• Balázs Fecó és a Korál – Kőfalak…Aranyalbum és Balázs Fecó: Gyertyák a téren

Öt esztendeje hunyt el a magyar pop-rock zene egyik kiemelkedő alakja Balázs Fecó, ez alkalomból a Proton kiadó két kiadvánnyal is tiszteleg a billentyűs-énekes-szerző emléke előtt. A Balázs Fecó és a KorálKőfalak… Aranyalbum,valaminta szóló pályafutástreprezentálóGyertyák a térenszólóanyag a Kossuth-, valamint egyéb rangos díjakkal kitüntetett előadóművész zenei pályafutásának hiteles keresztmetszete.

Annak érdekében, hogy az 1978-tól megújuló, sikert sikerre halmozó, majd 1986-tól hosszabb időre szünetelő Korál formáció ne tűnjön el a feledés „jótékony” homályában, arról Magyarország első független lemezkiadója, a Proton gondoskodott. Kőfalak… Aranyalbum címmel első ízben dobta piacra Balázs Fecó és a Korál válogatás LP-jét 1991-ben, amelyen a zenekar legfontosabb dalai hallhatók. Azóta felnőtt több generáció, akiknek illik megismerkednie a neves billentyűs-szerző bővebb munkásságával, így a kiadó technikailag korszerűsített hangzással, hagyományos vinil- illetve CD- lemezen ismét megjelentette az albumot.

A tizenkét tétel egytől-egyig jó értelemben vett sláger: a tíz Balázs Fecó és két Fischer László kompozíció jól reprezentálja a Korál utóbbi nyolc éves munkásságát. Ennek része egyfelől a Taurus-örökség újragondolt változata „korálosítva” (Kőfalak leomlanak, Anyám vigasztalj engem, Amit nem mondhattam el),  ám ugyanúgy fellehetőek a klasszikus rock jegyében született szerzemények (Ne állj meg, soha, Szeretet koldusai),  mint a Balázs Fecóra olyannyira jellemző a rock lírák (Maradj velem, Homok a szélben). Mindez két úgynevezett kakukktojással kiegészülve, amely Balázs Fecó önálló zenei karrierjéhez kötődik: a Hazafelé még 1975-ben született Hobo Rusz László álnéven írt szövegével (ezen kívül az összes vers Horváth Attila művészi munkáját dicséri), valamint az Évszakok, amely az azonos című televíziós sorozathoz készült.

Balázs Fecó a Korál ideiglenes megszűnését követően szólóénekes karrierbe kezdett. Zenei stílusát nagyobb részt a Korálban megkezdett líraiság határozta meg, amely legjobban megfelelt érzelmi beállítottságának; elég csupán a korszakot megelőző Hazafelé című dalra, vagy a jóval későbbi Évszakok, illetve Csend éve opuszokra gondolni. Amelyek a mai napig a magyar rocktörténet kiemelkedő darabjai.  

A Gyertyák a téren című szólóalbumának apropóját a felvidéki Zseliz kisvárosban 1991 augusztusában rendezett rockfesztivál adta a Proton számára. Balázs Fecó itt ismerkedett meg a helyi Sexit nevű zenekarral, amellyel színpadra is lépett. Azalbumra kilenc dalt rögzítettek, köztük a hamar slágerré lett címadót, amely instrumentális verzióban is meghallgatható. A veretes dalszövegeket – ahogy eddig is – Horváth Attila írta. A líraiság és a középtempós darabok mellett meglepő módon tetten érhető a kilencvenes évek újszerű rockhangzása is, amelyben – a hetvenes-nyolcvanas évek gyakorlatának megfelelően – ezúttal is a gitáré a főszerep. Mindemellett Hétfő esti blues címmel, a Korál valamint egykori vezéregyéniségének stílusától merőben eltérő dal is helyet kapott a korongon. A zeneanyag érdekessége, hogy Balázs Fecó jellegzetes, immár kiforrott énekhangja mellett bőséges szerephez jut a Sexit-frontember, Pál Balázs Jenő karcos orgánuma is. A két énekhang szintézise különleges, izgalmas elegyet alkot. Az évforduló tiszteletére a Proton kiadó archívumából előkerítette a hangzó anyagot, hogy az LP és CD formájában ismét közkinccsé tegye.

Enyedi Máté magas művészi színvonalú borító grafikája remekül tükrözi a szerzemények kettős zenei vonulatát: a sejtelmes, csillagfényes háttér (amely akár az Égi Zenekar színpadi megvilágítását is szimbolizálhatja) éles kontrasztot képez az előtérben elhelyezkedő főhős markáns kontúrral ábrázolt, félárnyékban előtűnő arcával.

A két különböző korszakot megjelenítő zeneanyag akár LP, akár CD (vagy épp mindkettő) változatában nem csupán a Balázs Fecó, illetve Korál rajongók, de az egyetemes-, illetve magas kultúrájú rock kedvelőinek is – mondhatni „kötelező” – kihagyhatatlan darabja.