2. rész
Galla Miklós előadóművész, énekes, dalszerző, humorista több mint 49 éve alkot. Szerzett zenét, írt dalszövegeket, előadott külföldi slágereket, magyarított jeleneteket, és a sor még hosszan folytatható. Nemrég életműösszegző dupla CD-vel jelentkezett, melyen az összes fontosabb szerzeménye helyet kapott, néhány vadonatúj felvétel mellett.
A Rockinformnak adott GM interjú második részében többek között említésre kerül a „GM több mint 49” nevű formáció, Miki kiadói háttérmunkája, az abszurd humor hazai terjesztésében vállalt úttörő szerepe, de természetesen a jelenkori szólóalbumairól sem feledkeztünk meg.
– Mesélj, kérlek arról a korszakról, mikor a GM49 után főleg humorista produkciókban láthattunk, hallhattunk!
– A L’art pour l’art Társulat 1986-ban alakult abból a célból, hogy Laár András önálló, költői estjét előadjuk. A Közgázon, amit ma Corvinus Egyetemnek hívnak, szombat-vasárnaponként négy előadást tartottunk zsúfolt házakkal. De nem az aulában, hanem előbb egy 300, majd egy 400 fős nagyelőadóban. A Holló Színházat 1990-ben alapítottam, hogy angol szerzők jeleneteit előadjuk. A Koltai-Galla Gála az RTL Klubon futott. Sok ismétlést megért. Robi is nagyon szereti az abszurd humort, sok jó jelenet volt a műsorainkban.
– El nem tudtam képzelni a L’art pour l’art Társulatot nélküled. Mégis, mikor kiderült, hogy új formációval folytatják, minden előítéletem ellenére működőképesnek bizonyult. Miért döntöttél a váltás mellett?
– Nagyon rosszul éreztem magam a társulatban, az állandó viták, veszekedések miatt. Nem szeretem az agresszivitást.
– A komoly háttértudásról árulkodó Monty Python fordításaiddal egy egész nemzedéknek adtad meg a kulcsot Chapman-ék életművéhez. Kívülről is ordít a rendkívüli igényesség, hogy milyen döbbenetes mennyiségű és minőségű munkát fektettél bele. Miért volt ennyire fontos számodra, hogy a lehető legapróbb részletekig átadd a Pythonok mondanivalóját?
– A tagok iránti tisztelet miatt voltam rendkívül precíz és igényes. Másfél évig fordítottam a 45 részes tévésorozatot. Az adott energiát, hogy „A fiúk érdekében teszem.”

– Minden elismerésem! Az ezredfordulón archív CD-ken is olvashattuk a neved. Nagyon komoly értékmentő tevékenységet végeztél. Az persze közismert rólad, hogy mennyire szereted a Fonográf együttest, hát nem is volt meglepő, hogy részt vettél a Mambo Records által gondozott Fonográf CD-k összeállításában. De mások feledésre ítélt felvételeit is szerkesztetted.
– Elcsíptem az utolsó pillanatokat, amikor a Hungaroton még adott ki CD-ket. Jó néhány Illés-, Fonográf-CD-t szerkesztettem, de volt Szörényi Levente önálló lemez és Hungária is. Olyan felvételeket tettem közkinccsé, amik addig CD-n nem voltak hozzáférhetőek. Garázdálkodtam az archívumban, de jó cél érdekében tettem.
– A „Country & Eastern” LP tíz dalából ötöt szerkesztettél a „Használat előtt felrázandó” című ritkaságválogatásra, kettőt pedig „A búcsú” album dupla CD-s újrakiadására. Esetleg volt terved egy harmadik kiadványra is, extraként a maradék dalokkal?
– A harmadik kiadvány a „Jelenkor” volt. Büszke vagyok, hogy rákerült az „Olvadás” című nóta, amit ugyanakkor vettek fel, de 1984-ben még nem jelenhetett meg. Bródy pontosan leírta a rendszerváltást, hat évvel korábban!

– 2003-ban megjelent három P. Mobil CD, melynek bónusz felvételei között hallhatók az általad is szerzett angol-nyelvű felvételeik. A borítókon viszont nem olvasható a neved. Tévedés történt, valaki hibázott? Vagy eleve így egyeztetek meg, hogy Lóri szavaival élve csak „bérnégerként” dolgoztál a Mobilnak?
– Lóránt diszkréten lefelejtett a borítókról. Nem szokásom pereskedni, elengedtem a problémát.
– Készült egy Pa-Dö-Dő album is a közreműködéseddel.
– 2009-ben megkértek a lányok, hogy legyen egy olyan Pa-Dö-Dő CD, amin csak az én szerzeményeim szerepelnek. Örömmel vállaltam. Nagyon jól dolgoztunk együtt a stúdióban. Szeretem őket.
– 2009-ben „GM több mint 49” néven alapítottál zenekar, mellyel az előző formáció dalait adtad elő, némileg frissített, néhol jazzesebb, néhol talán poposabb stílusban. Honnan jött az indíttatás az új formációhoz?
– Akkor újra kedvem támadt az élő zenéléshez. Fehér Csilla menedzser segítségével sikerült ragyogó, virtuóz zenészeket találni. Mindenki király volt a maga hangszerén. „A telken, a telken” a zenekar előadásában szerepel az „Emberek, figyeljetek!” című CD-men.
– Kérlek, fedd fel a GM több mint 49 név megfejtését is! Talán az életkorodra utal?
– Igen, amikor elkezdtünk játszani, már több voltam, mint 49.
– Kik voltak a GM több mint 49 együttesben a zenésztársaid? Mikor és miért lett vége a formációnak? Vége lett egyáltalán vagy csak pihenteted a produkciót?
– Pulius Tomika, a Mocsok 1 Kölykökből billentyűzött és énekelt, Nagy Ádám és Csányi Zolika, a Roy és Ádám Trióból gitározott, illetve dobolt és Barabás Tamás a Djabéból basszusgitározott. Szupergrupp! Világszínvonalon szóltunk élőben. De a menedzserünk azt mondta, sehol nem tudják kifizetni a zenekart. Most úgy érzem, hogy vége, de bármikor bármi előfordulhat. Emberileg nagyon jóban vagyunk továbbra is…

– 2018-ban elkezdted az életműved újragombolni. Azóta évente egy szólólemez jön ki a neved alatt, a festményeid alkotta egységes arculattal, régi és új dalokkal vegyesen. Szaladjunk végig ezeken! A sort a „Bélát itt ne keressék – Eletromiklós Gallantológia” nyitotta.
– Ez az első CD-m. Dupla. Minden ismert dalom rajta van, a „kötelezők”. Csak elektronikus hangszereket használtunk Pacsai Márkkal. A füzetben a festményeim láthatók. Körülbelül 11 éve festek. Az én műfajom az absztrakt.
– Minden újkori szólólemezeden szerepel archív blokk. A későbbiekben is tervezel korabeli GM49, Ikarus és egyéb felvételeket publikálni?
– Nem, ami kiadásra érdemes volt, az megjelent az eddigi négy CD-men.
– Második körben az „Emberek, figyeljetek!” album érkezett, 2019-ben.
– Talán ez a CD áll legközelebb a szívemhez. Ezen találhatóak az „Emberek, figyeljetek!”, „A színpadi pojáca” és a „Ha jegy nélkül utazol” című dalaim. Ezek életem legjobbjai! Két szám rajta van a 2009-es Pa-Dö-Dő CD-ről is. És nagy merészen egy Billy Joel nótát is elénekeltem.
– A harmadik CD címe: „Jó rád ez a hacuka”, amin a másik nagy kedvenced, a Kraftwerk együttest is megidézted.
– A címadó számot nagyon szeretem. A Kraftwerk-feldolgozás zenei alapját Balog Sándor, a Technikai Átállás zenekar tagja készítette. Nagyon szeretem ezt a dalt, miként Elton John, általam interpretált számát is.
Az „Europe Endless” alaposan megosztotta a Kraftwerk szerelmeseit. Volt, aki borzongott, másoknak nagyon bejött. Tervezel még további Kraftwerk szerzeményeket előadni?
– Nem, nem leszek tribute zenekar! Egy ilyen elég volt. A videó klipje is nagyon jól sikerült szerintem…
– Voltál Kraftwerk koncerten az elmúlt öt-hat évben? Illetve láttad-hallottad a jelenlegi album- és dalverziókat a „3-D 12345678” koncertkiadványokon?
– A 3-D-s koncerten ott voltam az Arénában, fantasztikus volt. Nagyon szeretem az új felvételeket, rendszeresen hallgatom is.
– A környezetemben nagy kedvenc az „Itt a babaruha” című opusod. Honnét jött az indíttatás? Lényegre törő szellemessége, mások mellett, a német Trio együttes egyes munkáira emlékeztet.
– Volt egy kisbaba a családban, róla írtam. A Trio-t szerettem, a lemezborítóikat és a videóikat is.
– A legfrissebb produktum a „Kincses Gallandárium”, új dalokkal, de a dupla CD-n régebbi klasszikusaid is szerepelnek, „továbbfejlesztett” énekkel. Mit kell tudni az új Galla Miklós albumról?
– Veri Beszt Of! Válogatás az előző három CD anyagából, plusz kilenc új felvétel. Ezen a dupla CD-n tényleg minden jó számom rajta van. Életmű összefoglalás. Ha valaki csak egy Galla Miki CD-t vesz, vagy tölt le, ez legyen ez! Szívem-lelkem, életem benne van.
– Ez azt jelenti, hogy a Kincses albummal lezártnak tekinted a sorozatot vagy jövőre is várható tőled új CD?
– Ha lesz CD, az feldolgozás kiadvány lesz. A saját dalaim mind rajta vannak az eddig megjelent négy CD-men. De ahogy mondani szoktam: „A hangom többet ér annál, mint hogy csak a saját dalaimat énekeljem vele.” Hogy kiket szeretnék feldolgozni, az egyelőre legyen titok!
Fotók: Gallarchívum, kiadói archívumok, TTT Nemzeti Rockarchívum, szerkesztőségi archívum