– Tabár Zoltánnal beszélgettünk

Tabár Zoltán zenész, üzletember, a KoncertBooking.com társalapító-tulajdonosa, aki 1986 óta a magyar zeneipar megkerülhetetlen alakja. A ikonikus Exotic együttes basszusgitárosaként vált ismertté, később megfordult több zenei projektben is, majd tudását, tapasztalatát latba vetve egy formabontó zenei platformot hozott létre feleségével, Tabár-Halász Mariannal. Zenei karrierjének mérföldköveiről, a rockhoz fűződő viszonyáról, a fiatal rockgeneráció lehetőségeiről és a jövőbeli terveiről kérdeztük.

Több zenekarnak is oszlopos tagja vagy/voltál zenész pályafutásod során. Milyen zenék, stílusok inspiráltak fiatalként és hogyan érkeztél meg a különféle rock műfajokhoz?

A zenei személyiségfejlődésem a 80-as években kezdődött, egyfajta mindenevő voltam. Ebben az időszakban olyan széles spektrumban hatottak rám a produkciók, hogy műfajilag gyakorlatilag meghatározhatatlan volt a stílusom. A teljesség igénye nélkül az AC/DC-től indulva a Queenen vagy a Depeche Mode-on át, a Dire Staits, a Talk Talk, vagy éppen a Duran Duran progresszív irányzatai is megérintettek. Egyszerűen valami izgalmasat kerestem mindenben, nyitott voltam és befogadó. Akkor is, ahogy most is, egy generációváltás zajlott a zeneiparban. A rockzene számomra az energiát jelentette, fiatalként én is a „tüzet” kerestem mindenben. De hogy valami vicces példával is éljek, általános iskolásként a Tinédzser dalt /Dinamit – a szerk./ ordítva énekeltem a szobámban ifjú lázadóként.

Meglátásod szerint hogyan változott azóta a színtér, mik azok a tényezők, amik a leginkább hatnak rád napjainkban?

Leginkább a szuggesztív produkciók hatnak rám. Olyankor elfelejtem a szakmát és azonnal rajongóvá válok. Azokat az előadókat szeretem, akik szólnak valamiről, szólnak valakihez, azaz nem csupán a népszerűség, vagy a kötelező megjelenés hajtja őket. Egy előadó, amikor a színpadra áll, az nagy felelősséggel jár. A cselekedetei, megnyilvánulásai mind-mind követendő példaként jelenhetnek meg, így az üres semmitmondó dalszövegek tingli-tangli köntösben gyorsan a kukába landolnak nálam.

Hogyan találtatok egymásra a hangszereddel?

Ez is, mint sok minden az életemben, hirtelen döntés eredménye lett. Az első zenekaromban túl sokan voltunk gitárosok, így „felosztottuk a terepet”, és én kaptam meg a basszusgitáros pozíciót. Eleinte nehezen éltem meg, visszalépésként gondoltam rá, majd amikor megéreztem az ízét, már tudtam, ez volt számomra a legjobb választás.

Van olyan zeneszám, ami kiemelten hatott rád zenészként?

Ahogy már korábban utaltam rá, a progresszív zenei irányzatok hatottak rám, illetve minden olyan dal, amiből ordított a basszusgitár szerepe. A legjobb példa erre a Queen Another One Bites the Dust dala, vagy éppen Michael Jacksontól a Smooth Criminal. Annak idején kezdett mindenki slappelni, így Level 42 összes dala alapmű volt. Ha mai példát kellene említeni, a Muse Hysteria című dala az, ami magával ragad.

Elégedett és boldog vagy akkor, amikor a zenei karrieredre gondolsz? Vannak esetleg olyan dolgok, amiket máshogy, máskor, másvalakivel csinálnál?

Mai fejjel természetesen mindent másképp csinálnék, de ez az érésem következménye. Ugyanakkor a sokat hangoztatott: jó időben kell lenni, jó helyen, jó tartalommal hármas így állt össze. Amikor ezek figyelembevételével gondolok vissza a zenei pályafutásomra, akkor talán az Exotic zenekar 90-es évek elején való megszűnését követő időszak az, ami szomorúsággal tölt el. Itt sajnos „aprópénzre lett váltva” egy korszak meghatározó produkciójának az értéke…

Mutasd be kérlek a KoncertBooking.com platformot!

Amíg az Exotic együttes a fiatalkori szerelem volt, addig a Koncertbooking.com a zeneiparban eltöltött hosszú évek szerelemgyermeke lett. Lépcsőről lépcsőre jártam végig a szakma számtalan szegmensét, értettem meg annak működését. Mint minden más esetben az életemben, mindenben a fejlődést keresem és kerestem, így született meg a Koncertbooking.com. Korábban volt 3-4 év, amikor a zenétől távol kerestem önmagam, így született meg a 90-es évek végén a Tenderlap.hu (a mai árgéphez hasonló oldal), vagy a Nemfizetocegek.hu. Mindkettő a változást célozta meg az online térben, és általuk rengeteget tanultam a webes felületek működéséről. Ilyen előélettel szinte kötelező volt elkapni a pillanatot, amikor a sikerhez elengedhetetlen hármas összeáll. Ez a KoncertBooking.com esetében 2019 volt. Itt elsősorban a digitalizációs edukáció, a kapcsolódó szolgáltatások analógról digitálisra váltása jelentette a megfelelő időpontot.

A Koncertbooking.com egy olyan online koncertszervező asszisztens és zenei piactér, amely a kezdő produkcióknak is hozzáférést ad azokhoz a szakmai felületekhez, amellyel a profik dolgoznak. Felhasználóbarát módon segít a zeneiparban tevékenykedőknek a minél egyszerűbb, gyorsabb és hatékonyabb fellépés foglalásban az egyedi igényeknek megfelelően, a produkciók egyedi szokásait is figyelembe véve.

Egy olyan szoftverről van szó, amely asszisztensként elvégez mindent, ami a koncertszervezés kapcsán felmerülhet. Az oldalon a dátum, az időpont és a lokáció kiválasztása után az érdeklődő előadót szűrhet a találatok közül, majd műfajok és árak alapján is listázhat. Az intelligens weboldal és alkalmazás kiajánlja a produkciót, kiszámolja az árat, szerződést és számlát készít, ridert és sajtófotót küld a megrendelő számára, de személyzet vagy akár session zenész is foglalható a segítségével. A program direktben köti össze a megrendelőt és az előadót vagy a menedzsert, leegyszerűsítve a szerződéskötés folyamatát is. A program a felhasználók számára teljesen ingyenes.

Alapítóként mi az, amit a leginkább szeretsz benne?

Ha röviden kellene összefoglalni, hogy mit szeretek a legjobban benne: azt, hogy zsebre tudom tenni az irodámat, azt, hogy ez akkora szabadsággal jár, hogy akár egy folyó partján egy pecabot mellett is olyan minőségű munkát tudok elvégezni, mint évekkel ezelőtt csapatban, irodával, nagyságrendekkel nagyobb ökológiai lábnyommal.

Szintén kedvenc feature-öm, hogy akár 50 fős stábot „menedzsel” a szoftver, anélkül, hogy ezzel különösebben foglalkozni kellene, vagy éppen tizedmásodpercek alatt tudok ajánlatot küldeni a megrendelőnek.

Kihagyhatatlan erőssége az appnak, hogy 1 percen belül végezhetek egy koncert teljes adminisztrációjával, vagy, hogy helyettem figyel és figyelmeztet minden olyan hiányosságra, ami a koncert sikerességét befolyásolhatja. De ami igazán javítja a zeneipar szolgáltatásait, az az értékelő rendszer, ahol „nem szabad hibázni” mert mindennek nyoma marad.  

A rockzene is képviseltetve van a Koncertbooking.com-on. Mi a véleménye a rockzenészeknek az oldalatokról, milyen visszajelzéseket kaptatok eddig vele kapcsolatban?

A rockzene alapja a lázadás, az új, szabad utak és lehetőségek keresése. Ez a menedzsmenti oldalon a KoncertBooking.com. Szinte minden esetben az első visszajelzés a rácsodálkozás, hogy: ilyen van és hogy ez egy magyar fejlesztés?

Platform szolgáltatásként számtalan hasznos funkció támogatja a rockzene művelőit, amit a visszajelzések alapján nagyon szeretnek. A kezdő rockerek az edukációs felületünket és az automata esemény oldalunkat kedvelik legjobban, míg a népszerű előadók a szabadságot, a nonstop elérhetőséget – anélkül, hogy állandóan a telefon közelében kellene lenniük.

Szerinted mik azok a tényezők, jelenségek, amik hozzájárulhatnak egy kezdő rock zenekar sikeréhez?

Egy olyan új világban élünk, amelyben minden folyamatosan változik. Nem egy központi médián keresztül juthat el a produkció terméke a rajongókhoz, hanem a KoncertBooking.com oldalhoz hasonló platformok tudatos kezelése köti össze a zenét, előadót és annak közönségét. Ennek szakszerű kezelése napról-napra terelgeti a tehetséges produkciót az általa vágyott népszerűséghez.

De ahogy a legelején is kitértem erre, fontos, hogy legyen üzenete a zenekarnak, ami a dalszövegekben kell, hogy megjelenjen! Ami az előadót foglalkoztatja, azaz, hogy a tartalom „találja meg a közönségét”! Amennyiben az előadó olyan témákat feszeget olyan szövegstílusban, amivel a közönség azonosulni tud, az már több mint fél siker. A zene művészeti része tud erre ráerősíteni. 

Terveztek esetleg még inkább nyitni a kisebb, független zenekarok, vagy esetleg underground produkciók irányába?

Az oldal stratégiája, hogy nem létezik kisebb vagy nagyobb zenekar, itt elsősorban a zene, ami meghatározó. Minden műfaj elfér egymás mellett, ahogy amennyi rendezvény, annyi hangulat jelenik meg azokon. De ahogy az mindenki számára egyértelmű, a jelenleg futó sztárprodukciók is kis zenekarként léptek be a show business világába és váltak headlinerekké.

A másik fontos üzenet, hogy pont azért is jött létre az oldalunk, hogy támogassa a fiatal tehetségeket ugyanúgy, mint a pályafutásuk fénykorát élőket.

Mi lesz a következő nagy dobás a KoncertBookin háza táján, illetve hol látunk mostanában fellépni téged, mi várható tőled/tőletek zenei fronton?

Vége a szabadtéri szezonnak, emiatt az Exotic zenekar elsősorban zártkörű rendezvényeken vállal fellépést a téli időszakban. A KoncertBooking.com viszont hamarosan elindítja a digitalizált reklámajándéktárgy szolgáltatását, illetve 2024-ben már a jegyértékesítés is elindíthatóvá válik a regisztrált felhasználóink számára, mellyel tovább könnyítjük a koncertszervezéssel kapcsolatos napi teendőket.