Január 24-én találkozhat a közönség először Földes László Hobo legújabb művével, a Medvevára névre keresztelt zenés bábelőadással Budapesten, a Nemzeti Színház színpadán. Az esemény napokban megrartott sajtótájékoztatójára a Rockinform is meghívást kapott, így sok izgalmas részletbe nyerhettünk betekintést a nem mindennapi darabbal kapcsolatban.

Hobo sok mindenben kipróbálta már magát, de úgy tűnik, közel a 80-hoz is képes újdonsággal szolgálni. A Nemzeti Színház főigazgatójával, Vidnyánszky Attilával számos közös színpadi produkciót valósítottak már meg, a jelenlegi Hobo 18. olyan munkája, amelyhez a rendezőnek is „köze van”. Az új darab írásakor Hobo eredetileg egy hagyományosabb színpadi előadásban gondolkodott, de ahogy bővült a szöveg, és egyre több karakter íródott a cselekménybe, úgy vált egyértelművé, hogy a megvalósításhoz alternatív megoldásokhoz kell folyamodni. Így jött a bábjáték ötlete.

A darab első változataival Hobo régi ismerősét, Majoros Ágnes színművészt kereste meg, aki a beszélgetés során elmondta, hogy kora ellenére még mindig Hobo az, akivel tudni kell tartani a lépést, hiszen a művész gyorsan és fáradhatatlanul küldte neki az újabb és újabb szövegrészleteket. Miután bemutatták a műsorban szereplő, a művészt ábrázoló marionettbábot is, Hobo megjegyezte, arra még sosem volt példa, hogy valaha is megpróbálták volna kötélen rángatni őt.

A zenével kapcsolatban Hobo azt mondta, még korai részletekbe menően beszélni róla, de a sajtófőnökétől, Naszály Györgytől megtudtuk, hogy a 2009-es Circus Hungaricus lemez stílusához és hangzásához hasonló produkcióra kell számítani, amit nem mellesleg az is alátámaszt, hogy ahogyan annak a lemeznek, úgy a Medvevárának is Madarász Gábor szerezte a zenéjét. Egyébként a dalok közül 5 demó már most is meghallgatható Hobo oldalán, a kész anyag pedig várhatóan egy hangoskönyv formájában fog megjelenni.

Az előadás cselekményéről csak óvatosan beszéltek a jelenlévők, a hátteréről viszont annál több derült ki. Mint Hobo elmondta, egész életében kísérte a barátai és családja által ráaggatott „Medve” becenév, bár megjegyezte: „inkább lepkének képzelem magam, vagy legalább kanárinak, a hangom miatt”. A darab egy középkorról mintázott, de meg nem határozott időben létező várban játszódik, ahol hősünk a választások estéjén elaludva találja magát, egy húsvétra hajazó tavaszünnep közepette. A történetben a Hobo-tól már megszokott irodalmi (és/vagy szexuális) utalások mellett számos történeti vonatkozás és szereplő is megjelenik, az inkvizíció vezéralakjaitól Raszputyinon át Jaroslav Hasek (Svejk, a derék katona) és Petőfi Sándor (A helység kalapácsa) figuráiig. Az előadás koreográfusa Cserháti Gergely.

A szerző eredetileg Vidnyánszki Attilát kereste meg új ötletével, ám a Medvevára direktora végül a rendező egyik Színház- és Filmtudományi Egyetemen hallgató tanítványa, Molnár Kristóf lett. Molnár a beszélgetés során elárulta, hogy fiatal kora ellenére nem volt ismeretlen számára Hobo művészete, hiszen családjában is akad rajongó, és megjegyezte, „még nem vagyok hobológus, de még akár az is lehet belőlem”. Az előadás rendezője a cselekményhez annyit fűzött hozzá, hogy a céljuk a klasszikus értékek megjelenítése volt, bűnöket és hibákat szimbolizáló helyszíneken keresztül. Bár a rengeteg bábformában feltűnő szereplő feladta a leckét a csapatnak, úgy vélik, sikerült maradandót alkotniuk.

A január 24-ei premierre a nagy érdeklődés miatt jegyek már nem kaphatóak, így legközelebb február 17-én lehet megtekinteni a Nemzeti Színházban.

Fotók: Eöri Szabó Zsolt