Derzsi Bálint a debreceni székhelyű Diktátor együttes vezetője, mely 35. évfordulóját 2021-ben új albummal ünnepelte, sorban a tizenötödikkel, harminc évvel az első után. A sokszoros jubileum kapcsán decemberben ültünk neki beszélgetni, felelevenítendő a távolabbi és közelebbi múltat, majd végül persze az aktuális kiadvánnyal kapcsolatos tudnivalókról is fellibbent a fátyol.

A harmadik részben a kétezres évek eseményeit és lemeztermését vettük végig, beleértve a trilógiaként elhíresült CD-sort, valamint a hozzájuk tartozó egyedi látásmódú klipeket, illetve a korszak újrakiadásait, válogatásait is.

Az előző részben ott hagytuk abba, hogy a kilencvenes évek végére egyedül maradtál. De ez sem szegte kedved és egymagad is elkészítettél további két, új dalokból álló albumot. A 2002-es zenekari újraindítást követő első Diktátor kiadvány viszont egy válogatás lett. Miért pont egy best of válogatással rúgtátok be újra a motort?

A fentiek tükrében szerettünk volna visszakanyarodni az ősidőkhöz, hogy kellő támasztékot kapjon a visszatérő lemezen szereplő két vadi új dal: “A gyilkos maci”, és a “Vesztes, aki nyer”. Talán kissé hatásvadásznak sikerült az a két, akkor új alkotás, ezért a kiadónk tanácsára megtámasztottuk egy kis ősmetállal.

A 2003-as “Besztof Diktátor” korongra a régi felvételekből válogattatok össze egy csokornyit vagy új felvételek készültek?

Természetesen újra vettük a régi melódiákat, melyben segítségemre voltak Törös “Madár” Attila basszer és vokalista, valamint Asztalos “Bálintka” Bálint dobos és vokalista.

Ők akkor Diktátor tagok voltak vagy csak ideiglenes kisegítők?

Maximálisan a Diktátor zenekar tagjai voltak és imádtam őket! Velük kezdődött újra minden.

Diktátor 2002

Vágj rendet kérlek, az időrendben! Mettől meddig tartott az egyszemélyes zenekar korszak? Mikor indult újra hivatalosan is a Diktátor, mint rendes zenekari tagokból álló, működő, koncertező együttes?

„1997-től voltam egyedül. Majd az ezredforduló után, olyan 2002 környékén fogalmazódott meg bennünk, hogy komolyabban is folytatni kellene az emberiség további büntetését. Volt próbahely, voltak cuccok és rövid idő alatt megszületett néhány újabb dal is.”

 Felléptünk Debrecenben a Lovardában, aztán irány Érd, Ede bátyó 440 stúdiója – és ahol egykor abbamaradt, ott folytatódott a méregkeverés. Persze már jóval keményebb anyagokkal dolgoztunk, így nem maradt el a hatás sem.

Három királyok CD 2007

A kétezres évek második felében készült a rajongók által csak trilógiának hívott három album, melyek hamar kivívták maguknak a klasszikus státuszt. Kik voltak a társaid a 2005-ös “Vigyázz, jön a vadász!”, a 2007-es “Három királyok” és a 2009-es “A 7 vezér” CD-k elkészítésekor?

Az a három lemez egy gárdával készült, nagyban érződik is az összeszokottság. Terdik Ferkó basszusgitár és vokál, Dobi Ferenc “Samu” dobok és vokál, valamint csekélységem. A CD-k kétévente kerültek kiadásra. Volt bennük meló tisztességesen. Azóta is az azokon szereplő dalok adják a mindenkori Diktátor fellépések vázát. Úgy gondolom, hogy ez a három album a leghitelesebb újkori kiadványunk.

Alaposan megadtátok a módját. Készültek klipek is, melyek egyéb multimédia tartalmak mellett felkerültek a dalok mögé, az optikai korongok szabad kapacitását kihasználva. A “Három királyok” egyik kiadása ráadásul még dísz kartonhuzatot is kapott, “A 7 vezér” pedig a Rockinform magazin CD-mellékleteként óriási számban jutott el a rockrajongókhoz.

„Azért ne feledjük, hogy azzal, hogy a Rockinform magazin egy debreceni kiadóhoz, Erdélyi Zsolthoz került 2008 végén, ismerve Zsolti temperamentumát, komoly lökést adott a környékbeli zenekaroknak. Ez persze nem azt jelenti, hogy már zenét sem kellett volna csinálni, hanem akik eddig is dolgoztak, tágabb, biztosabb és előnyösebb helyzetbe kerültek. Mindaddig nem látott mértékben lépett óriásit előre ez az iparág, pezsegni kezdett Debrecen.

Diktátor 2005

Négy egymást követő CD-teken is találhatók extraként videók, de a világhálóra is kerültek Diktátor klipek. Kinek, minek köszönhető az akkori felbuzdulás? Zsoltnak? Kik voltak az alkotótársaitok? Mit gondolsz, az eltelt idő távlatából nézve, mennyire sikerült az alkotóközösségnek összerázódnia, hogy képileg is megvalósíthassátok az akkori elképzeléseiteket?

Természetesen, ha nem adódott volna Zsolt által a lehetőség, akkor jóval toporgósabban haladtunk volna előre. Az akkori videóink legnagyobb részét a Czibere Attila által vezetett GrafTech Stúdió stábjának köszönhetjük. Attilával a Diktátor zenekar megalakulásának pillanatától ismertük egymást, ugyanis ő éppen akkor debütált a “Kitörés” című fanzine-jével. Amibe, hogy hogynem, a Diktátor zenekar is belekerült. Akkor még egyikünk sem sejtette, hogy egy “kicsit” több lesz majd ez a kapcsolat.

Sajnos, legalábbis nekünk sajnos, azóta kiköltözött Skóciába, de rengeteget köszönhetünk neki még így is. Ahogyan akkor fejlesztgette a technikáját, ahhoz mi is örömmel alkalmazkodtunk. Vevők voltunk minden új megoldásra. Mi ezt az emberi és önzetlen baráti kapcsolatot értékeltük leginkább, ami összekötött bennünket. Itt szeretném még feltétlenül megemlíteni Szutor Oszkárnak, az Attis kameramanjának a nevét is, aki szintén önzetlenül belefolyt a klipek megalkotásába. Köszi Oszi, köszike Attis!

Sebeők hogy került a képbe?

Sebeők János, Anitának, a nagyobbik leánykámnak volt ismerőse, vagyishogy ő mutatta be nekem. Mivel éppen akkor készítettünk klipet a “Nem leszek állat a kertedben” című dalunkhoz, ismerve János karakterét és fanyar humorát, ami nekem személy szerint is nagyon bejött, nem volt kérdés, hogy ki fogja alakítani a férfi karaktert Anita mellett a klipben. Hál’ Istennek, János igent mondott! Jó volt vele dolgozni, egyből ráérzett a szerepére, ami tulajdonképpen szinte végig rögtönzés volt, csak úgy nagyjából beszéltünk át egy-egy jelenetet a felvételek előtt és ő máris húzta maga után az egész stábot.

Aztán úgymond, a “munka” végére az asztalra került egy kondér hazai birkapörkölt, ami végleg feloldotta a maradék feszültséget is, ha valakiben egyáltalán még volt olyan.”

Mit gondolsz, mennyire volt hatással János későbbi “Melorepp” CD-jének anyagára a Diktátorral közös munka? A “Retro” szövegében például jópár “animal” téma hallható…

A kezdetektől fogva úgy éreztem, hogy Jánossal egy nyelvet beszélünk, vagyishogy világosan értjük a szavak mögötti fajsúlyosabb mondanivalókat. Számomra kitüntetés lenne, ha bejött volna neki néhány ötlet a szövegvilágomból. De ismerve őt, hihetetlen mélységekben és széles spektrumban vezet végig minden mondanivalót a szerzeményeiben, ami a hallgató számára mégis csak egy kis könnyed dalocskának tűnik. Egyszóval, ő zseniális!

Mennyi abban a rajongói meglátásban az igazság, hogy a trilógia idején minden korábbinál komolyabbá, társadalomkritikusabbá váltak a szerzeményeitek, miközben a címadó “A hét vezér” már csak a témájánál fogva is kedvelt dala lett a rockrajongó hazafiaknak?

Mondjuk a Diktátor zenekar soha nem volt egy besimuló zenekar. Már a névválasztáskor is sok minden eldőlt ebben a tekintetben. A társadalomkritikát ugyancsak nem mi generáltuk akkoriban, hanem a meglévő hatalom vívta ki magának és a közönség csak szapora tenyércsapkodással konstatálta a helyzetet. Mindezek ellenére köszönjük a tapsot! Most így, újabb tíz év távlatából viszont kettős bennem az érzés, hogy amennyire sikerszám volt annakidején “A hét vezér”, újabban már vannak olyan helyek, ahol finoman fogalmazva sem igénylik, hogy feltétlenül ott legyen a repertoárban.

A 7 vezér CD 2009

Utóbbi, címadó dallal felkerültetek az elég komoly felhozatallal támadó “Rock 2009” című válogatás első CD-jére is, a P. Mobil, az Icon, a Chrome Rt., a Crossholder, a Paddy & The Rats és a többiek aktuális sikerdalai közé. Milyen érzés volt, mikor megláttad a tracklistát, hogy egy ilyen erős program részeként szerepel a Diktátor?

Kétségtelen, hogy az ilyen és az ehhez hasonló elismerések eléggé ritkán fordultak elő a mi pályánkon, viszont annál jobban örültünk, annál inkább köszönjük!

2007-ben beindult az addigi Diktátor életmű újrakiadása. Ez részben a korábban csak kazetta formában létező albumok „cédésítését” jelentette, de mellette a legtöbb anyag kapott egy-egy új masztert. Sőt, némelyik bónusz dalokat is, illetve átalakított, újragondolt tracklistát is. Mikor és milyen indíttatásból vágtatok bele a diszkográfia felfrissítésébe?

Abban az időben nálunk sokkal nagyobb zenekarok is csináltak ilyet, nyilván üzleti megfontolásból. Mi egy nagyon nemes gesztusként fogadtuk a lehetőséget Erdélyi Zsoltitól.

A 2007 és 2010 között érkező újrakiadásokat megkoronázta kétszer három CD, egy-egy kartontokban érkező, úgynevezett “Gyűjteményes válogatás”.

A kiadónk ötleteit követve készült két gyűjteményes válogatás CD csomag is, amit persze rövid időn belül el is kapkodott a Diktátor tábor. Ezúton is hálás szívvel köszönjük neked Zsolti!

Készültek bizonyos dalokból új felvételek az akkori felállással az újrakiadásokra, beleértve a “Besztof Diktátor” CD új változatát is?

Nem. Valahogy hiteltelennek éreztük volna, ha megint újra vesszük vagy átkevertük volna. Ez már nem az az eset volt, amikor egy bő évtized elteltével a “Besztof”-ra újra vettük a Macskaszemű embert és A sátán kutyáját. Ott azért volt különbség bőven!

Balladák CD 2010

Szintén a 2010-es Diktátor kampány része volt egy tematikus válogatás CD, “Balladák” címmel, melyre részben régebbi, részben új felvételek kerültek.

A Diktátor zenekarnál, bár nem volt tudatos, minden lemezen szerepelnek lassú, lírai szerzemények. Korábban még az is előfordult, hogy egy haver banda kopogtatott nálam, hogy játszhatnák-e az egyik, vagy éppen egy másik ilyen lassú tételt, mert valahogy ők nem tudnak ilyet írni. Emlékezetem szerint aztán végül abból a mutatványból mégsem lett semmi, viszont az RNR Media elképzeléséhez odaillőnek bizonyult egy ilyen válogatás létrehozása, ami szintén pillanatok alatt eltűnt a polcokról. Részünkről örök hála!

Folytatjuk!

Fotók: Derzsi Vezér / Diktátor Archívum, kiadói archívumok, TTT Nemzeti Rockarchívum

2009. aug. 20. – Derzsi-Rudán-Paya-Nagy Dávid Alex