Égerházi Attila, a Djabe vezetője iskoláskora óta gitározik. A világhírű progresszív / jazz / world music együttes beindulása előtt többek között a Novus Jam nevű formációban is muzsikált. A háromrészes interjú második etapjában az idén novemberben felújítva, kibővítve ismét megjelenő első Djabe album részletei kapcsán kérdeztük.

First Album Revisited 2021 flyer

Az előző részben ott hagytuk abba, hogy a néhai Sipos András ütőssel, ismertebb nevén Sipivel, 1995-ben egy új projektbe kezdtetek, ketten, a Novus Jam együttesből.  Mi indokolta a változást, hogy nem egy újabb Novus CD, egy harmadik album megírásába és feljátszásába fogtatok bele, hanem inkább valami új ösvényt kerestetek?

Szerettünk volna a Novus Jam zenéjénél nyitottabb, nagyobb közönség számára élvezhető zenét játszani. Másrészt a kreativitásunkat is szerettük volna jobban kibontani. A Novus hangzása túlnyomórészt Gesztelyi-Nagy Judit fuvola játékára épült és egy zárt világban mozgott. Egyébként zseniálisan játszott, de szerettük volna tágítani a zenei terünket…

Eredetileg a “Djabe” ugye csak a projekt, illetve a projekt eredményeként létrehozott album címe lett volna? Mit jelent a kifejezés és miért pont erre esett a választásotok?

Amikor elkezdtük Sipivel a felvételeket, még Novus Jam néven foglaltuk a stúdiót, és menet közben találtuk ki az album címét. Mikor már látszott, hogy összejön egy újszerű lemez, akkor már egyértelmű volt, hogy a Novus Jam mint előadó, nem fog szerepelni rajta. Megszületett a “Djabe”, azaz a szabadság című album. Majd annak előadására jött létre 1996 végén a Djabe zenekar is. A nevet Sipi javasolta, aki rengeteg afrikai ütőhangszeren játszott. A “djabe” ashanti nyelven szabadságot jelent. Számunkra ez már egy felszabadultabb zenélést jelentett, illetve előre vetette a konvencióktól mentes alkotást, a stílusok és hangszerelés, valamint a hangzások szabad keverését.

Miben különbözött a Djabe projekthez összerakott koncepciótok, valamint a zenei, hangzásbeli ötleteitek a korábbi együtteseitek korábbi munkáitól? Elsősorban nyilván a Novus Jamhez képest markáns a különbség, de akár még a Macumba és a White Voodoo világai is felmerülhetnek összehasonlítási alapként.

Nem volt előre eltervezett zenei koncepció. Ez volt a lényeg! A szabadság. Azt játszottuk, ami tetszett. Felvettük az alapokat, sokszor kidolgoztuk a melódiákat is, és utána meghívtunk olyan jazz zenészeket, akik magas érzelmi fokon, átéléssel tudtak zenélni, és ezzel tovább repítették a Sipi, Attila és a szintén egykori Novus tag, Karvaly Tibor által létrehozott zenei anyagot. Azokat a muzsikusokat szerettük, akik úgy tudtak improvizálni, hogy közben szinte komponáltak is. A különleges az volt, hogy néha ketten-hárman improvizáltunk egy-egy számban, igaz nem egyszerre, hanem rájátszással, egymás játékára reagálva. Később a keverésnél tisztáztuk az arányokat. Ez komoly feladat volt most is, az újrakeverésnél.

Mikor, milyen időintervallumban és hol készültek a “Djabe” CD-n taláható felvételek?

1995 júniusától 1996 szeptemberéig, a Primer, az Utópia és a Gaston stúdiókban. A “Venezia” számot otthon vettem fel szalagra, az “Ocean” pedig a Szkéné Színházban rendezett Novus Jam koncerten rögzült, egy Akai GX-es magnóra. Végül a “Djabe” CD 1996 novemberében jelent meg.

részlet Göbölyös N. László: “Djabe – 20 év szabad hangjai” című könyvéből

A magot ugye Sipivel ketten alkottátok. Kik voltak még a felvételek során a társaitok?

Az album munkálataira meghívtuk Gesztelyi-Nagy Juditot és a Novus többi tagját is. Annak ellenére, hogy Jutka remekül játszik az albumon, nem volt kedve több felvételre jönni, ő elhagyta a produkciót. Karvaly Tibi viszont maradt és végigcsinálta velünk a felvételeket, több számban is társszerző volt. Rácz Tamás is hozott két kompozíciót a CD-re.

A Djabe album részben új kompozíciókat tartalmaz, részben korábbi Novus témákat gondoltatok újra. Milyen elv alapján állítottátok össze a CD műsorát?

A “Djabe: szabadság” és “Ami tetszik – szabad”. Ez utóbbi Egerházi Képíró János, erdélyi reneszánsz freskófestő ősöm jelmondata.

Az első Djabe CD bookletje szerint a szerzeményeket a Novus Jam tagjai és barátaik (“Djabe are members of Novus Jam and our Friends”) játszották fel. Az első mesterszalagokon is a Novus név szerepel még. Mikor kristályosodott ki, hogy ez már nem Novus Jam, még csak nem is egy Novus side-projekt, hanem valami új, ami önálló életet akar élni?

Amikor Karvaly Tibi csatlakozott, mint zenész és alkotótárs. Az első pár felvétel után már hallatszott, hogy ez más lesz. Tóth Gábor hangmérnök, akivel a Djabe felvételeken és koncerteken is velünk volt, teljesen belelkesedett az új számokon. Nagy lendületet kaptunk. A Djabe név megtalálása pedig új identitást hozott. Éreztük, hogy ez nagyon más lesz, szintet léphetünk előre.

Mutasd be kérlek, a “Djabe” album anyagát!

A Djabe album zeneanyagára legkevésbé az a meghatározás illik, hogy dalok. Van ugyan rajta énekes szám, egy sajátos yoruba várázslóének, a “Sorcerer” Sipitől, de azt sem nevezném dalnak. Inkább instrumentális kompozíciók, sok improvizációval. Az akkori alaptagok írták a zenét, Sipos András, Karvaly Tibor és Égerházi Attila. Illetve, mint már említettem, két számot hozott Rácz Tamás is. A szerzők között feltüntettük a végeredmény szempontjából fontos improvizációk elkövetőit is, így Muck Ferenc és Kovács Ferenc is társszerzők lettek.

A lemez egyik legfontosabb száma a “Hagar Qim”, mely Égerház-Karvaly-Sipos-Kovács szerzemény. Ez volt a legfontosabb lépés a Djabe hangzás kialakítása felé. A loopolt gitár melódiára épült a hangzás, amit egy kisméretű floppyra vettünk fel, és egy Roland hangmodul játszotta vissza. Erre játszottuk rá a többi alapsávot, majd később már a sok sávos szalagra a szólókat.

A “Hagar Qim” testvér kompozíciója volt a “Waiting For A Distant Dance”, melyet a mai napig játszik a Djabe, “Distant Dance” néven. Göbölyös N. László zenei író, újságíró, a Djabe könyv írója azt mondta róla, hogy ez a szám “a Djabe Stairway To Heaven-je”. Érdekes hasonlat, de valóban ez a legtöbbet játszott Djabe kompozíció. Ez az a szerzemény, ami minden Djabe rajongónak egyből beugrik. Amikor 2008-ban elkezdtünk Steve Hackett-tel koncertezni, annyira megtetszett neki, hogy fel akarta venni saját lemezére. Ez még várat magára.

Számomra a legfontosabb szám a lemezen a négytételes “Leaving The Desert”, mely a legjobb szerzeményem ezen az albumon. Azért is nagyon fontos, mert a második tétel témáját fretless basszusgitárra álmodtam meg, és ennek okán kerültem kapcsolatba Barabás Tamással, aki az első lemezen történt vendégeskedés után 1997-ben csatlakozott a zenekarhoz, és a mai napig együtt csináljuk a Djabét.

A lemez nyitószáma a “Camel Run” egy Sipi – Mucky duó. Számomra ez az album egyik legikonikusabb száma. Mindketten remek teljesítményt nyújtanak itt. A “Northern Adventure” a Novus repertoárból átvett kompozíció, de annyira átírtuk, hogy az eredetileg “Óda” című szám elnevezést kapott. Kovács Öcsi remekbe szabott trombitaszólója figyelemre méltó. A szám gitár felfogását részben David Gilmour inspirálta.

Fontos még kiemelnem a “Déjá Vu” kompozíciót, mely egy korábbi Novus Jam szám Djabe változata, Karvaly Tibi jellegzetes jazz rockos hegedűjátékával.

Az eredeti “Djabe” CD felvételei tehát 1995-ben és 1996-ban zajlottak, majd abban az évben meg is jelent a korong. Huszonöt évvel később ismételte magát a történet, tehát 2020-ban és 2021-ben ismét elővettétek a szalagokat, stúdióztatok is, majd 2021 őszére elkészült a felfrissített, jubileumi változat is, három-, illetve egy korongon. Mutasd be kérlek, az új kiadványokat! Miért éreztétek szükségét az első Djabe album felújításának és kibővítésének? Milyen elemekből áll össze a Djabe “First Album Revisited” című dupla CD plusz DVD kiadványa?

A most, 2021. november 25-én megjelenő Djabe: “First Album Revisited” 2CD+DVD boxra, illetve a 25 éves jubileumi LP kiadásra teljesen felújítottuk az albumot. Megkerestük az eredeti soksávos felvételeket és újrakevertük, majd újra masztereltük, közösen Barabás Tamással. De nem csak a hangzás lett jobb, hanem kijavítottunk, megváltoztattunk pár megoldást, ami már huszonöt éve nem tetszett nekünk. Akkoriban limitált volt a stúdióidőnk, így nem tudtunk addig dolgozni minden számon, ameddig kellett volna. Most a COVID időszak alatt Karvaly Tibivel nyolc hónapon át foglalkoztunk az anyaggal, és végre most már minden olyan, amilyennek megálmodtuk 1995-ben, illetve 1996-ban.

Djabe Revisited felvétel 2021

Az utolsó három hónapra Tamás és Mucky is csatlakozott hozzánk. Az egyik ilyen “kijavított” szám a “November”. Ráadásul ennek nem volt meg a soksávos felvétele, csak a gitárok sztereó szalagja állt rendelkezésre, ezért nem lehetett újrakeveréssel megváltoztatni az arányokat, sem a hangszerek megszólalási helyét. Így hát a többi hangszert, a szaxofont, a billentyűt és a hegedűt újra felvettük. Így mára már ez az egyik kedvencem a lemezen, míg korábban mindig átugrottam a Novembert.

Miért tartottak ilyen hosszú ideig a First Album Revisited box munkálatai?

Mit csináltunk nyolc hónapig? Nos, az első lemezt teljesen felújítottuk. Ezért az első CD a “Refreshed” alcímet kapta. Ami két perccel hosszabb, mint az eredeti kiadás. Hatvanhét percesről hatvankilenc percesre bővült. Az új keveréseknél hosszabbra hagytuk a számokat, és további, fel nem használt sávokkal ki is egészítettünk egy-két számot. Emellett rengeteg befejezetlen kompozíció és egyéb fel nem használt sáv is volt a szalagokon. Ezekből több számot is készítettünk. Barabás Tamás írt egy új kompozíciót, Sipi ének- és dob-sávjainak segítségével. Ez a “We Are Okay”, amin mi is játszunk Tibivel és Muckyval, tehát az ős-Djabe 2021-es vadonatúj felvétele.

Egy félig kész szám befejezése a “Pier 95”, melyet Tibivel vettünk fel, még 1995-ben, de csak most fejeztünk be Tamás és Koós-Hutás Áron segítségével, aki szárnykürtön működött közre.

Emellett a “Sunrays” és a “Lost In The Desert” is ilyenek. Ezeket a Djabe jelenlegi tagjai, Nagy János zongorista, Kaszás Péter dobos és Steve Hackett, egykori Genesis gitáros segítettek befejezni. A fenti kompozíciók a második CD-re kerültek a jubileumi boxban, mely a “Then & Now” alcímet kapta. Utalva, hogy egyes számok elkészítése huszonöt évet ívelt át.

Emellett a lemezről akkor kimaradt számok és korai koncertfelvételek is helyet kaptak a második korongon. Hallható például három szám a valaha volt legelső Djabe koncertről, ami 1997.  április 7-én került felvételre. A CD-t a 2016-os “Djabe 20” koncert két felvétele zárja. A 20 éves jubileumi koncertre csatlakozott hozzánk Karvaly Tibi, és életünkben először élőben is eljátszottuk a “Hagar Qim” és a “Déjá Vu” című számokat.

Miben más a DVD verzió a két CD-n szereplő anyaghoz képest? Hogy néz ki egyben a 25 éves jubileumi box set tartalma?

A “First Album Revisited” kiadvány harmadik korongja DVD, mely a két CD harminc kompozíciójából huszonnégyet tartalmaz, plusz a “Djabe 20” koncerten rögzített “Distant Dance” felvételt.

A kiadvány része egy 72 oldalas könyvecske, melyben minden egyes számhoz tartozik egy illusztráció. A szokásos és részletes technikai információk mellett arról is olvashatunk, hogy az alkotók miként vallanak az albumról és az újrakiadás élményeiről. Minden számot részletesen bemutatunk és a zenekar keletkezésének története is olvasható. Az anyagot Göbölyös N. László ajánlója zárja.

First Album Revisited 2CD+DVD box set 2021

Mit kell tudni a vinil verzióról?

A negyedik korong a Quality Vinyl Projects label alatt megjelenő 180 grammos LP, mely a két CD ötven perces esszenciáját tartalmazza.

First Album Revisited LP 2021

Hol és mikor találkozhatnak a rajongók a jubileumi Djabe kiadványokkal?

A jubileumi box és az LP 2021. november 25-én jelenik meg. A felújított és kibővített első Djabe albumot az MG Records lemezboltból nyíló Karaván színházban mutatjuk be az Audiophile Szalon által biztosított High-End rendszeren a megjelenés napján.

https://www.facebook.com/events/313697706877537

A bemutatók 14:00, 15:30 és 17:00 órától kezdődnek. A részvétel ingyenes, de a helybiztosítás miatt regisztrálni kell a djabe@djabe.com email címen! A jelentkezést írásban visszaigazolom. Az új kiadványokat a helyszínen meg is lehet vásárolni, melyeket a jelenlévő zenekari tagokkal dedikáljunk.

Folytatjuk!

Fotók: Égerházi Attila archívuma, kiadó archívum