Az eredeti koncertalbum tartalma – 1995

2022. február 18-án újra kiadásra került a Pink Floyd „Pulse” című koncertfilmje. A sok-sok extrával megpakolt és felfrissített designnal érkezett dupla BD és dupla DVD változatok azonban csak akkor értékelhetők a maguk helyén és valódi teljességükben, ha korábban már kellően elmélyedtünk az előző kiadvány-verziók részleteiben.

A sorozat második része a koncertlemezre került hangfelvételekre fókuszál.

Mire 1995. május 29-én napvilágot látott a „P*u*l*s*e” (innentől: Pulse) koncertalbum, már rég nem volt szó Division Bell turnéról, miként Volkswagen szponzorációról, sőt a Pink Floyd karrierjének érdemi folytatásáról sem. A csapat szétszéledt, „The Big Spliff” album munkálatai megszakadtak, a tervezett akusztikus turné pedig törlésre került. Előbbi részletei később a 2014-es „The Endless River” album deluxe verzióján lettek publikálva, utóbbit szólóban abszolválta David Gilmour, 2001-ben és 2002-ben. (Két helyszínen Rick Wright vendégszereplésével.)

A „The Division Bell Tour” európai szakaszán rögzített koncertek legjobb pillanataiból összeállított 1995-ös koncertlemez pedig egyfajta „best of” gyűjteményként, illetve a „Dark Side Of The Moon” élő változataként lett promótálva. Utóbbit – a nyilvánvaló címen túl- az eredeti kiadások díszdobozait díszítő fotómontázs fő motívuma, a DSOTM screen-filmjein gyakran feltűnő szem kiemelt szerepeltetése is kellően aláhúzza.

(Sőt, ha nagyon akarjuk, akkor még a belső-hátsó borítókon látható ugró-zuhanó férfialakot is összefüggésbe hozhatjuk a DSOTM egyik előképének számító „The Man & The Journey” dupla szvit második, a napi rutint követő rémálom részéhez tartozó illusztrációval.)

Mindez pedig tetézik, az eredetileg kigondolt Pulse designhoz nem tartozó, de a kiadói kishitűség miatt a dobozkákra pluszban ráragasztgatott kör- vagy háromszög alakú matricák. Há-rom-szög, éééér-ted?? Melyek lightosabb esetben csak arról tájékoztatnak, hogy igen, ez egy Pink Floyd live album. De egyes terjesztők és leányvállalatok arról sem feledkeztek meg tájékoztatni a nyájas vevőiket, hogy bizony ez a live set egy komplett „Dark Side Of The Moon” előadást is tartalmaz… Mindezt egy olyan prog rock legenda borítóira ragasztgatva, amelyik már 1970-ben sem volt hajlandó kiírni a zenekar nevét a lemeztasakokra… Promóció pipa, sőt, csillagos ötös.

P*u*l*s*e, 4LP box, 1995

Mellé persze tartamilag is a biztos bevételre utaztak. Hiszen a „The Division Bell” turné két műsorának egyike sem tartalmazott dalokat „A Saucerful Of Secrets”, az „Ummagumma”, az „Atom Heart Mother”, az „Animals” és a „The Final Cut” albumokról. Miként a filmzenék és kislemezdalok is kimaradtak a zenemenüből. De még az 1994-es turné névadójaként szolgáló nagylemezről is csak részleteket játszottak. Mindezt a megúszós koncertprogramot pedig még tovább butították az 1995-ben érkező koncertkiadványokra. Tételesen a következő szerzemények kerültek fel a koncertalbumra:

Piper At The Gates Of Dawn LP:
Astronomy Domine

Meddle LP:
One Of These Days (csak az analóg változatokon)

Dark Side Of The Moon LP:
Speak To Me
Breathe
On The Run
Time
Breathe (reprise)
The Great Gig In The Sky
Money (extended)
Us And Them
Any Colour You Like
Brain Damage
Eclipse

Wish You Were Here LP:
Shine On You Crazy Diamond (parts 1-5, 7)
Wish You Were Here

The Wall 2LP:
Another Brick In The Wall (part 2)
Hey You
Comfortably Numb
Run Like Hell

A Momentary Lapse Of Reason LP:
Learning To Fly
Sorrow

The Division Bell LP:
What Do You Want From Me
A Great Day From Freedom
Coming Back To Life
Keep Talking
High Hopes

The Division Bell Tour:
Soundscape (csak az audió-kazetta változaton)

Összesen 26+1 szerzemény, a lehetséges 33-ból, abszolút biztonsági játékot játszva. A teljes „Dark Side Of The Moon” mellett egy sem maradt le a turnén elhangzott „Wish You Were Here” és „The Wall” számok közül. Miközben a „The Division Bell” szerzemények, a már eleve hiányos kilencről ötre olvadtak.

Persze semmi baj sem volna egy ilyen koncertalbummal, ha valóban egy best of turné best of programját archíválta volna. De a „Pulse” nemcsak, hogy nem ennek indult, ráadásul lényegét tekintve és a korábbi sikerdalokat számba véve szinte teljesen azonos az előző, 1988-as „Delicate Sound Of Thunder” koncertalbum műsorával.

Tegyük hozzá, hogy mindezt mégis úgy, hogy azért „A Momentary Lapse Of Reason Tour” során elhangzott az akkor aktuális LP összes dala. Illetve, hogy a „Delicate Sound Of Thunder” legszűkebb műsoridejű kiadásán is szerepelt hat tétel „A Momentary Lapse Of Reason” albumról. Míg az újabb újrakiadásokon az összes…

Szóval készült egy kivonat az 1994-es turnéból, mely koncertlemezen a „The Division Bell” albumról áttevődött a hangsúly a „Dark Side Of The Moon” nagylemezre, illetve úgy általában az aktualitásról a mainstream nosztalgiára.

Itt érdemes megállni és még azt is alaposan megjegyezni, sőt kihangsúlyozni, hogy a „Pulse”, mint koncertalbum NEM egy bizonyos koncert felvételét tartalmazza, mint például az azonos című koncertfilm. Egyébként ilyenre sem volt korábban példa Floydéknál, hogy ugyanazon a címen kétféle hanganyagot publikáltak volna.

Tehát a „Pulse” album nem egyetlen koncert felvétele, még kevésbé a „Pulse” című koncertfilm zenei anyaga, hanem egy highlight jellegű gyűjtemény a „The Division Bell”turné európai szakaszának jobban sikerült koncert-felvételeiből. Nem ritkán két vagy több(!) előadás jól sikerült részleteiből összeollózva az adott szerzemény élő(?) változatát, és akkor a hónapokig tartó egyéb utómunkákról még egy szót sem ejtettünk…

A „Pulse” koncertalbum dalai, illetve dalrészletei, a gyakorlatban, mint európai turnéválogatás időrendben a következő helyszíneken kerültek rögzítésre:

1994. augusztus 17., Hannover, Niedersachsenstadion
1994. szeptember 17., Modena, Festa de l’Unitá
1994. szeptember 20., Róma, Cinecittá
1994. szeptember 21., Róma, Cinecittá
1994. október 13., London, Earls Court
1994. október 14., London, Earls Court
1994. október 15., London, Earls Court
1994. október 16., London, Earls Court
1994. október 17., London, Earls Court
1994. október 19., London, Earls Court
1994. október 20., London, Earls Court
1994. október 21., London, Earls Court
1994. október 23., London, Earls Court
1994. október 29., London, Earls Court

Összesen négy helyszín, minimum tizennégy előadásának részlete hallató tehát. Valamint van még az esteket nyitó „Soundscape”, melyet nyilván nem a helyszíneken improvizálták, hanem stúdióban vágtak össze.

Érdekesség, hogy az október 17-i koncert eredetileg nem volt betervezve, pótelőadásként került be a koncertnaptárba, miután október 12-én összeomlott az egyik üléseket tartalmazó állvány az Earls Court Arénában. Az átütemezett koncert mégis bevonult a rocktörténetbe, hiszen a „Pulse” anyagának egy részlete pont aznap este került felvételre.

A koncertalbummal szemben a „Pulse” koncertfilm összes változatának a törzsanyagát 1994. október 14-én forgatták. Vélhetően a hanganyag túlnyomó része is aznap este készült, a nyilvánvaló javításokat és utómunkákat leszámítva. Már csak azért is, mert a koncertlemezen bevallottan több olyan tétel is szerepel, melynek EGYIK RÉSZE október 14-én lett rögzítve, a másik része meg máskor/máshol.

Miami Bell ’94, 2CD bootleg, olasz verzió

Mára ugyan már némileg elhalványult, de a floyderek sokmilliós kemény magjának sokáig meghatározó élménye volt a „Miami Bell” és egyéb hasonló neveken futó kalózlemez. Ugyanis a „The Division Bell Tour” első előadását rekordgyorsasággal eljuttató pirate-kiadvány tett arról, hogy mire a gigantikus show az adott városba ért, a helyi közönség már alaposan fel volt készülve, hogy mire számíthat. A későbbi koncertalbummal kapcsolatban szintén a rongyosra hallgatott „Miami Bell” és a hasonló ’94-es kalózfelvételek adták a viszonyítási alapot, illetve a várakozás jellegét.

Azonban a „Miami Bell” és a „Pulse” tartamilag csak kevés ponton találkoznak egymással. Részben mert az első előadás és a korai amerikai koncertek az első koncertprogramot mutatták be, míg az európai állomások zöme és a turnézáró londoni bulik is már a második koncertprogrammal futottak. Előbbi ugye nem a „Shine On You Crazy Diamond” szerkesztett, rövidebb verziójával kezdődött, hanem az „Astronomy Domine”-val. Miként a komplett „Dark Side Of The Moon” is csak a második koncertprogram második blokkjában hangzott el, addig a második blokk egy vegyes válogatás volt 1972 és 1994 közötti szerzeményekkel. Ezen felül a nyers felvételeken jól hallható gyakori hibák és tévesztések patika-sterilitással lettek kivágva, kijavítva, másik élő- vagy utólagos stúdiófelvételekkel kipótolva a beteg részeket. A néhol gyenge, erőtlen, rosszul intonált énekrészeket is elvitte a bagoly, lett helyette egy irreálisan tökéletes előadás, pontosabban annak illúziója…

A korábban kislemezen, maxin és EP-n megjelent Miami-beli „Astronomy Domine” és hannoveri „One Of These Days” helyett a „Pulse” albumon már mindkét számból egy-egy londoni felvétel szerepel, utóbbit ráadásul két előadás anyagából szerkesztették egybe. Nem kell vájtfűlűnek lenni egy harmincmilliós high-end rendszer előtt csücsülve a süketszobában, hogy hamar meghalljuk a különbségeket. Ennek ellenére irgalmatlan sok hülyeség terjedt a korabeli sajtóban, majd az internet elterjedésével a világhálón is, a koncertkiadványok tartalmával kapcsolatban.

Folytatjuk!

A szerző a Hungarian Pink Floyd Club elnöke. A cikksorozat részleteket tartalmaz a készülő Pink Floyd könyvből. Minden jog fenntartva. A cikk utánközlése részben, vagy egészében, kizárólag írásos engedéllyel lehetséges!