A New Orleans-i sludge metal egyik legjelentősebb képviselője a Crowbar. (A másik a Down, valamint az Exhorder, akinek énekese, Kyle Thomas tanította énekelni azt a bizonyos embert, akit úgy hívnak, Phil Anselmo.)
Egy évvel ezelőtt járt nálunk utoljára a banda. 1990 óta már csak Kirk Windstein az egyetlen eredeti tag. Nem kevesebb, mint 17 zenész fordult meg eddig a soraikban. Ilyenek például, mint Rex Brown a Panterából, vagy Jimmy Bower a Down-ból, vagy a Superjoint Ritual-ból. A Hatebreed-el való közös turné kapcsán felmerült a kérdés: ha már a legfontosabb két tag, jelen van a Kingdom of Sorrow-ból (nevezetesen Kirk, és Jasta), lesz-e speciális blokk, amiben esetleg elővezetnek valamit a klasszikus 2 albumról – a névazonosról, és a Behind the Blackest Tearsről.
Láttam lelki szemeim előtt, hogy Jamey Jasta bejön a Crowbar szett végén, és eltolnak pár dalt, például a Soldiers of Hellt- a Running Wild-tól.
Jó, végül nem ez történt, de ha a Hatebreed-ben Kirk jött volna be 2 dalban, akkor még fel is lehetett volna tüntetni a plakátokon, hogy: extra special guest.
A kezdés előtt, kint a szabadtéren felállított kivetítőn nézték a rockerek a mindegy hogy ki – akárki európa bajnoki labdarúgó mérkőzést. Ennek köszönhetően
15 perccel a kezdés előtt be lehetett még sétálni az első sorba. Nyolckor a húrok közé csapott a banda, ahol még saját háttér vásznuk sem volt.
A díszletet két darab bontott tömény italos üveg szolgáltatta a Van Halen-féle erősítőn. Tommy Buckley dobos, aki 2005-től tag, Bonzo Bonham ujjatlan pólóban verte bőröket, bobja alatt szőnyeg: természetesen. Nehezen befogadhatónak tartom magát a stíust, amit képviselnek, hisz a dalok lassúak, súlyosak, nyúlnak, mint a rétestészta – ellenben kemények, mint a beton. Háttér vásznon kívül semmi extra nem volt, még intrójuk sem szólt.
Ilyen dalokat játszottak, mint a Burn Your World, a To Build A Mountain, a The Lasting Dose, az új Cemetery Angels High-Rate Extinction, Planets Collide, Like Broken Glass, All I Had (I Gave). Az az utolsó pár nóta épp ebben a sorrendben lett letéve az asztalra. Kirk „személyleírása” alulról felfelé: kockás slip on cipő, az ezeréves sivatagi terep nadrágja, Gibson póló, de ezt csak kikövetkeztetni lehet, mert csak a G, esetenként az i betűk látszódtak csak a rőfös szakálltól. Fejtetőn megfordított Motörhead Mesa Boogie baseball sapka…
A színpadon nem láttam papírra vetett számlistát. Emlékezetes momentum volt, mikor az arcán is szénné tetovált fültágítós arctól Kirk átvette a magyar pántlikával átkötött alkoholtartalmú italt. Sallangmentesen erre is csak annyit mondott: köszöni.
Az átszerelés alatt a háttér vásznon az elmúlt 30 évből jelentek meg fotók, olyan mindenki által ismert alakokkal, mint Lemmy, vagy Ozzy…
A képkockák után intro gyanánt video üzeneteket láthattunk olyanoktól, mint Doro Pesch, vagy Billy Graziadei, akik még legalább 30 sikeres évet kívántak a bandának. Aztán következett a 3. Világháború. A To the Threshold alatt beindult a mészárlás a nézőtéren.




=Hatebreed fotók ide…
Jasta kereskedelmi forgalomban nem kapható Dickies munkás ingben parádázott, mely saját logóval volt ellátva, elől kicsiben, hátul nagyban – eléggé jól nézett ki.
A 4. szám volt a Destroy Everything, felmerült bennem a kérdés: akkor mi lesz a buli végén, ha már most ilyen dalok sorjáznak? Nem sokkal később jött a Live for This is.
Frank Novinec Venom baseball sapkában, és Aerosmith pólóban ki is mutatott fotós barátom Uriah Heep pólójára, ami mutatja, hogy mekkora rock rajongók. Amit erősít az is, hogy Wayne Lozinak azért dob pengetőt a rajongónak, mert rajta is Arch Enemy póló van. Jasta sokszor elmondta, mennyire hálás a közönségnek, hogy itt vagyunk, és a kérdésére, hogy van-e itt olyan, aki először van Hatebreed koncerten, jött pár kézfeltét. Egy nagyon jól megkomponált műsort kaptunk, üresjáratok nélkül. Nem is nagyon érdemes őket lemezről-lemezre hallgatni, hisz’ egy ilyen buli elviszi a világ végére is az embert. Végig ment a circle pit – mondanom sem kell…
Ellenben meg szeretném jegyezni, hogy a biztonsági személyzet kiemelkedő munkát végzett. A szörfözőket nem engedték a színpad közelébe. Aki mégis a színpadi árokban landolt, oldalt kivezették, miközben némelyikük a dalokat tovább énekelte! Nem a rajongók, hanem a személyzet!
A túlzottan keménykedőket is jól tudták kezelni. Az elhangzott 18 dal masszív egységet képzett, jól összefoglalva a Hardcore lényegét. 70 percbe tömörítve, mindezt. Ráadás nincs, de az I will Be Heard után, már ugyan mi jöhetett volna, nem igaz?

