partícióként számítógépben lejátszható videót, szöveges és képi tartalmat lehetett elhelyezni. Az egész le volt programozva, a weblapokhoz hasonló struktúrában. Nagyon tetszett, hát utána néztem, hogy hol készülnek ezek a lemezek. Az Abbey Road Studios-hoz vezettek a szálak. Én is bejelentkeztem az Abbey Road Interactive részlegére, ahol a “Witchi Tai To” második korongja volt a tizenhatodik ilyen album, amit valaha készítettek. Tizenhatodik az egész világon…

Witchi Tai To 2CD 1998

Szóval ez is egy nagy dobás volt a részünkről. Ennek a CD-nek a zene anyaga is más lett, mint az első korongé. Az az “Év Világzenei Albuma” lett, míg a második CD-n rádiós mixek vannak. Ezeket a mixeket a rádiók és a televíziók is sokat játszották. Ez pedig szintén segítette a csapat berobbanását a köztudatba, a kiadvány a jó lemezeladási számokat és a teltházas koncerteket produkált.

Koncert táncosokkal 1998

A multimédiás CD kapcsán érdemes megemlíteni, hogy a djabe.hu weblap is kiemelkedett a hazai együttesek oldalai közül. Több televíziós műsorban is bemutatták akkoriban, mint mértékadó zenekari honlapot. A két CD-t pedig a szintén világ újdonságnak számító holland Van De Steeg által kitalált-gyártott digipak papírcsomagolásba tettük – egy szép és színes booklettel. Mára már ez a legelterjedtebb CD csomagolási technika, de akkor még csak Hollandiában készítettek ilyet. Ez a minőségi esztétikai kivitel is segített magunkra vonni a figyelmet. A hifistákat és a vinil szerelmeseit pedig az LP-vel vettük le a lábukról. Rengeteg ötlet volt – mind a zenében, mind a körítésben és a marketingben.

A “Witchi Tai To” komoly szakmai és közönségsikert ért el. Az album és a Djabe együttes nívós díjakat nyert. A klipeket és a remixeket pedig komoly rotációban adták a zenei adók. Mi több, a “Coffee Break” úgynevezett “dance version” remixét Kovács “Nagyember” felszerkesztette a tánczenék kedvelői körében legendásnak számító “Juventus Mix” CD sorozatra is.

Nagyon örültünk a szakmai- és a közönség sikernek egyaránt. Fontos volt, hogy a zenét is értékeljék, ne csak a tudatos építkezés és a marketing legyen sikeres. A Juventus Mix nagyon jól esett, de később már nem mentünk ebbe az irányba, bár remixek még egészen 2003-ig készültek.

Juventus Mix 2000 CD

Kérlek, vágj rendet a változatok között! Kezdjük az eredeti kiadások különféle hanghordozóinak műsorával. Mi egyezik és mik a különbségek?

A digipakba csomagolt dupla CD első korongja az album. A másodikon vannak a remixek és a számítógépes tartalom, amely egy félórás koncertfelvételt is tartalmaz, ami az 1997-es Pecsa koncertünk interjúkkal kiegészített filmfelvétele. A kazettán az első CD anyaga van, plusz a “Djabe” című szám remix változata a második CD-ről. A szimpla LP az első CD anyagának közel ötven perces kivonatát tartalmazza.

1999-ben két, a “Witchi Tai To” albumhoz kapcsolódó kiadvány is napvilágot látott. A “Djabe Live – Witchi Tai To Tour 1998-1999” videókazetta és a “A szépség világa” című CD. Mit érdemes tudni, e manapság már komoly ritkaságnak számító kép- és hanghordozókról?

A “Witchi Tai To Tour” koncertfilm VHS kazettán jelent meg, a maga korának audiovizuális hordozóján. A videókazetta tartalma az első Djabe album és a “Witchi Tai To” anyagára épül. “A szépség világa” CD pedig az Oriflame hálózat számára készült. A “Visions” kazettához hasonlóan az Oriflame számára rögzített Djabe zenék kerültek rá, illetve a címadó dalt Herczeg Judit énekelte fel, ami egy nemzetközi Orifame reklámzene magyar változata. Kizárólag az Oriflame hálózatban terjesztették, de közel tízezer darabban talált gazdára.

A kirobbanó siker hosszú távon is keresetté tette a “Witchi Tai To” albumot. Melynek az évek során számos újrakiadása készült. A sort 2014-ben indította a WTT DVD-Audio kiadása.

2013-ban újra kevertük az anyagot az eredeti soksávos felvételekből. Barabás Tamás remek munkát végzett, ami révén sokkal jobb lett az anyag hangzása. A régit is szerették az audiophile hangzás szerelmesei, de ez hatványozottan nagyon jól sikerült. A DVD-Audio adta stúdió minőség, a 24 bit / 96 kHz révén olyan hangzással lehet meghallgatni az albumot, ahogy azelőtt még sohasem. Természetesen az újrakeveréssel együtt elkészült az 5.1-es változat is. A lemezen látható néhány vizuális extra is, melyek közül elsősorban a “Coffee Break” és a “Djabe” videoklipek érdemelnek figyelmet.

Mindkét esetben komoly stábbal forgattatok. Mind a buszos, mind táncos, mind a plakátolós jelenetek emblematikus momentumai maradtak a Djabe életművének. Milyen élményeket őrzöl a sűrű forgatási napokról?

Nagy László – jelenleg amerikában élő barátom- volt az operatőr, a klipeket ketten találtuk ki és közösen rendeztük, illetve vágtuk. A “Djabe” klipet 35 mm filmre forgattuk, a “Coffee Break” esetében már csak broadcast videóra volt pénzem. Nagyon jó hangulat volt, rengeteg ötlettel, sokat bohóckodtunk. Mindkettő remekül sikerült. Sipi színészi képességei nagyon erősen hozzájárultak a végeredményhez. Ma is szívesen nézegetem ezeket. A médiabookra egy kibővített Coffee Break videó is készült, a korábban fel nem használt snittek hozzáadásával.

2015-ben egy újabb csodálatos kiadvány érkezett, egy négykorongos, 2CD+2DVD Mediabook.

A DVD-Audio mellett elkészült az új keverés CD változata is, valamint egy extrákat tartalmazó CD, amin elsősorban koncertfelvételeket hallhatunk 1998-ból. A négylemezes kiadvány tartalmaz egy extra DVD-t is, amelynek törzsanyaga az 1999-ben megjelent “Witchi Tai To Tour”, eredetileg VHS-en megjelent, koncertfelvétele is, melyet 1998. november 14-én vettünk fel Budapesten a Petőfi Csarnokban rendezett teltházas koncerten. Az 5.1-es keverést is hozzáadtunk. Erre a DVD-re még további Djabe videókat szerkesztettünk, valamint egy, a korabeli TV interjúkból és fellépésekből összevágott filmet is felraktuk. Látható rajta továbbá egy akkor friss, 2015-ös interjú az alkotókkal. A négy lemez egy LP méretű keményfedeles, 64 oldalas, színes könyvben található, mely sok száz fotót és rengeteg írást és ismertetőt is tartalmaz a “Witchi Tai To” albumról és a keletkezési körülményeiről.

Égerházi Attila és Miles Showell 2018

Három évvel később pedig még magasabbra emeltétek a lécet. A hifisták és a komoly lemezgyűjtők körében 2018 egyik szenzációja volt, világszinten is, a “Witchi Tai To” audiofil, half-speed master újrakiadása, 45-ös fordulatszámú, dupla hanglemezen.

A húsz éves jubileumra készítettük el az új LP változatot. Mivel az 1998-as albumot is szívesen használták a HiFi és High-End berendezések tesztelésére vagy beállítására, úgy gondoltam, hogy ebben is szintet kell lépni. Megvizsgáltam, hogy hogyan lehetne ebből az új keverésből kihozni a lehető legjobb LP hangzást. Ismét az Abbey Road Studios falai között találtam magam. A lemez minőségének egyik legfontosabb meghatározója a felvétel minőségét követően, a gyártáshoz használt mesterlemez vágása. Erre a legjobb megoldást a half-speed mastering, azaz a félsebességes vágás adja. A bejátszó és a vágógép is a tényleges sebesség felével dolgozik, így a vágótű pontosabban viszi fel a tartalmat a lakklemezre, amiből a metál nyomólemezt állítják elő. A vágást a világ legismertebb half-speed specialistája, Miles Showell végezte. És, hogy mindez a lehető legjobb minőségben szóljon, a 45 RPM fordulatszámot választottuk. Ezzel jobb hangzást lehet elérni, mint a 33-as sebességgel. Végül a gyártást a holland Record Industry-ra bíztuk, amelyik jelenleg a legjobb gyár Európában. A dupla lemezre 45-ös fordulaton egy óra is elfér, így az 1998-as kiadáshoz képest 15 perccel több hanganyag van rajta. Viszont létezik olyan szám is, ami rajta van a ‘98-ban megjelent, eredeti 33-as kiadáson, ezen viszont nem. Így mára a “Witchi Tai To” album minden száma megjelent már CD-n és vinilen is. A lemezt óriási sikerrel mutattuk be a 2018-as budapesti Hi-Fi Show kiállításon.

Az újrakiadást több Hi-Fi és High End bemutató követte, majd a “Witchi Tai To Live” miniturnéval koronáztátok meg a már a megjelenése napjától etalonnak számító vinil kiadást.

A 2019-es a tavaszi turnénkat a “Witchi Tai To” album anyagára építettük, népszerűsítendő a 2018-as LP kiadást – így velünk tartott Mucky is. A 2019-es koncerteken egyebek mellett eljátszottuk az “Early Morning Snow”-t is, amit korábban még sohasem. Ebben a számban Barabás Tamás bőgőzik, ami üde színfoltja volt a koncerteknek. Az előadások érdekessége volt továbbá, hogy surround hangrendszert építettünk a nézőtér köré, így a közönség élőben hallhatta 5.1-ben a zenekart.

Muck Ferenc 2019

A turné felvételeiből élő album és koncertfilm is napvilágot lát hamarosan. Avasd be, kérlek az olvasókat a részletekbe!

A 2019-es turné budapesti állomásáról készült felvételeket CD+DVD kiadvány formájában jelentetjük meg. A DVD természetesen 5.1-es hangot is tartalmaz, így átélhető az a hangzásélmény, amit a MOMKultban hallhatott a közönség. Az LP változat pedig a Quality Vinyl Projects gondozásában jelenik meg és a Record Store Day alkalmával lát napvilágot. A CD+DVD 2022. március elsején jelenik meg, a “Djabe 25” koncert alkalmából, mely szintén a MOMKultban kerül megrendezésre.

„De még előtte, 2021. december 19-én is lesz egy kapcsolódó eseményünk. Muck Feri 65 éves születésnapi koncertjén a GroupenSaX és a Muck Éva Trió mellett fellép a Djabe zenekar is. Az “Fm6/5” című előadáson a terveink szerint a “Witchi Tai To Live 2019” LP anyagát fogjuk bemutatni a BJC színpadán, mellette pedig még a márciusi megjelenés előtt megvásárolható lesz néhány bemutató példány a CD+DVD változatból, melyeket kérésre a helyszínen dedikálunk is.”

Érdemes lesz korán érkezni!

https://www.facebook.com/events/1022175661961105

Fotók: Égerházi Attila archívuma, Pawel Boron, kiadói archívumok