1968-1969 mágikus éveiben született Kraftwerk zenekar hatodik alkalommal lépett fel itthon – most az Európa kulturális fővárosa augusztusi programjában, Veszprém Gyárkert komplexumában. 2021-ben a Rock & Roll Hall Of Fame rock halhatatlanjaivá avatott együttes tagjai az elektronikus popzene német ősei, úttörői kezdettől egy sajátos modern kulturális ellenpontját képezték az angolszász amerikai mainstream zenei folyamatoknak. Miközben közép-európai és nemzetek feletti, intermediális létükkel, többnyelvű dalaik nézőpontjaival felül is emelkedtek az egész jelenkori popkultúra összességén. Mostani zenei programjuk, dalaik setlist-jén át, koncertjük hazai hallgatói idén is beletekinthettek az időtlenül aktuális Kraftwerk-koncept világába…

Összefoglalónk első részében eljuthatunk egészen a Kraftwerk együttes megalakulásáig.

https://music.youtube.com/watch?v=dTt4LIhdh_w

Amerikai bublegum zenét, rágógumikat osztogató megszálló katonák terjesztették el a korai rock n rollt többek között Európában a második világháború utáni NSZK, Nyugat-Németország területein is. A Kraftwerk tagjai több interjúban visszaemlékeztek gyerekkoruk egész zavarodott Németországára: a történelmi folytonosság olyan töréséről számoltak be saját életükben, ami az európai rendszerváltásig és a berlini fal lebontásáig a megszállott területeken a magyar zenei kultúra számára is ismerős volt…

https://music.youtube.com/watch?v=Hmu8LL-K3KM

A kulturális történelmi folytonosság keresése Németországon belül egyfelől menekülés, visszanyúlás volt a múltba, a két világháború közötti időkig, az első nagy világválság és kulturális robbanás idejéig, az 1930-1940-es évekig. Másrészt pedig előrefutás/előremenekülés a jövőbe saját kultúra teremtésével, egy ezt kifejező saját nyelvű, új pop-rock kulturális nyelvezetű világ létrehozása által: ami mára úgy is ismert, mint a Kraftwerk világa, egy electro-rock, technopop zenei kultúra, ami meghatározza a jövőt.

https://music.youtube.com/watch?v=5todFlchl04

Zajkultúránkban – ezen, nem csupán a dübörgő sugárhajtású repülőgépek és az utakon zúgó teherautók zaját, hanem az intézmények, konvenciók, alapok széttörésekor keletkező pszichikus lármát, egy hanyatló civilizáció egész crescendóját is értve – zajkultúránkban béke, úgy tűnik, csak még sokkal nagyobb zaj közepén létezik, amelyben megszületik egy sajátosabb, és közvetlenebb kommunikáció újabb lehetősége.” (Ralph Gleason – zenekritikus)

A Kraftwerk-jelenség megértésére az együttes nagy magyar rajongói honlapja a http://kraftwerk.hu bevezetőiben idézi a csapat főbb un. dalszövegeit (‘la música ideas portará y siempre continuará’‘a zene új gondolatvilágot hoz, és örökké folytatódik’  Techno Pop,1986). Idézi fő mottóként még a San Franciscói scéna Ralf  Gleason rock-filosz kritikusát, aki a Monterrey Jazz Festival, Rolling Stones magazin alapítóként az emberiség zenéjét – kiterjesztett civilizációs zajkultúraként írta le:

Kulturális forradalmak idején (hanyatló civilizációk újjászületésekor, intézmények/konvenció/ alapok széttörésekor, rendszerelméleti szinteken új paradigmák létrejöttekor) zajkultúránkban, még nagyobb zaj szülhet, békét, csendet, újabb, sajátosabb, közvetlenebb társadalmi kommunikáció lehetőségével…

https://music.youtube.com/watch?v=6SU6Ef30o4E

Medium IS THE Message = Az intermediális közvetítő közeg/forma MAGA Üzenet: ahogy Marshall McLuhan, a másik, torontói iskolához tartozó nagy élőszó/rock/média teoretikus is (audió)vizionálta: Tehát a Zene maga Üzenet, mely új jelenségként örök társadalmi folytonosságot hoz el: a Kraftwerk kulcsszó-dalszövegével másként: „a dolgok mindig folytatódni fognak. A zene, az ötletek médiuma..”  – mindez a történelmi/társadalmi folytonosság középpontja a Kraftverk dalok, lemezek koncepcióinak! A Kraftwerk-koncept is ilyen történelmi-társadalmi folyamatként bomlott ki, idézhető dalszövegeiben

„Ezek (a dalszövegek) kódszavak, kulcsszavak. Mert mi nem is vagyunk írók… beszédben, írásban már mindent elmondtak. Az ember csak azt hiszi, amit feketén-fehéren elolvashat. Ez a középkor. Meg lehet nézni egy filmet is, meghallgatni egy lemezt. Képeket, melyeket vizuál- akusztikusan szállítanak. Zenénk nem írható le szavakkal, egyes szavakba összepréselve, ezért használjuk a szavakat hangzó dolgokként, gondolati lökésekként.”(Ralf Hütter, 1981.)

La música ideas portará y siempre continuará / A zene új gondolatvilágot hoz, örökké folytatódva = A képekben/jelképekben létező (és a dalszövegeket, szavakat felhangzó akusztikus/audiovizuális dolgokként, hangulati, gondolati lökésekként, jelentéskapcsolt kulcsokként, megfejtést segítő kód-jelekként, kulcsszavakként leró) Kraftwerk dalszövegszerző tagjai nem klasszikus íróként érthetők!

A mega-koncept ideáit maga az életművük részei fejtik fel, több zenekari interjú segítségével… De mielőtt a veszprémi Kraftwek liveact témává válna, érdemes térbeli-időbeli világi fogalmi keretén az egész Kraftwerk-összesség Közép-Európai 20-21. századi társadalmi folyamatait is felvázolni.

Modernitás / Popkultúra / Rockzene (Beat, Hippi, Punk…) Nyugat és Kelet között

A Modernitás Nyugati centrumainak reflexióin kialakult késői közép-európai művészet formái – többek között a városi polgárság írásbelisége, a Romantika, vagy a német filozófia – csak néhány alapiránya volt főbb globális/kontinentális kulturális folyamatoknak Európa 19-20. századában…

Az 1960-as évek végén jött el az a világtörténelmi pillanat, amikor az angolszász, angol, amerikai pop-rock egyeduralkodását elkezdte már leváltani az európai, nemzeti nyelvű, saját pop- rockzene. Európában ez regionális időbeni, térbeli eltérésekkel Franciaország, Hollandia, Nyugat Németország és Ausztria mellett Olaszország, Spanyolország Görögország popkultúráját alakította át teljesen…

Magyarországon a folyamat a beat korszak kezdetétől, 1965 első magyar nyelvű beat dalaitól, az első Illés, Omega, vagy Kex… slágerek születésétől indult el és a hatása 1968-tól teljesedhetett ki…

Az angol-amerikai slágerek puszta reprodukálásának, másolásának az első korszaka után hamar a saját, nemzeti nyelvű, saját gondolatvilágú dalszerzők, dalszövegek világának az igénye jött el… Jelezte a saját nyelvű nemzedéki, generációs csoportidentitások, önkifejezési/önleírási csoportok – új intézményesült nyilvánosságok létrejötte (beat pop/rock dalszövegek, szaklapok-slágerlisták)…

            Rock n Roll Táncestek / Táncdal Zenekarok > Beat Dalszövegek / Koncertek / Együttesek  

A puszta táncdal slágermásoló reprodukáló élő táncest, fiatalos, társas, találkozási alkalmai ezzel egy időben átalakultak erősebb közösségteremtő, önkifejező generációs csoportképző alkalmakká.

A fiatalok szexuális társkereső irányultságú zenekari tánczenei csoportos igénye még megmaradt. De a tánczenekarok angol, sok esetben halandzsa, nem értett, nem saját nyelvű sláger táncdalának tánczene/háttérzene funkciója elhalt és előtérbe került a saját nyelv-közösség beat-művészcsapata.

Együttesei, előadói, énekesei, generációs nemzedéki sztárjai közössége felé forduló figyelemmel, a táncoló párok ekkortól már a színpad előadói/együttesei felé fordulva vettek részt az eseményen. A párkereső táncestek átalakultak nyelvileg aktív, audiovizuális közösségi dalok élő koncertjeivé.

Rock n roll, Beat, hippi, rock, punk… new wave, pop (electro/techno/house…)

A szubkulturális csoport identitásokat, generációs nemzedéki közösségeket képző pop-rock zenei (beat, hippi, punk) stílusok születése is ezekre az 1960-70-80-as évekbeli időszakokra tehetőek…

A rock n’ roll 1950-es évek közepén való áttörése (Bill Halley, Elvis, Chuck Berry és mások) után 1962-től Nyugaton már elindult a beat / rhythm n’ blues kezdeti korszaka (Beatles, Rolling Stones).

1968-1969 után, az 1960-as évek végével pedig a szubkulturális divatstílusok ingáján már eljött a rock megújításának igénye, a progresszív rock kezdetének világkora: itt kapcsolódott be, ebben a rockzenei popkultúrális világtörténelmi folyamatba a Kraftwerk elődjének számító Organisation. 

1968: Organisation = Szervezet Közös Zenei Koncepciók Megvalósítására  

1968-ban született meg az alapítók elődje az Organisation: alapítói – a későbbi Kraftwerk alapítói Ralf Hütter és Florian Schneider Düsseldorf melletti Remschied német fiataljai voltak, jómódú, de átlagos, zeneileg klasszikusan iskolázott, polgári értelmiségi, építész családok gyermekeiként …   

Művészeti Akadémián (Kunstakademie) találkoztak, korábban klasszikus zenei tanulmányok után, alapvetően már azok ellen lázadva, de még nem elektronikus, hanem hagyományos hangszerekkel (zongora, orgona, furulya, basszusgitár, hegedű, fuvola, gitár) mint beatnik, progesszív rockerek.

Ralf többek között zenélt 1968 előtt a Phantoms, Rambo Zambo Bluesband és a Bluesology nevű rhythm n’ blues zenekarokban (zongora, orgona, furulya, basszusgitár) – amíg a másik alapító tag, Florian konzervatóriumban tanult fuvolázni, a zenetudományt kutatta Kölnben, hegedűn, gitáron játszott, Klaus Doldinger Nero In South Amerika albumán és 1967-től Pissoff zenekarban zenélt.

Az Organisation improvizáló/kísérleti/experimentális/pszichedelikus progresszív rockzenét játszott – tagja volt még 1968-69 évében Basil Hammoudi, Butch Hauf, Fred Monicks, ők később kiváltak, egyetemre jelentkeztek, új tagok pótolták őket, nevet váltottak és 1970-ben: létrejött a Kraftwerk.  

Organisation zur Verwirklichung gemeinsamer Musikkonzepte = Kraftwerk

Organisation for the Realization of Common Music Concepts = Kraftwerk

Szervezet = Szervezet Közös Zenei Koncepciók Megvalósítására = Kraftwerk

1970. április 25-én az Esseni Grugahalleban volt utolsó koncertjük (Essener Pop Blues Festival). A német WDR televízió rögzített ekkor egy videót, amin az Organisation előadja Ruckzuck dalát. Az instrumentális darab később már az első Kraftwerk albumon is megjelent első fő/alap műként. Hütter és Schneider ezután megalakította a Kraftwerket, ami tovább vitte fő zenei koncept világát.

https://music.youtube.com/watch?v=3fejcQFJWgw

Az Organisation egy populáris névrövidítés volt: Organisation zur Verwirklichung gemeinsamer Musikkonzepte / Organisation for the Realization of Common Music Concepts / Szervezet Közös Zenei Koncepciók Megvalósítására – teljes nevük már jelezte a koncept-koncepciózus párhuzamos művészeti/ zenei/gondolati építkezést, ami kiteljesedett módon lett jellemző a Krafwerk csapatára is.

https://music.youtube.com/watch?v=vNoFHdlMrtI&list=PLHahHqCn1Cvk4ngm-bWOIiC9Rcn_RDdjN

1970 júniusban megjelent egyetlen nagylemezük (Tone Float, RCA Victor, Egyesült Királyság). Hátlapján megjelent már a Trafikkúp szimbólum, ami az első Kraftwerk albumain ismétlődött… Konrad „Conny” Plank producer/hangmérnök, Paul Lorenz, Peter Martini, Charly Weiss segítette a kiadást, de a lemez német importként kis példányszámot ért el, az RCA pedig ejtette a csapatot.

Tone Float, RCA Victor, UK, 1970 – Side one: 1. Tone Float (20:46), Side two: 2. Milk Rock (5:24), 3.            Silver Forest (3:19), 4. Rhythm Salad (4:04) 5. Noitasinagro (7:46)

https://music.youtube.com/watch?v=s-wNx-6mMkU

Kraftwerk már új névén kezdett fellépni a Tone Float felvétel után; de RCA kiadójuk kérte, hogy az angol piacnak megfelelőbb néven létezzenek, miközben ellentmondásként az új album csak az Egyesült Királyságban lett kiadva, az NSZK-ban nem: az Organization eleve kudarca volt ítélve…

A Tone Float bootlegeket újrahallgatva több érdekes időtlen zenei/szemléleti párhuzam felmerül, hazai példákon többek közt Szemző Tibor, a 180-as csoport vagy akár a VHK korai projektjeivel. 

A stúdió egy olajfinomító közepén volt… Amikor kijöttünk az ajtón, hallhattuk a nagy lángok hangját, amelyek a gőzökből égnek lemindenféle ipari zaj.”(Ralf Hütter 1969)

A Blue Banana /Európa-MegaPolis (Manchestertől Londonon, Párizson, a Benelux államokon át NSZK, Svájc észak-Olaszország, Franciaország városrégióitól egész Barcelonáig érő) várostérsége tagjaként, a korai ipari forradalom és a késői modern városi fejlődés élen járt Köln és Düsserdorf. Európában Moszkva, London, Párizs után Európa legnagyobb, legvárosiasabb városi körzete lett.

NSZK Nyugat-Németország nagy zenei központjai (Nyugat-Berlin, Hamburg, München) között ekkor Észak- Rajna-Vesztfália tartomány Rajna-Ruhr-vidéke (Ruhrgebiet), Köln, Düsseldorf város nagy nyugati régiója, az NSZK legvárosiasabb összefüggő várostérségévé vált ötmillió lakosával.

Itt született meg a Düsserdorf Sound és a Kraut-rock: a Neu! a Can és Kraftwerk együtteseivel…

https://music.youtube.com/watch?v=hWUiLJnEYJI&list=PLHahHqCn1Cvk4ngm-bWOIiC9Rcn_RDdjN

(Folytatása következik: 2-3. rész: Kraftwerk klasszikus korszaka és Kraftwerk Gyárkert koncert…)